InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wastafels: zeven modellen voor verschillende activiteiten

Wastafels: zeven modellen voor verschillende activiteiten

Wastafels: zeven modellen voor verschillende activiteiten Een wastafel is een komvormige bak om water in op te vangen en door te laten stromen. Andere benamingen voor wastafel zijn ook wel wasbak of in België lavabo. Wastafels kunnen niet ontbreken in elke badkamer vanwege het dagelijkse en meermalige gebruik. Maar zoveel gebruikers, zoveel soorten lijken er wel te zijn want het aanbod van wastafels is zeer groot van simpele wasbak tot designuitvoering in een compleet badmeubel. Uiteraard zijn de prijsverschillen bij de aanschaf daarom ook groot en zal bij nieuwe aankoop in de meeste gevallen ook de aanleg moeten worden uitbesteed wat extra kosten met zich meebrengt.

Materiaal van wastafels

Het materiaal waaruit wastafels zijn vervaardigd is meestal keramiek en soms kunststof. Die materialen zijn onderhoudsarm met een acceptabele uitstraling. Voor meer uitstraling kan gekozen worden voor wastafels van glas, marmer, natuursteen of porselein. Voor wastafels die tegen een stootje moeten kunnen is metaal het aangewezen materiaal.

Constructie van wastafels

Voor een goede werking beschikt een wastafel over enkele voorzieningen die ervoor zorgen dat zonder knoeien gewerkt kan worden waarbij ook aandacht is besteed aan het aanzicht.
  • Opening: Op het laagste punt van een wasbak zit een opening waardoor het water kan wegvloeien.
  • Afvoerbuis: Onder die opening bevindt zich een afvoerbuis in de vorm van een zwanenhals of een daarvan afgeleid model genaamd sifon.
  • Waterslot: Die zwanenhals of sifon heeft de functie van een waterslot.
  • Stankafsluiting: Een klein gedeelte van het water wordt daarbij vastgehouden waardoor geen luchtstroom mogelijk is vanuit de riolering.
  • Zicht onttrekken: Om de zwanenhals of sifon aan het zicht te onttrekken wordt dikwijls een ombouw onder de wasbak geplaatst of zorgt een designkolom voor onttrekking aan het zicht.

Warm en koud water

Boven de wastafel of aan de rand daarvan bevindt zich een kraan waar in elk geval koud water uit kan stromen. Afhankelijk van de aansluiting kan echter ook dikwijls warm water worden getapt. In veel kranen is een thermostaat verwerkt (mengkranen) waardoor de warmte van het water kan worden geregeld.

Handig voor verschillende activiteiten

Een wastafel wordt in de regel voor een aantal activiteiten gebruikt zoals:
  • Handen wassen
  • Handwas doen
  • Gezicht wassen
  • Scheren
  • Schoonmaakwerk
  • Poetsdoek uitspoelen
  • Poetssop maken
  • Tanden poetsen

Afsluiten en overstromen voorkomen

Voor enkele activiteiten is het handig als in de wastafel water kan blijven staan. Daarom is het gat van de afvoer dikwijls afsluitbaar. Soms is dat met een losse rubberen stop die aan een kettinkje bevestigd is om niet verloren te raken. In andere gevallen is er een mechaniek in of bij de kraan dat met een eenvoudige handeling bediend kan worden. Om te voorkomen dat op een onbewaakt moment de kraan blijft lopen en de wasbak zou overstromen bevindt zich tamelijk bovenaan de wasbak een opening waardoor het overtollige water weg kan lopen.

Wastafels op diverse plekken

Wastafels kunnen zich op verschillende plekken in huis bevinden. Typen met alleen koud water zijn in de garage of het toilet te vinden. Wastafels waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van warm water bevinden zich in de badkamer, gastenkamer en dikwijls ook in de slaapkamer. In ruime badkamers zijn soms dubbele wastafels te vinden wat makkelijk is voor grotere gezinnen.

