InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Nasty Dasty van de Wibra: schoonmaakmiddel met een fanclub

Nasty Dasty van de Wibra: schoonmaakmiddel met een fanclub

Nasty Dasty van de Wibra: het kost bijna niets, maar het ontvet als een gek. Nasty Dasty van de Wibra is bovendien heel erg populair. Zo populair dat er zelfs een speciale Hyves pagina voor het schoonmaakmiddel was en nu een speciale Facebook-pagina. En dat is best heel bijzonder. Over Nasty Dasty van de Wibra, het schoonmaakmiddel met een fanclub en haar populariteit. En wat je kunt doen met het schoonmaakmiddel van de Wibra natuurlijk.

Wonder schoonmaakmiddel

Nasty Dasty van de Wibra zou een wonder schoonmaakmiddel zijn. Daarom is er ook een Hyves pagina die We love Dasty heet. De pagina heeft een dikke 400 vrienden en dat is meer dan de gemiddelde Hyvespagina bezitter heeft. Ook op Facebook is een community. Daar staat hij onder Dasty Superontvetter. Maar dan zijn er ook nog andere fora die het over het middel hebben. Motorliefhebber roemen het als heilige ontvetter, huismannen.nl zegt dat het een heel efficiënt product is en op huisvrouwenpraat.nl wordt het een wondermiddel genoemd.

Hoe ziet Nasty Dasty eruit?

Nasty Dasty ziet er wat vreemd uit. Het is heel erg geel, bijna oplichtend geel en het zit in een fles met een sproeier zodat het goed verspreid kan worden. Per 750 ml kost het middel nog geen 2 euro en dat lijkt heel weinig voor een schoonmaakmiddel dat zoveel goede kritieken krijgt. Er zijn zelfs filmpjes op YouTube over het middel.

Drie miljoen flessen per jaar

Dat het echt een succes is, blijkt wel uit de verkopen: De Wibra verkoopt er 3 miljoen van per jaar. In Nederland, België en Luxemburg kan het overigens ook alleen bij deze winkel worden gekocht, want de Wibra heeft het alleenrecht. Natuurlijk zijn er handelaren geweest die partijen opkochten en het in een webshop weer door wilden verkopen, maar dan kregen ze een procedure aan de broek van het bedrijf.

Dasty Ontvetter

Dasty heeft een hele reeks producten, maar het meest populaire is de Dasty Ontvetter. Verder zijn er wc-gels, een colourblockdoekje dat je in de wasmachine kunt mee laten draaien, een afwasmiddel, een badkamerreiniger en een ruitenreiniger. De ontvetter blijkt echter het beste product.

Wat kan het wondermiddel?

Het wondermiddel kan volgens alle social media:
  • Afzuigkappen vetvrij krijgen
  • Vette fornuizen weer laten blinken
  • Cilinders en uitlaten van motoren weer prachtig krijgen
  • De boot weer glimmend krijgen
  • Gras- en wijnvlekken laten verdwijnen
  • Laminaat reinigen

Het succes: goedkoop en goed

Het succes lijkt te zijn dat het middel zichzelf verkoopt, want reclame maken voor het middel doet de Wibra eigenlijk nooit. Daar komt bij dat een fles nog geen 2 euro kost, terwijl vergelijkbare middelen wel het dubbele of driedubbele kosten. Wel wordt de Dasty ietsjes duurder, in 2012 gaat de prijs van 1,99 naar 2,19 euro voor een sproeifles. Een navuller of fles zonder sproeier blijft wel gewoon die 1,99 kosten.

Waar komt Dasty vandaan?

De Dasty producten van de Wibra komen van een fabriek in Italië. Het Amerikaanse McBride heeft de fabriek in 2007 overgenomen en de productie vindt plaats in het Noord-Italiaanse Bagnatica. Dat ligt zon 70 kilometer van Milaan. In Italië noemt men Dasty overigens Elbow Grease. Dit is een Engelse uitdrukking voor hard werken of lang staan poetsen. En dat hoeft nu juist niet met het middel als we de voorstanders mogen geloven. Veel horecaondernemers kennen het middel overigens heel goed. Daar waar vet een probleem is, wordt dat veelal verwijderd met Dasty Ontvetter. Na een paar keer spuiten met het middel loopt het vet namelijk zo weg. Maar ook nicotinevlekken verdwijnen er door. Maar het wordt dus ook gebruikt voor vette kragen en vlekken in kleding (wel verdund gebruiken). Overigens zijn er ook mensen die het middel te agressief vinden. Dat heeft volgens het bedrijf echter vaak te maken met verkeerd gebruik. Op laminaat zorgt het voor strepen en verdwijnt de glans, op kleding slaat het onverdund gaten in de stof. Bij kledingvlekken gewoon insprayen en daarna direct in de wasmachine en laten draaien.

Tip

Koop naast een fles met een sproeikop ook gewoon een paar flessen zonder sproeikop. Niet alleen kun je de ene sproeikop gewoon in zo'n fles draaien, Nasty Dasty is ook heel handig om bijvoorbeeld de gaspitten in te leggen. En dat gaat handiger als je het gewoon in een bakje kunt gieten en er dan de pitten in kunt leggen. Eigenlijk geldt dat trouwens voor alle vette spullen. Leg ze in een bak met het wonder gele middel en het vet lost zienderogen op. Zelfs als je denkt dat je iets nooit meer schoon krijgt. Deuren overigens niet onverdund met het middel besproeien. Daarvan kan de verf verdwijnen. Dan verdunnen met warm water en met dat sopje de deuren lekker afnemen.

