InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Rookmelder en Koolmonoxidemelder

Rookmelder en Koolmonoxidemelder

Rookmelder en Koolmonoxidemelder De één leeft wat zorgelozer dan de ander. Je hebt mensen die voor ze naar bed gaan alles even nalopen. Ze kijken of deuren en ramen gesloten zijn, het gas uit staat en de TV van standby af is. Anderen nemen het wat dat betreft wat makkelijker op. Maar los van hoe je dat aanpakt, er is een apparaat dat je waarschuwt voor een ernstig gevaar. Alleen, je moet er wel even moeite voor doen om ze te plaatsen.

De rookmelder

Er zijn systemen tegen inbraak of lekkage, maar een waarschuwing tegen brand(gevaar) lijkt toch de meest essentiële. Een rookmelder reageert op rook en geeft een indringend geluid af waar je moeilijk doorheen kan slapen. Er zijn rookmelders die werken met een kleine radioactieve bron, de ionisatiemelder of met een lichtgevoelige cel, de zogenaamde optische melder. De optische rookmelder reageert sneller bij smeulhaarden. Zon smeulhard ontwikkelt zich langzaam tot een heviger brand. Aangezien de meeste branden vooraf gaan door zon smeulhaard zal een optische rookmelder de beste keus zijn. De meeste rookmelders werken op een 9 volt batterij, er zijn er ook die op het lichtnet werken.

Waar plaatsen

De beste plaats om een rookmelder te bevestigen is aan het plafond en bij een schuin plafond op zon 40 cm van het hoogste punt. Er bestaan rookmelders die met elkaar verbonden zijn; als de eerste afgaat volgen de andere. Op de rookmelders zit ook een testknop om te kijken of hij nog in functie is. Het is noodzakelijk dat je daar met enige regelmaat op drukt om te testen. De rookmelder in de keuken zal wat vaker kunnen afgaan omdat het koken nog wel eens aardig wat rookontwikkeling kan geven. Sommigen adviseren er geen in de keuken of badkamer te plaatsen. Heeft het huis een trapgat dan moeten de melders in de buurt van dat trapgat hangen. Hoewel je beter één dan geen rookmelder kunt plaatsen, is het veiliger om in alle ruimtes waar een brandhaard zou kunnen ontstaan een melder te plaatsen. Een eventuele rookmelder in de garage zou je alleen s-nachts kunnen laten werken. Zo wie zo plaats je er één in de ruimtes met elektrische apparaten (kortsluitingsgevaar). Hang ze ook niet te dicht bij radiatoren of ventilatieopeningen.

Einde tijdperk ionisatierookmelders

In nieuwbouwwoningen worden standaard optische rookmelders geplaatst en sedert 1 januari 2006 mogen er geen ionisatierookmelders meer verkocht worden. Niet omdat ze vanwege de kleine radioactieve bron een gevaar zouden opleveren, maar omdat de optische rookmelder een beter alternatief is. De ionisatierookmelder die je al thuis in gebruik hebt hoef je niet te vervangen.

Aanschaf

Er zijn vele winkels en bouwmarkten die de rookmelders verkopen. Ze zijn er in diverse merken met verschillende uitvoeringen, van goedkoop tot wat prijziger en vaak zijn er ook aanbiedingen. Even een kwestie van de reclamefolders in de gaten houden.

Een ander gevaar, koolmonoxide

Koolmonoxide is een sluipmoordenaar. Een te hoge concentratie koolmonoxide kan door mensen niet zelf waargenomen worden. Als je slaapt zal je er niet wakker van worden. Vooral s-winters als men de ventilatiepunten afsluit kan bij een mechanische ventilatie in combinatie met een open gasgestookt toestel een dodelijke omgeving ontstaan. Koolmonoxide wordt 250 keer sneller in het bloed opgenomen dan zuurstof. In korte tijd kan je het bewustzijn verliezen en is er geen redden meer aan.