Zeven modellen

Wastafels zijn te onderscheiden in een zevental modellen zoals vrijhangende wastafels, kolomwastafels, opzetwastafels, verwerkt in badmeubels, fontein en wasbak in de garage.

Vrijhangende wastafels

Deze wastafels worden vrij tegen de muur bevestigd zonder onderbouw of ombouw. Wel bevindt zich een losse spiegel boven de wastafel. Omdat de afvoer in het zicht valt wordt dikwijls gekozen voor een mooie designsifon.

Kolomwastafels

Hoewel wastafels dikwijls aan de muur zijn bevestigd kunnen ze ook op een kolom worden geplaatst of daar een geheel mee vormen. Een groot voordeel is dat de afvoer dan uit het zicht is verdwenen.

Opzetwastafel

Een opzetwastafel is een losse wastafel die bevestigd wordt op een tafelblad en wordt gecombineerd met een inbouwkraan of verhoogde kraan. Omdat ook hierbij de afvoer dikwijls in het zicht blijft wordt eveneens gekozen voor een mooi designsifon. Opzetwastafels zijn vooral vanaf het begin van de eenentwintigste eeuw in de mode geraakt.

Verwerkt in badmeubels

Een bijzonder fraai beeld ontstaat als de wastafel verwerkt is in een badmeubel. Er bestaan veel uitvoeringen van badmeubels van slechts een onderkast met spiegelgedeelte tot uitgebreid badkamermeubilair met veel opbergruimte.

Fonteintje

In het toilet bevindt zich meestal een kleine wastafel om niet teveel plaats in te nemen. In het toilet wordt dan over een fonteintje gesproken. Er bestaan modellen die los tegen een muur kunnen worden bevestigd maar ook modellen met een onderkast. Een speciaal model is een hoekfontein waarmee extra ruimte wordt bespaard in het meestal niet zo grote toilet.

Wastafel in garage

Eenvoudige wastafels die tegen een stootje kunnen worden toegepast in garages en zijn meestal van metaal vervaardigd. Dikwijls is er een kraan op enige hoogte bevestigd om daaronder werkruimte te hebben als iets moet worden schoongemaakt. Aan die kraan kan vaak een tuinslang worden bevestigd.

Prijzen en merken

Wastafels zijn in diverse prijsklasse leverbaar vanaf simpele uitvoeringen door bouwmarkten tot designuitvoeringen door speciaalzaken die ook voor de plaatsing kunnen zorgen. Enkele veel verkochte merken zijn: Blinq, Clou, Duravit, Sphinx en Villeroy & Boch.
© 2017 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Badkamersanitair kiezenBadkamersanitair kiezenBij het kiezen van sanitair voor de badkamer komt het niet alleen aan op vorm en kleur. Welke modellen u ook kiest, u zu…
Nieuwe ideeen badkamerDe badkamer biedt steeds meer mogelijkheden. Het bad is tegenwoordig een bubbelbad met pulserende waterstroom en ingebou…
Wat te doen als je het koud hebt?Wat te doen als je het koud hebt?Veel mensen vinden kou verschrikkelijk en verzinnen allerlei dingen om het warm te krijgen. Vooral in de wintermaanden a…
De romantische badkamerHet aantal badkamers dat in de speciaalzaak, de glossy bladen en TV klusprogramma’s voorbij komt is groot. Groot, strak…
Een glanzende badkamer in zeven minuten!Een glanzende badkamer in zeven minuten!Op een snelle en leuke manier de badkamer weer toonbaar maken. Je hebt net de badkamer grondig schoongemaakt en een halv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Steinchen, Pixabay
  • https://www.sanitairwinkel.nl/c/12/wastafels/
  • https://www.tegeldepot.nl/wastafels#
  • https://www.badkamerxxl.nl/wastafels
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wastafel
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslot_(sifon)
  • https://blog.sanitairwinkel.nl/wat-is-een-sifon/

Reageer op het artikel "Wastafels: zeven modellen voor verschillende activiteiten"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 27-11-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!