InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kost een houten vloer?

Wat kost een houten vloer?

Bij het kiezen van een nieuwe vloer gaan veel mensen voor een houten vloer. Het heeft namelijk een warme uitstraling en het geeft een natuurlijke sfeer. Wat kost een houten vloer eigenlijk? Er zijn vele verschillende houtsoorten waar u uit kunt kiezen. U moet niet alleen kijken naar hoe het lijkt, maar ook de eigenschappen moeten meegenomen worden in de overweging. Bepaalde materialen zijn namelijk minder geschikt voor bijvoorbeeld keukens. Er zijn ruwweg twee verschillende soorten houten vloeren, namelijk parket en vloerdelen (planken). Er zitten grote prijsverschillen in de verschillende soorten en kwaliteiten. Tegenwoordig komen er steeds meer vergelijkbare vloeren op de markt die voordeliger zijn. Vooral de laminaatvloeren bieden veel voordelen ten opzichte van andere vormen van vloerbedekking. Jaren geleden was tapijt populair, maar dat wordt tegenwoordig niet meer veel verkocht.

Wat is parket?

De naam parket wordt gebruikt voor vloeren waarvan de toplaag van hout is en minimaal 2,5 m dik is. Het parket is uit verschillende lagen opbouwt en zijn er in diverse vormen. Deze vorm van vloerbedekking is zeer slijtvast en heeft hierdoor een lange levensduur. Ook heeft het een sterk isolerende functie tegen geluidsoverlast en zorgt het ervoor dat u vloer beter de kou buiten kan houden.

Soorten parket?

Het parket in onder te verleden in twee soorten, namelijk lamelparket en fineerparket. Het lamelparket heeft een toplaag van 4 tot 6 millimeter dik en is verlijmd op een ondergrond van verschillende soorten multiplex. Fineerparket is op dezelfde manier samengesteld, maar de toplaag is ongeveer 2 millimeter dik.

Wat is laminaat?

Laminaat zijn geperste plaatmaterialen met een slijtvaste laag aan de bovenkant. De slijtvaste laag is altijd van kunststof. Laminaat is in vele kleuren en patronen te krijgen. Onder de slijtvaste laag wordt een fotolaag geplaatst, zodat het er op iedere gewenste manier uit kan komen te zien. Voor veel belopen delen van het huis is het aan te raden om laminaat van een betere kwaliteit te kiezen.

Vloeren van massief hout

In de volksmond wordt dit houten vloerdelen genoemd. Deze vloeren zijn vooral in trek door hun robuuste uiterlijk. De vloeren zijn niet mooi egaal en bevatten knoesten en andere oneffenheden waardoor de vloer oud lijkt. Tegenwoordig kunnen ze met parket en laminaat deze vloeren goed nabootsen, maar het echte werk blijven de houten vloerdelen.

Wat kost een parketvloer?

Een parketvloer is er in vele kwaliteiten, soorten en kleuren te krijgen. De prijzen variëren sterk. Een vloer kost ongeveer tussen de 12 en 75 per m2.

Wat kost een houten vloer?

Ook voor de houten vloerdelen geldt dat de prijzen sterk variëren. De goedkoopste houtenvloer koopt u al voor 19,95 per m2, maar dat is een zeer lage prijs. Een gebruikelijke prijs ligt tussen de 35 en 75 per m2.

Wat kost een laminaatvloer?

Een laminaatvloer is tegenwoordig zo goed dat ze nauwelijks nog te onderscheiden zijn van houtenvloeren. De kwaliteit van laminaat is echter beter en het is ook minder bewerkelijk in onderhoud en het is eenvoudiger te leggen. Een ander groot voordeel is de prijs die ligt tussen de 15 en 35.

Zie ook:
Wat kost een vakman
Wat kost een badkamer en een woonkamer
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een houten vloer?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!