Ben je niet zeker of het middel zaken zal aantasten probeer het dan eerst op een heel klein stukje of verdun het sowieso.
Gerelateerde artikelen
Het succes van DastySoms heeft een product geen reclame nodig om succesvol te worden. De schoonmaakmiddelen van het merk Dasty zijn hier een…
Geld besparen op schoonmakenGeld besparen op schoonmakenWe willen allemaal besparen. Maar weten we eigenlijk wel hoeveel er te besparen valt met dagelijkse zaken? Zoals schoonm…
Goedkoop schoonmakenIs het voor jou ook zo herkenbaar? De kast met schoonmaakmiddelen puilt uit met middelen van allerlei dure merken die ee…
Bespaar maandelijks veel geld met slimme huishoudbespaartipsBespaar maandelijks veel geld met slimme huishoudbespaartipsFabrikanten en winkels willen meer aan ons verkopen dan we nodig hebben. De kunst is om daar niet in te trappen. Met een…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Wibra

Reageer op het artikel "Nasty Dasty van de Wibra: schoonmaakmiddel met een fanclub"

Reacties

Desiree, 21-05-2017 13:04 #9
Een vraag, kan ik mijn gelakte eiken vloer met Dasty reinigen? Reactie infoteur, 28-05-2017
Ik zou het voor de zekerheid eerst even op een klein stukje proberen om te zien wat er gebeurt. Het zou naar zijn als de lak verdwijnt.

Fenna, 17-03-2017 15:41 #8
Goedendag, na het schoonmaken van buitenstoelen en t goed afspoelen heeft er toch een kat met zijn pootjes in gelopen, met het gevolg dat hij doodziek is geworden. Door zijn pootjes te wassen heeft hij een verbrande tong en wie weet nog dieper zijn keel of zijn maagje. Zijn tong hangt uit de bek en is vuurrood, eet al 5 dagen niet behalve met dwangvoer in een spuitje. Kat al diverse keren naar de dierenarts geweest, het is verschrikkelijk om aan te zien. De dierenarts geef hem vochtinjecties en dwangvoer. Heeft u al zoiets eerder gehoord?
Groet, Fenna Reactie infoteur, 23-03-2017
Nee daar heb ik nooit van gehoord, maar het zou best kunnen. Heeft de dierenarts ook aangegeven dat een kat door Nasty Dasty zo ziek kan worden en zelfs brandwonden kan oplopen? Ik heb nu geen fles bij de hand om te kunnen checken, maar ik geloof best dat er heel veel venijnige stoffen in zitten.

Hij Weer, 04-03-2017 08:21 #7
En bij droog weer een beetje op de groene aanslag van de tuintegels spuiten. Paar dagen later even aanvegen en hopla weg is de mos. Tis te gek en dat voor die prijs Reactie infoteur, 07-03-2017
Weer een goede tip voor het gebruik van Nasty Dasty. Je kunt er echt alles zo'n beetje mee en voor weinig geld.

Ludo, 08-02-2017 08:40 #6
Kan men het gebruiken om een plastieke serre zuiver te maken? Is het schadelijk voor de bodem en grond als het in de aarde komt? Reactie infoteur, 10-02-2017
Dat kan heel goed, maar ik denk niet dat de Nasty Dasty het heel gezond is voor aarde en bodem. Het is zeker niet biologisch afbreekbaar.

S. Laan Stoffels, 24-01-2016 22:43 #5
Bevat Dusty chemische stoffen? Of bevat het alleen natuurlijke, duurzame stoffen? Reactie infoteur, 20-07-2016
Het is een behoorlijk chemisch goedje.

Lennart Benschop, 30-12-2013 09:03 #4
Dat spul staat ook steevast op de plank bij hobbyisten die oude bandrecorders verzamelen en repareren. In oude bandrecorders vergaan vaak de rubber aandrijfsnaren en verworden dan tot een soort kleverige zwarte drab. Die zwarte prut moet je eerst verwijderen voordat je nieuwe aandrijfsnaren in kunt zetten, en raad eens waarmee het verwijderen het handigst gaat?

--
Lennart

Gwennos, 12-04-2012 16:04 #3
Nasty Dasty van de Wibra is mijn favoriete schoonmaakmiddel, vooral omdat het zo goed schoonmaakt voor zo'n lage prijs. Ik verdun het af en toe. Weet iemand of het gebruik van het schoonmaakmiddel schadelijk is voor mijn zwangerschap ivm bovenstaande reactie waarin gezegd wordt dat het waarschijnlijk mileuonvriendelijk is? Alvast bedankt, vriendelijke groetjes Gwennos

Ambassadrice (infoteur), 10-03-2012 12:11 #2
Hoe zit het met de milieu(on)vriendelijkheid van het middel?

Bvbd voor het antwoord. Reactie infoteur, 10-03-2012
Helaas heb ik dat niet kunnen achterhalen. Omdat het zo goed schoonmaakt zou je zeggen dat er veel niet zo milieuvriendelijke stoffen in zouden kunnen zitten, maar ik weet het gewoon niet.

Pluck (infoteur), 11-02-2012 20:42 #1
Ik gebruik Nasty Dasty al enige maanden het is echt een top schoonmaakmiddel, mijn afzuigkap, gasstel, vette pannen, olievlekken ook vetvlekken in kleding verdwijnen als sneeuw voor de zon. Mijn witte broek had een vetvlek die er niet uit wilde gaan met gewoon wassen. Ik heb er Nasty dasty opgespoten en nogmaals samen met de witte handdoeken gewassen en wég was de vlek. Helemaal geweldig mijn broek kan weer een zomer langer mee. En die prijs… ongelooflijk eindelijk een product dat echt werk! Reactie infoteur, 12-02-2012
Ja er is veel enthousiasme voor dit product dat inderdaad bijna niets kost.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 24-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 9
Schrijf mee!