InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhouden

Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhouden

Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhouden We maken er gebruiken het dagelijks om op te slapen; het matras. Omdat we graag slapen op een schoon bed, wassen we onze lakens geregeld, maar wat doen we met het matras? Nou meestal helemaal niets! Hierdoor vormt het al vrij snel een bron voor ongedierte en viezigheid. Kun je, je matras zelf schoonmaken? En hoe moet je dit dan doen?

Het matras

We liggen er elke dag op, maar staan er vaak niet bij stil dat het een bron van ongedierte en viezigheid kan worden; het matras. In het matras hopen huidschilfers zich in de loop de jaren op. Huismijten kunnen er goed gedijen om over ander ongedierte nog maar te zwijgen. Gelukkig zijn er manieren om je matras te reinigen. Om snelle slijtage van je matras te voorkomen en om te voorkomen dat het een ideale levensomgeving voor schimmels kan worden is het belangrijk je matras goed te onderhouden. Het onderhoud van een matras houdt verschillende dingen in.

Onderhoud matras

Draai eens in de tijd je matras om. Het omdraaien van het matras heeft de volgende voordelen:
  • het blijft langer in model
  • het matras slijt minder snel
  • het matras wordt gelucht

Draai het matras zo dat de voorkant de achterkant wordt en de bovenkant de onderkant. Tip: om te zorgen dat je de volgende keer nog weet welke kant het laatst het hoofdeinde was, label het matras dan. Schrijf op de labels de nummers 1 t/m 4 zo weet je altijd welke kant van het matras aan de vooraan moet liggen. Heb je een erg zwaar matras draai het dan met meerdere personen, dat is minder belastend voor de rug.

Lange tijd van huis?

Ga je voor lange tijd van huis, dek het matras dan af. Het kan snel een opeenhoping van stof worden.

Het matras stofzuigen

Stofzuig het matras geregeld. Doe dit regelmatig omdat het snel een opeenhoping van stof kan worden. Gebruik een krachtige stofzuiger en ga hiermee over het gehele matras zowel de boven als onderkant. Door dit te doen zuigt u veel stof en eventuele beestje op. Het is toch een beter gevoel dat deze in een stofzuigerzak zitten dan in je matras!

Het matras grondig reinigen

Heb je een duur matras en deze is nog helemaal goed? Dan is het mogelijk het matras te laten reinigen door een daarin gespecialiseerd bedrijf. De kosten bedragen ongeveer voor eenpersoons matras 35 euro en voor een tweepersoon matras 60 euro. Het wordt dan gereinigd met een speciale machine die het matras zeer schoon maakt.

Het matras zelf reinigen

Wil je het matras zelf reinigen dan kan dit natuurlijk ook. Om dit te doen zijn er speciale reinigingsmiddelen voor matrassen te verkrijgen. Kleine vlekjes in het matras kun je verwijderen met een oplossing van warm water en wat wasmiddel. Je kunt wasmiddel gebruiken die je normaal in de wasmachine stopt. Gebruik niet teveel water om het te reinigen. Bij het gebruik van teveel water wordt de binnenkant nat en kan zich in de loop der tijd makkelijk schimmel vormen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een andere methode om zelf het matras te desinfecteren is het gebruik van een stoomreiniger. Een stoomreiniger reinigt met zeer hete stoom het matras, door de hete stoom worden vrijwel alle mijten, allergenen en micro-organismen gedood. Blijf niet te lang met de reiniger op een punt, dit kan het matras beschadigen. Tip: reinig het matras bij mooi weer, zo kan het buiten makkelijk drogen.

