InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Ziektes op kamerplanten en planten in de tuin

Ziektes op kamerplanten en planten in de tuin

Luizen, kevers, vliegjes, schimmels en andere ziektes en ongedierte tasten je waardevolle tuin- en kamerplanten aan. Voor elke kwaal is er een andere remedie. Ik zet de meest voorkomende problemen met planten op een rij .

Bladluis

Bladluizen zijn kleine zwarte, rode, bruine of groene insecten die planten als fuchsia´s en begonia´s verzwakken door hun sap op te zuigen. Ze scheiden een kleverige honingdauw af en verspreiden ziektes. Bovendien kan hun afscheiding roetdauw veroorzaken. Bladluis is erg vatbaar voor veel insecticide en kan ook worden behandeld met zachte zeep en spiritus, welke middelen ook voor het biologisch tuinieren acceptabel zijn.

Snuitkever

Vervormde en verschrompelde nieuwe groei zijn een teken dat de snuitkever heeft toegestaan. U zult de volwassen kevers zelden zien, omdat ze ´s nachts aan de bladeren knagen. Maar als u de plant uit de pot tilt, zult u in de aarde en rond de wortels kleine crèmekleurige larven zien, ongeveer 2,5 cm lang. Vroeger was de snuitkever zeldzaam, maar tegenwoordig komt dit ongedierte vaker voor. Als de plant er slecht aan toe is, kunt u deze beter weggooien. Maar uw overige planten, die waarschijnlijk ook besmet zijn, moet u behandelen. De enige echt effectieve behandeling is een biologische methode met speciaal geselecteerde rondwormen, die het ongedierte snel aanpakken. Vraag in een tuincentrum om inlichtingen over de behandeling.

Roetdauw

Roetdauw is een zwarte schimmel die op de honingdauw van sapdrinkend ongedierte groeit. De schimmel verstopt de poriën van de bladeren en vermindert de lichtopname door de plant. Roetdauw komt vaak voor bij citrusplanten, in combinatie met bladluis. Verwijder de roetdauw met een doek die u in een sopje van afwasmiddel hebt gedompeld en bind dan de strijd aan met de insecten die de honingdauw afscheiden. Dit zullen waarschijnlijk bladluizen, witte vliegen of schildluizen zijn.

Spint

Spint is zo klein, dat u de diertjes nauwelijks kunt zien. Als sporen laten ze gele spikkels en zwarte plekken op de bladeren achter. Maar het ongedierte is ook te herkennen aan blad dat te vroeg valt en aan ragfijne witte webben tussen de stam en de bladeren. Spint valt tal van planten aan, maar is vooral gevaarlijk voor een vlijtig liesje. Biologische bestrijding is erg effectief als spint massaal voorkomt. Behandeling kan ook met insecticiden gebeuren, maar veel spint is daartegen resistent.

Witte vlieg

Een aantasting door witte vlieg manifesteert zich als een groot aantal witte larven, tot 3 mm groot, die op de onderkant van de bladeren zitten, vooral op geraniums en tomatenplanten. De larven drinken het sap en produceren een honingdauw die roetdauw bespoedigt. Volwassen witte vliegen lijken op eendagsvliegen. Sproei met permethrine of met een middel dat deltamethrin bevat, tot dat alle tekenen van aantasting zijn verdwenen. Sproei niet te vaak: witte vlieg word snel resistent tegen pesticiden.

Wolluis

Deze roze luizen zitten onder kleine pluisjes witte wol. U treft ze aan onder de bladeren en op de stam van de plant. Behandel wolluis direct door de diertjes met een natte doek weg te vegen. Bij een ernstige aantasting kunt u de plant met een insecticide besproeien, maar succesvolle behandeling is tijdrovend en niet gegarandeerd.

Grauwe schimmel

Grauwe schimmel is een pluizige, grauwe schimmel op de stelen en bladeren. Het kan ook knoppen en bloemen aantasten. Deze schimmel vind je vooral op begonia´s en cyclamen die koud staan. Snijd het aangetaste deel van de plant weg. Verbeter de ventilatie en begiet en besproei de plant minder met water. Verplaats de plant naar een warmer plekje.

Schildluis

De schildluis wordt beschermd door een wasachtig schild en scheidt honingdauw af. Komt voor op varens en op citrusplanten. Inspecteer de onderkanten van de bladeren op talloze kleine bruine of transparante schildjes, die langs de nerven vastgeplakt zitten. Verwijder de schildjes met de hand, door ze met uw nagels los te peuteren. Als alternatief kunt u de bladeren afvegen met een penseel die u in spiritus hebt gedompeld. Slechts weinig insecticiden zijn effectief tegen schildluis.
© 2009 - 2017 Kristofvdh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips!Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips!Bladluis is slecht voor uw planten. Bladluizen bestaan er in vele soorten. Meer dan duizend verschillende soorten bladlu…
Verzorging kamerplantenVerzorging kamerplantenDe kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning g…
Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusBestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusLast van bladluizen? Er zijn een aantal mogelijkheden om dit ongedierte te bestrijden. In de handel is gif te krijgen wa…
Schimmels, bacteriën en spinnen!Schimmels, bacteriën en spinnen!De keuken en de badkamer zijn de lievelingsplaats van bacteriën. De badkamer vinden ze geweldig omdat het er lekker warm…
Aardappeltopluis - LuizenBladluizen, iedereen heeft er een hekel aan maar hoe kom je er van af? Daarvoor moet je eerst wat weten over de levenscy…

Reageer op het artikel "Ziektes op kamerplanten en planten in de tuin"

Reactie

Steegs, 26-10-2013 10:24 #1
Ik heb 2 kleine huispalmpjes en n spattefielum thuis en in de grond lopen kleine witten beestjes rond. Aan de onderkant van de blaadjes zitten lijkt wel iets dikkere beestjes maar die dood zijn. Of dat het dingen zijn waar die beestjes uitkomenů? Wat kan ik hier tegen doen? Mvg C steegs

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 06-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!