Koolmonoxidemelder

Een goede aanvulling op de rookmelder is dan ook de koolmonoxidemelder. Zijn er te hoge waarden koolmonoxide dan geeft deze melder een luid alarm af. Een slachtoffer moet zo snel mogelijk in de frisse lucht worden gebracht. Bij een brand, door onvoldoende ventilatie of een slecht onderhouden gastoestel kan koolmonoxide vrijkomen. Het is ook aan te bevelen er een in de caravan te plaatsen. De aanschafprijs is wel wat hoger dan die van een rookmelder maar uit het oogpunt van veiligheid toch ook aan te bevelen. Een koolmonoxidemelder plaats je op ongeveer 1,5 meter van de vloer. Wanneer het vlammetje van je geiser oranje gaat kleuren en wat hoger komt als anders kan dat een indicatie zijn van een koolmonoxide probleem. En ook als het koud is, blijven ventileren.
© 2007 - 2014 Boxzoo, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brandpreventie met rookmeldersBrandpreventie met rookmeldersEen rookmelder waarschuwt je op het moment dat er brand uitbreekt. Ieder huishouden en bedrijf zou moeten werken met roo…
Het belang van rookmeldersIn meer dan 5.000 Nederlandse woningen breekt er jaarlijks brand uit. Rookmelders kunnen dan wel geen brand voorkomen, z…
Alles over rookmeldersBrand is helaas een voorkomend verschijnsel. Vuur grijpt snel om zich heen en daarom is het verstandig om een of meerder…
Rookmelder  Geen rook zonder vuurRookmelder Geen rook zonder vuurBij brand overlijden de meeste mensen niet door het vuur maar door de rook. Rook bevat koolstofmonoxide, een giftig reuk…
Rookmelders en andere brandbeveiliging verplicht stellenRookmelders en andere brandbeveiliging verplicht stellenIn ieder huis zouden rookmelders moeten zitten of een andere vorm van brandpreventie. De kans op brand in uw woonhuis is…
Bronnen en referenties
  • VROM Brandweer

Reageer op het artikel "Rookmelder en Koolmonoxidemelder"

Reacties

Visser, 13-01-2014 15:06 #7
Wij hebben een discussie over het plaatsen van een koolmonoxide melder in een caravan de ruimte is erg klein. De een zegt op1.50mtr hoogte en de ander zegt dat hij lager moet hangen. Weet iemand het juiste antwoord?

Tijmen, 27-10-2010 19:56 #6
In de gebruiksaanwijzing van mijn rook/koolmonoxide melder staat dat deze 6 meter van een apparaat dat fossiele brandstoffen verbrand gehangen moet worden. Ik deze aangeschaft omdat ik een gaskachel in mijn woonkamer heb geinstalleerd, maar mijn woonkamer is niet groot genoeg om de melder op een dergelijke afstand te hangen. Verder dan 3/3,5 meter kom ik niet. Kan ik dan deze wel gewoon ophangen en wat kan het gevolg zijn van een mindere afstand? Reactie infoteur, 29-10-2010
Ik zou 'm wel ophangen en dan inderdaad zo ver mogelijk bij het bewuste apparaat vandaan. Als de melder te dichtbij hangt is een vals alarm niet uitgesloten.

Sylo, 08-10-2009 16:46 #5
Dank je wel infoteur
sylo

Sylo, 06-10-2009 10:40 #4
Op de gebruiksaanwijzing van de first alert gecombineerde rook/kooldioxinemelder staat dat deze niet in een caravan geplaatst mag worden. Ik zou er graag een in mijn caravan plaatsen; is er misschien nog een mogelijkheid, b.v. een aparte rookmelder en een aparte kooldioxinemelder of een ander merk? Reactie infoteur, 06-10-2009
Zeker in een kleine ruimte lijkt het gebruik van een melder aan te bevelen. Ik zou in een in dergelijke melders gespecialiseerde winkel navraag doen naar de mogelijkheden voor in de caravan. Of anders in de betere bouwmarkt.

Hans van Zwieten, 12-01-2009 14:09 #3
Is het nuttig een koolmonoxidemelder in de huiskamer te installeren waar een flam kachel brandt? Reactie infoteur, 12-01-2009
Op de begeleidende beschrijving bij een koolmonoxidemelder staat aangegeven wat de beste plaats is om 'm op te hangen. Je kunt daarnaast altijd besluiten er nog een te plaatsen, bijv. zoals aangegeven in de huiskamer met een Flam-kachel. Maar of dat nodig is, is te betwijfelen. Vraag het nog eens na bij uw leverancier.

Karin Lijbers, 28-09-2008 14:34 #2
Bestaan er ook gecombineerde melders, dus rook en koolmonoxide? Zo ja, van welk merk?
Is de werking net zo goed als die van aparte melders? Reactie infoteur, 28-09-2008
Er bestaan ook gecombineerde melders. Mij is geen exacte informatie bekend of ze even efficient werken als aparte. Misschien via de consumentenbond?

J. Laros, 21-08-2008 14:03 #1
Waar kan ik het beste de koolmonoxidemelder hangen als de cv ketel op zolder staat en mijn kind ook op zolder slaapt. Reactie infoteur, 21-08-2008
Daar zijn de meningen over verdeeld. Men kan 'm ophangen op "ademhoogte" en niet te dichtbij de CV. Misschien 1 op zolder en 1 een verdieping lager. Lees ook goed de aanwijzingen op de verpakking.

Infoteur: Boxzoo
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!