Lees verder

© 2011 - 2014 Kropslavinken, gepubliceerd in Huishoudelijk (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Wat kost een waterbed?Wat kost een waterbed?De ene vindt het heerlijk, terwijl een ander er nooit aan zou kunnen wennen. De mensen die gewend zijn aan een waterbed,…
Het onderhoud van een matrasHet onderhoud van een matrasWie zijn matras jarenlang in goede staat wil bewaren moet er zorg voor dragen. Als je je matras degelijk onderhoudt kan…
Wat is nu een goed matras voor kinderen?Voor een kind, maar ook voor volwassenen is een goede nachtrust erg belangrijk. Een goede nachtrust zorgt ook voor een g…
Schimmel op matras verwijderenSchimmel op matras verwijderenDe vorming van schimmel in woningen en op textiel (bijv. een matras) is een wijdverbreid probleem. Hieronder tips en inf…

Reageer op het artikel "Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhouden"

Reacties

Wegman, 02-07-2014 21:50 #8
Mensen moeten wel opletten als ze hun matras gaan stofzuigen dat ze een goede stofzuiger zak gebruiken.
Want de meeste consumenten stofzuiger zakken laten de stof gewoon weer door de filter de lucht in gaan.
Dit is dus zeer schadelijk voor mensen met astmatische aandoeningen. Deze kunnen een heftige reactie krijgen.

Er zijn ook professionele bedrijven die je matras goed kunnen reinigen.

Ik hoop dat mensen hier iets aan hebben.

Martina, 04-05-2014 14:52 #7
Als zwaar astma patiënt kreeg ik meer luchtweg problemen bij synthetische matrassen. De koudschuim en traagschuim varianten, ik kon er niet meer op slapen. Hoe blij ben ik nu met mijn natuurlijke matras die ik vond op Amsterdam IJburg. Ik slaap weer! Ook de matras reinigen is bijzonder makkelijk, de winkel gaf me praktische tips. De katoenen matrashoes is extra dicht geweven en voorkomt binnendringen van de huisstofmijt, enkel stofzuigen en een keer in de zoveel tijd zuiveringszout men noemt het ook wel bakingsoda erover heen, in laten trekken en het poeder weer wegzuigen.

Martijn, 28-01-2014 11:21 #6
De meeste matrassen zijn anti-allergisch ( behalve als er natuurlijke materialen in zitten zoals paardenhaar en wol ). Bovendien kunnen de meeste hoezen tegenwoordig gewoon gewassen worden. Mocht het zo zijn dat de hoes lager dan 60 graden gewassen moet worden is er van dettol een speciaal wasmiddel toevoeging die ook bij 30 graden de bacteriën doodt. Urinevlekken zitten niet alleen in de hoes maar ook in de matras dus dit betekent dat het volledige matras vernieuwd moet worden ( ondanks alle andere tips die mensen je zullen geven ). Goede matraskernen zijn tegenwoordig antibacterieel, schimmelwerend, en bijna altijd anti-allergisch. Er zijn zelfs merken met deze eigenschappen ook in de hoezen zoals Tempur en Innergettic bv.

Hoop dat er wat bruikbare info bij zit.
Groetjes Martijn

Gepke, 31-05-2013 07:48 #5
Heb laatst gehoord van soda op je matras beschermer strooien om ongedierte te voor komen. wat is hier van waar, wie weet het?

m.v.g G van de Woude

Henk, 17-03-2013 14:15 #4
Hallo

Ik heb een kirbystofzuiger, zuig het een maal per maand werk heel goed.

Oliveira Granja, 26-11-2012 11:41 #3
Beste,
Komt u aan huis matrassen reinigen, welke methode gebruikt u om de huisstofmijten te verwijderen en wat zal de kosten zijn voor een dubbel persoonsmatras?
Met vriendelijke groeten
Fernando Granja

Thuyn Stefaan, 20-07-2012 14:46 #2
Geachte,

Ik ben op zoek naar een gespecialiseerde firma om mijn auto langs de binnenzijde

te desinfecteren. Auto heeft lang stil gestaan en wordt nu als reserve gebruikt maar er zit een zeer muffe geur in.

Mvg
Stefaan Thuyn

Ria Broeseliske, 19-04-2012 18:15 #1
We hebben een duur matras waar urine vlekken inzitten kan dat verwijderd worden en dan het hele matras reinigen.
wat zijn de kosten?

Infoteur: Kropslavinken
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Reacties: 8
Schrijf mee!