InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Besparen op notariskosten en andere kosten bij aankoop huis

Besparen op notariskosten en andere kosten bij aankoop huis

Besparen op notariskosten en andere kosten bij aankoop huis Als je een huis gaat kopen krijg je te maken met notariskosten, overdrachtsbelasting, kosten van een bankgarantie, kosten van hypotheekadvies en makelaarskosten. Dit kan behoorlijk oplopen, maar gelukkig zijn er verschillende manieren om op deze kosten te besparen. Door goed te vergelijken en kritisch te kijken naar verschillende kosten kun je veel geld besparen. Dit kan oplopen tot een voordeel van enkele duizenden euro's.
Als je een huis gaat kopen ben je niet alleen geld kwijt aan de aankoop van het huis zelf. Er zijn verschillende bijkomende kosten. Vaak geldt dat hoe duurder het huis is, hoe hoger de kosten zijn. Deze staan hieronder weergegeven. Op sommige daarvan kun je behoorlijk besparen door goed te zoeken en te vergelijken.

Notariskosten bij het kopen van een huis

Als je een huis gaat kopen moet er in ieder geval een eigendomsakte opgemaakt worden. Hiermee gaat het eigenaarschap van het huis over van de ene op de andere eigenaar. Als je zelf niet voldoende geld hebt om een huis te kopen (wat erg gebruikelijk is) en je gebruik maakt van een hypotheek, moet er ook een hypotheekakte opgesteld worden. Beide aktes kunnen alleen opgesteld worden door een notaris. Notarissen hebben een hoog uurtarief, maar er is veel concurrentie onder notariskantoren. Op internet kun je de tarieven van de verschillende notarissen met elkaar vergelijken. Het opmaken van een eigendomsakte en een hypotheekakte zijn routineklussen voor notarissen. Het is dus niet echt nodig om ook de kwaliteit van de notarissen te vergelijken.

Overdrachtsbelasting

In 2011 heeft de overheid besloten om de overdrachtsbelasting te verlagen van 6% naar 2%. Dit zou een tijdelijke maatregel zijn om de woningmarkt een impuls te geven, maar halverwege 2012 is besloten om de overdrachtsbelasting op 2% te houden. De verlaging is fors, maar wanneer je een huis koopt van 200.000 betekent dat nog steeds een bedrag van 4000. Helaas zijn er geen mogelijkheden om de overdrachtsbelasting te verlagen. De enige manier om te besparen op overdrachtsbelasting is een huis snel door te verkopen.

Wanneer je een huis koopt en hetzelfde huis binnen zes maanden doorverkoopt, hoef je bij de verkoop alleen overdrachtsbelasting te betalen over de meerwaarde. Dus als je een huis koopt voor 200.000 en je verkoopt het huis binnen 6 maanden door voor 220.000, dan betaal je alleen 2% overdrachtsbelasting over 20.000, dus 400.

Kosten van een bankgarantie

Bij de aankoop van een woning is het gebruikelijk dat er bij het voorlopig koopcontract een bankgarantie wordt afgegeven. Dit is een bedrag van 10% van de aankoopwaarde. Bij een bankgarantie staat de bank garant voor deze 10%. Een bankgarantie kost echter wel geld, meestal 1% van het bedrag waarvoor garant gestaan wordt. Het loont de moeite om te kijken of je deze waarborgsom zelf kunt opbrengen. Als je een huis koopt voor 200.000 bedraagt de bankgarantie van 10% dus 20.000. De kosten voor deze bankgarantie zijn 200. Wanneer je de 20.000 zelf op kunt brengen, bespaar je dus simpel 200.

Kosten voor hypotheekadvies

Vroeger waren de kosten van het hypotheekadvies van de bank versleuteld in de hypotheek. Vanaf 1 januari 2013 is dit niet meer mogelijk: adviseurs mogen niet meer werken op provisiebasis. Tegenwoordig betaal je of een vast bedrag voor een aantal diensten, of je betaalt de adviseur per uur. Een eerste gesprek is vaak gratis. Ook kan het voorkomen dat je alleen hoeft te betalen wanneer je daadwerkelijk een hypotheek afsluit. Vaak bieden banken en andere hypotheekverstrekkers verschillende pakketten aan: als je veel dingen zelf regelt en informatie via internet aanlevert krijg je bijvoorbeeld korting. Ook hebben veel banken aangepaste tarieven voor starters. Het loont de moeite om goed rond te kijken naar de verschillende prijzen.

Bouwkundige keuring of aankoopkeuring

Wanneer je een wat ouder huis koopt kan het verstandig zijn om een bouwkundige keuring te doen. Deze kost je 200 tot 450, maar daarmee worden wel verborgen gebreken duidelijk. Dat scheelt je misschien geen geld, maar je komt na de aankoop van je huis niet opeens voor onaangename verrassingen te staan. Je kunt een bouwkundige keuring laten doen door een makelaar, maar ook via bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis.

Makelaarskosten

Als je een huis koopt kun je ervoor kiezen om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Deze begeleid je niet alleen in het zoeken naar een woning, maar kan je ook helpen in het onderhandelingsproces. Omdat hij op een zakelijke manier bij de aankoop betrokken is heeft hij vaak een betere onderhandelingspositie en kan hij je daarom soms veel geld opleveren. Maar een aankoopmakelaar kost ook geld. Wanneer een makelaar op provisiebasis werkt gaat dat meestal voor tussen de 1% en 2% van het aankoopbedrag. Voor een huis van 200.000 is dit het verschil tussen 2.000 en 4.000.

Vaak is de provisie onderhandelbaar. Je kunt proberen simpelweg de prijs omlaag te krijgen; je kunt ook afspreken dat de service van de makelaar beperkt is en dat je op basis daarvan de prijs bijstelt. Op internet zijn ook aankoopmakelaars te vinden. Die hebben vaak een beperkte dienstverlening, maar de prijs is ook een stuk lager. Vaak hebben zij vaste tarieven (ongeacht de aankoopwaarde) van rond de 1000.

Lees verder

© 2013 - 2017 Brempie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Waar moet je beginnen als je eens hebt beslist om een woning te kopen? En waarop moet je letten bij de bezichtiging van…
Geen overdrachtsbelasting bij verkoop huis binnen drie jaarGeen overdrachtsbelasting bij verkoop huis binnen drie jaarSinds 1 september 2012 is er geen overdrachtsbelasting meer verschuldigd bij het doorverkopen van een huis binnen een pe…
Minder kosten bij de aankoop van uw huisMinder kosten bij de aankoop van uw huisGoedkoop een huis kopen, wat zijn dan de kosten koper voor deze woning in 2016 en 2017? U kunt de aankoopkosten van een…
Overdrachtsbelasting 2012 is 2%Overdrachtsbelasting 2012 is 2%De overdrachtsbelasting is verlaagd van 6 naar 2%, om de vastgelopen woningmarkt een impuls te geven. Het kopen van een…
Kosten koper berekenen: Kosten bij het kopen van een huisWanneer je een huis koopt, moet je naast de aankoopprijs rekenen op hoge bijkomende kosten. Want alle kosten die er verb…
Bronnen en referenties
  • https://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/belastingen/overdrachtsbelasting/389608/

Reageer op het artikel "Besparen op notariskosten en andere kosten bij aankoop huis"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Geld besparen
Schrijf mee!