InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Zonnebrand vlekken uit kleding verwijderen

Zonnebrand vlekken uit kleding verwijderen

Insmeren met een goede zonnebrandcrème of olie is belangrijk! Zo beschermen wij onze huid tegen schadelijke UV-straling. Helaas kan zonnebrandcrème lelijke gele of bruine vlekken achterlaten op onze kleding. Deze vlekken gaan er vaak niet uit wanneer je de kleding op de normale manier wast. Gelukkig zijn er vele middeltjes die het proberen waard zijn om de vlekken eruit te krijgen. Zo kun je een vlekverwijderaar aanschaffen als Vanish of Dasty. Maar ook huismiddeltjes als groene zeep en glansspoelmiddel kunnen zonnebrand vlekken uit je kleding verwijderen!

Groene zeep

Een middel dat voor vele toepassingen gebruik kan worden, zo ook van vlekken van zonnebrandcrème: groene zeep! Smeer de vlek in met groene zeep en een beetje heet water, zodat het geheel vloeibaar wordt. Laat het lekker een paar uurtjes intrekken en wrijf daarna goed over de vlek. Dit kan met je handen, maar ook met een borsteltje. Let wel op dat je de stof hiermee niet beschadigd. Sommige stoffen zullen hierdoor namelijk gaan pluizen of pillen. De vlek zal er waarschijnlijk nog niet gelijk uit zijn. Daarom is het nodig om het kledingstuk in ieder geval één of twee keer te wassen in de wasmachine.

Wasbenzine

Het klinkt nogal rigoureus, maar werkt in veel gevallen wel. Smeer de vlek in met wasbenzine! Doe wat wasbenzine op een doekje en dep de vlek hier goed mee in. De wasbenzine zal in de meeste gevallen de vlek laten verdwijnen, of in ieder geval sterk verminderen. Het is wel nodig om het kledingstuk op de gebruikelijke manier te wassen in de wasmachine.

Wanneer het om veel vlekken of om een hele grote vlek gaat, kun jet het kledingstuk beter volledig in de wasbenzine laten weken. Vervolgens moet het uiteraard ook gewoon in de wasmachine mee gewassen worden.

Glansspoelmiddel

Glansspoelmiddel voor in de vaatwassen is een goed middel om lelijke gele vlekken van zonnebrand te verwijderen! Doe een flinke scheut glansspoelmiddel op de vlek en laat het een aantal uur intrekken. Laat het gerust een nachtje zo liggen! Vervolgens kun je het kledingstuk gewoon mee wassen in de wasmachine. Grote kans dat de vlek verdwenen is!

Een andere tip is om het kledingstuk in een emmertje heet water te laten weken met een vaatwastablet. Gebruik hiervoor wel alleen witte vaatwastabletten. Vaatwastabletten met allerlei vrolijke kleurtjes kunnen juist weer vlekken geven in je kleding!

Vlekverwijderaars

Er zijn verschillende vlekverwijderaars op de markt, die beweren de meest lastige vlekken uit kleding te kunnen verwijderen. De middeltjes die in het geval van zonnebrandcrème vlekken het proberen waard zijn, zijn Dasty van Wibra en Vanish. Spray de vlek in het Dasty of wrijf hem in met Vanish. Laat dit enige tijd intrekken en was het kledingstuk vervolgens mee met de gewone was.

Zonnebrand met zelfbruiner

Zonnebrand die bruine vlekken afgeeft op kleding, bevat vaak een zelfbruiner. Dit is een extra factor om rekening mee te houden bij het verwijderen van de vlek. Het is aan te raden om een speciale vlekverwijderaar aan te schaffen om deze vlekken eruit te krijgen, bijvoorbeeld van HG of Citin. Fabrikanten van zonnebrandcrèmes raden aan om een vlekverwijderaar te gebruiken voor 'vocht, planten en inkt.' voor het verwijderen van deze vlekken.

Zonnebrandolie

Er zijn tegenwoordig ook veel zonnebrandmiddelen verkrijgbaar op basis van olie. Dit geeft vettige vlekken wanneer het op kleding komt. in dit geval kun je proberen de vlek in de deppen met afwasmiddel of shampoo. Deze middelen werken namelijk ontvettend en zullen ze meeste olie uit het kledingstuk opnemen.

De zon!

Bij witte kledingstukken is het verwijderen van vlekken een lastige opgave. Na alle bovenstaande tips én het wassen in de wasmachine, kan het zo zijn dat er nog steeds een lichte vlek zichtbaar is. In dat geval kan de zon wonderen doen! Hang het kledingstuk direct na het wassen buiten. Het liefst in de warme en felle middagzon. De zon werkt namelijk blekend. Hoe feller de zon, hoe sterker de blekende kracht is! Zo zal de vlek helemaal verdwijnen!

Lees verder

© 2015 - 2017 Denn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het succes van DastySoms heeft een product geen reclame nodig om succesvol te worden. De schoonmaakmiddelen van het merk Dasty zijn hier een…
Wanneer welk vlekkenmiddel, l tot en met zWanneer welk vlekkenmiddel, l tot en met zHet vlekken abc, kies uw vlekkenmiddel voor vervelende hardnekkige vlekken. Verwijder ze eenvoudig. Iedereen kent dat we…
Vlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken kunnen uit textiel verwijderd worden met de ouderwetse zeep zoals ossengalzeep, groene zeep en sunlight zeep. He…
Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Het is een mooie zomerse dag en je kind of kinderen zitten heerlijk in de tuin bloemetjes te plukken. Het op eerste ogen…
Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen?Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen?Chocolade is een lekkernij gemaakt van cacao, dat wereldwijd geliefd is bij vele mensen. Ook in Nederland en België eet…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/schoonmaakexpert/21781264/__Zo_krijg_je_zomervlekken_uit_je_kleding__.html
  • https://omaweetraad.nl/vlekken/zonnebrandcreme

Reageer op het artikel "Zonnebrand vlekken uit kleding verwijderen"

Infoteur: Denn
Gepubliceerd: 11-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Vlekken verwijderen
Schrijf mee!