InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Een huis erven en verkopen

Een huis erven en verkopen

Een huis erven en verkopen Een huis erven kan in eerste instantie geld kosten aan erfbelasting. De Belastingdienst gaat namelijk een claim neerleggen bij de erfgenamen. Ook in het geval het vermogen is het huis zit. Na het overlijden gaan de bezittingen over naar de erfgenamen. Deze moeten de waarde onderling weer verdelen. De erfgenamen worden ook de gezamenlijke eigenaren van het koophuis in de nalatenschap. Dit kan een huis zijn die lang geleden is gekocht en inmiddels is afbetaald, maar het kan ook een huis zijn waar nog een zware hypotheeklast op rust. In de meeste gevallen wordt de hypotheek in ieder geval gedeeltelijk afbetaald door een bij de hypotheek afgesloten overlijdensrisicoverzekering. De overwaarde is voor de Belastingdienst interessant. Hierover moet namelijk erfbelasting worden betaald.

Huis staat lang te koop

Maanden na het overlijden zal de Belastingdienst wel de betaling van de erfbelasting verwachten. Indien er naast het huis geen financiële middelen beschikbaar waren, moet de claim betaald worden uit de opbrengst van het huis. Zolang deze echter niet verkocht is, zal de belasting toch op een andere manier betaald moeten worden. Een mogelijkheid is om in eerste instantie uitstel aan te vragen. Hiermee moet u niet wachten tot de Fiscus aanmaningen heeft gestuurd. U kunt voor drie maanden uitstel aanvragen. Deze periode is nog te verlengen tot één jaar.

Huis verkopen lukt niet op korte termijn

Om te voorkomen dat u het huis onder druk te goedkoop gaat verkopen, kunt u ook kijken naar andere mogelijkheden. U kunt bijvoorbeeld als gezamenlijke eigenaren een hypotheek op het huis nemen om de erfbelasting te kunnen betalen. Zodra het huis verkocht is, kunt u met de verkoopopbrengst de hypotheek weer aflossen.

Eén van de erfgenamen gaat het huis kopen

Erfgenamen kunnen het huis verkopen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om het huis zelf te houden. In dat geval moeten de overige erfgenamen worden uitgekocht. Dit kan met geld, maar dit kan ook door een andere vorm van verrekening. Indien dit niet mogelijk is kan er zelfs een hypotheek op het huis worden genomen door diegene die het huis op naam krijgt.

Het huis verhuren

De erfgenamen kunnen het huis ook gaan verhuren, eventueel aan één van de erfgenamen. Voordat u hiertoe over gaat, moet u zich goed laten voorlichten door een notaris. Het lijkt namelijk eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. U krijgt ook te maken met huurbescherming van de huurder, waardoor het moeilijk is om deze huurder weer uit het huis te krijgen.

De hypotheek is hoger dan de waarde van het huis

In een gedaalde huizenmarkt is het zelfs mogelijk dat de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van het huis. Dit kan naast een waardedaling ook te maken hebben met een huis die kortgeleden aangeschaft is. Huizen zijn namelijk vaak voor 125 procent van de waarde gefinancierd (tophypotheek). In dat geval zal de schuld na de verkoop in de nalatenschap vallen. In de praktijk zal dit niet vaak voor komen.

Onenigheid tussen de erfgenamen

Onenigheden tussen de erfgenamen kan de nodige problemen opleveren bij het verkopen van het huis. Eén van de erfgenamen wil bijvoorbeeld het huis kopen, maar ze zijn het niet eens over de prijs. In dat soort gevallen loont het de moeite om een mediator in te schakelen. Deze bemiddelaars proberen te bemiddelen tussen de partijen. Dit is goedkoper dan het inschakelen van advocaten waarvan het tarief veel hoger ligt.
© 2010 - 2014 Esmee, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis erven en verhurenHuis erven en verhurenEen huis erven betekent niet automatisch dat u het huis ook eenvoudig kunt verkopen tegen een goede prijs. Het huis verh…
Huis erven met restschuldHuis erven met restschuldEen huis erven met een schuld of restschuld. Een huis erven met een schuld komt steeds vaker voor. Wie erft de restschul…
Huis in nalatenschap, gelijk afrekenen met Belastingdienst?Huis in nalatenschap, gelijk afrekenen met Belastingdienst?Indien u een huis verkrijgt in een nalatenschap, kunt u in de situatie terecht komen dat het huis nog niet verkocht is,…
Beneficiair erven: nadelen?Beneficiair erven: nadelen?Beneficiair erven kan u veel geld besparen en bescherming bieden. U hoeft niet akkoord te gaan met een erfenis zonder te…

Reageer op het artikel "Een huis erven en verkopen"

Reacties

H. Kamp, 10-10-2013 00:21 #2
Wij hebben met vier pers een erfenis, het staat nu te koop, maar een persoon wil niet in prijs zakken. Kan die ene persoon dit tegen houden? terwijl wij met ze drieën wil wel in prijs willen zakken ( dat is beter voor de verkoop )
Hoe komen wij hier uit samen? Reactie infoteur, 10-10-2013
Ja, jullie moeten het met z'n allen eens zijn. Een persoon kan een beslissing tegenhouden. Het beste is een onafhankelijke derde inschakelen. Bijvoorbeeld een onafhankelijke makelaar die niet bij de verkoop betrokken is.

Oscar, 13-05-2013 09:15 #1
Mijn ouders hebben samen met 7 andere een huis geerft, mijn ouders willen dit huis kopen van de andere erfgenamen en direct door verkopen aan een van hun zonen. wat komt hier bij kijken en mag dit?

Infoteur: Esmee
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!