InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoonmaken van een vieze magnetron

Schoonmaken van een vieze magnetron

Schoonmaken van een vieze magnetron Een magntron is gemakkelijk te reinigen, met citroen en water, maar ook met blokjes voor een vaatwasmachine. Als je magnetron stinkt kun je er voor kiezen om hem weer lekker te laten ruiken door bijvoorbeeld vanillesuiker of citroen te gebruiken. Lees hier alles over het reinigen van een magnetron.

Het schoonmaken van een vieze magnetron

Magnetrons zijn vreselijk handig. Je kunt er immers op een snelle en efficiënte manier eten mee verwarmen. Maar helaas gebeurt het ook maar al te vaak dat de magnetron vies wordt omdat de eiwitten in voedingsmiddelen uit elkaar ploffen of omdat bijvoorbeeld een beker met warme melk overkookt.Je kunt er dan voor kiezen om de magnetron uitgebreid met een nat doekje schoon te poetsen. Maar gelukkig zijn er ook gemakkelijkere manieren om een magnetron schoon te maken.

Gebruik van citroen om de magnetron schoon te maken

Een handige manier om een magnetron schoon te krijgen is door er een bakje water met citroen in te zetten. Je kunt het beste een stenen bakje pakken, dit vullen met water en de citroen in partjes snijden. Vervolgens stop je het bakje water met de citroen in de magnetron. Als je de magnetron nu enkele minuten op vol vermogen laat draaien ontstaat er stoom in de binnenkant van de magnetron en kun je de viezigheid met een nat doekje weg halen. Als je geen citroen in huis hebt, kun je er ook voor kiezen om een vaatwastablet op te lossen in het water. Als het vuil nog hard is kun je de magnetron het beste nog even laten draaien. Het vuil wordt vanzelf zachter door de stoom.

Gebruik van schoonmaakmiddelen om een magnetron te reinigen

Ook zijn er diverse middelen te koop in de supermarkt om een magnetron mee te reinigen. Vaak hebben deze middelen een ingrediënt dat vet oplost. Dit werkt over het algemeen vrij goed, maar het is belangrijk om er voor te waken om niet een agressieve ovenreiniger in de magnetron te gebruiken. Dit omdat je de magnetron hiermee kunt beschadigen. Met name de buitenkant van de magnetron kun je beter nooit schoonmaken met agressieve of schurende middelen. Dit kan de RVS buitenkant krassen of het polyester aantasten. De buitenkant van de magnetron kun je het beste schoonmaken met een vochtig doekje, met een beetje afwasmiddel.

Vieze geur verwijderen uit de magnetron

Soms kan het zijn dat er een onaangename geur uit de magnetron komt. Ook hier biedt het bakje water met een in partjes gesneden citroen weer een passende oplossing. Indien je een combi magnetron hebt kun je er ook voor kiezen om een zakje vanillesuiker in de magnetron te stoppen, het is dan wel belangrijk om de magnetron op de ovenstand te zetten. De vanillesuiker zorgt voor een heerlijke geur in huis en deze geur blijft nog lang in de magnetron hangen.

Het draaiplateau van een magnetron schoonmaken

Ook het schoonmaken van het glazen plateau uit een magnetron kan lastig zijn. Zeker als de viezigheid lang in de magnetron gelegen heeft. De handigste manier om dit plateau schoon te krijgen is door het een aantal maal mee te laten draaien in een vaatwasser. Mocht je geen vaatwasser hebben kun je er ook voor kiezen om het plateau een dag te laten weken in een sopje met een opgeloste vaatwastablet. In bijna alle gevallen krijg je met deze tips een magnetron weer volledig schoon.
© 2010 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recepten uit de magnetronHeb je na je werk geen zin of geen tijd om lang in de keuken te staan, dan is koken in de magnetron DE oplossing.

Reageer op het artikel "Schoonmaken van een vieze magnetron"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 01-12-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!