InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Inkorten van een fietsketting

Inkorten van een fietsketting

Inkorten van een fietsketting Regelmatig onderhoud van uw fietsketting, versnellingskabels en derailleur levert een heleboel extra fietsplezier op. Niets is zo hinderlijk als een piepende ketting die onherroepelijk een keertje breekt.

Onderdelen van een fietsketting

Een fietsketting is samengesteld uit de volgende onderdelen:
  • binnen- en buitenschakels;
  • schalmen;
  • pennen;
  • bussen (lagering);
  • rollen.
De binnenschakel bestaat uit twee plaatjes (schalmen) met daartussen twee bussen en daaroverheen twee rollen.

Slijtage aan een fietsketting

Iedere fietsketting is onderhevig aan slijtage. Tussen de schalmen hoopt zich stof en zand op. De meeste kettingen bestaan uit 116 schakels. Als die allemaal een beetje slijten wordt de hele ketting langer. Er komt teveel speling op en hij loopt van de tandwielen af. De slijtage wordt nog eens versneld doordat de tandwielen niet goed gericht staan of de kettingspanning wordt verwaarloosd.

Kettingspanning

Kontroleer iedere maand of de kettingspanning in het midden - zowel naar boven als naar beneden - ongeveer 15 millimeter is. Zet uw fiets op z'n kop als u de ketting strakker moet zetten. De meeste toerfietsen hebben op de achteras kettingspanners. Als u eerst de achterasmoeren hebt losgedraaid, kunt u met die spanners de ketting weer strak zetten. Daarvoor hoeft u echt niet naar de vakman.

Werk om en om, eerst de linker spanner een halve slag en daarna de rechter. Zo blijft het achterwiel precies in het midden van de achtervork. Kontroleer als laatste of het achterwiel niet scheef is getrokken, voordat u de asmoeren weer vast draait. Dan zou het wiel namelijk gaan sporen en slijt uw achterband schuin af. Als de ketting te strak staat afgesteld, kunt u de trapper met de hand moeilijk ronddraaien en dat is ook niet de bedoeling.

Fietsketting inkorten

Met een kettingpons kunt u de fietsketting inkorten op de gewenste lengte want aan het bijstellen van de ketting komt een keer een eind. Uw ketting is te lang geworden als u hem ongeveer 5 millimeter van het voorkettingwiel kunt trekken. De ketting moet voor het inkorten eraf worden gehaald.

Zoek de verbindingsschalm op, dat is de enige schakel voorzien van een sluitveertje. Met een kombinatietang drukt u dat veertje eraf. U ziet dat de gesloten kant van de sluitveer in de draai richting van de ketting wijst! Zo moet hij straks ook weer worden terug gezet. Leg de ketting nu strak om de beide tandwielen. Het overlappende stukje moet worden ingekort. Hou er rekening mee dat een binnenschakel aan beide kettingeinden overblijft.

Een nieuwe ketting kopen

Als er te veel speling is kunt u beter een nieuwe ketting kopen. Bij het plaatsen van een nieuwe ketting werkt u op dezelfde manier.

Kettingen zijn verkrijgbaar in twee maten:
  • voor fietsen met twee enkelvoudige tandwielen (12,7 x 3,3 mm);
  • zogenaamde derailleurkettingen voor fietsen met meervoudige voor- en achtertandwielen (12,7 x 2,38 mm).

Derailleur afstellen

Een derailleur afstellen is trouwens ook een klusje wat u besist zelf kunt doen met behulp van de beide stelschroeven die de zijwaartse beweging begrenzen. Doorgaans zijn die voorzien van een aanduiding H en L voor de hoogste en laagste versnelling.

Een derailleurketting heeft geen verbindingsschalm. U kunt zo'n ketting alleen inkorten met een kettingpons. Het asje dat er uit komt, gebruikt u weer om beide kettingeinden te verbinden. Daarna beide as-einden wat overklinken. Niet te hard slaan. De schalm moet natuurlijk goed blijven scharnieren.
© 2008 - 2014 Serkozy, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor spannen of inkorten van de fietskettingTips voor spannen of inkorten van de fietskettingFietskettingen worden langer naarmate ze ouder worden. Dit is in feite het gevolg van een slijtageproces. Het spannen va…
Fietsketting van kunststof voor de racefietsFietsketting van kunststof voor de racefietsDe ketting van een racefiets brengt de kracht van de renner over op de wielen. Het is belangrijk dat een fietsketting ni…
De Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoDe Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoOnderhoud van de auto voor aanvang van de winter. Zodra mist, sneeuw en gladheid de Nederlandse wegen weer kunnen gaan b…
Huis, tuin en keuken weetjes (deel VIII)Huis, tuin en keuken weetjes (deel VIII)In deel VIII van Huis, tuin en keuken weetjes aandacht voor de volgende problemen: knellende schoenen, zilver in het don…
Zelf een rolgordijn maken en ophangenZelf een rolgordijn maken en ophangenZelf een rolgordijn maken en ophangen is een eenvoudige klus. Als je het juiste rolgordijn hebt uitgezocht in de winkel…

Reageer op het artikel "Inkorten van een fietsketting"

Infoteur: Serkozy
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!