InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Zonnepanelen voordelen: meer dan goedkope energie

Zonnepanelen voordelen: meer dan goedkope energie

Van zonnepanelen is bekend dat ze energie en daarmee geld in je portemonnee opleveren. Maar er zijn nog veel meer aspecten die het gunstig maken om ze te kopen en te installeren. Zoals een veel hoger rendement dan een spaarrekening of deposito, hogere waarde van de woning en nog meer rendement als de energieprijzen gaan stijgen. Zonnepanelen, ze worden steeds populairder. Sinds het inzetten van de financiële crisis en we meer op de kleintjes moeten gaan letten, is elke euro er een. Steeds meer mensen gaan over op geld besparen: op uitgaven als vakanties, uitstel van de nieuwe auto, meer de fiets pakken, enz. Ook besluiten steeds meer mensen om zonnepanelen op hun dak te plaatsen. De reden is duidelijk: de zonnepanelen renderen direct na installatie: de meter gaat teruglopen. En dat geeft een fijn gevoel: zowel visueel maar ook waar het allemaal om gedaan is: in de portemonnee.

Maar er zijn meer voordelen. Goed om die ook eens op een rijtje te zetten, want ze zijn bij velen, die de aanschaf overwegen, vaak niet bekend:

Rendement hoger dan sparen

Een waarheid als een koe. Geld op de spaarrekening, of vastzetten op een deposito voor een aantal jaren rendeert enkele procenten, meer niet. Het rendement van zonnepanelen rendeert globaal vanaf 5% tot ruwweg 9%. De investering is nog steeds pittig, maar voor wie het geld heeft liggen kan het een slimme beslissing zijn voor de toekomst van de portemonnee.

Hogere energieprijzen: nog meer rendement

Het ziet er naar uit dat de energieprijzen de komende jaren alleen maar gaan stijgen. De opbrengst van de panelen zal daarmee alleen maar toenemen. Immers: de verbruikte energie wordt in mindering gebracht op de opgeleverde energie. Kies je voor voldoende panelen, dan heb je geen kosten aan verbruikte energie. Je spaart dus de 'aanschaf'-kosten van elke Watt aan energie uit. Hoe hoger de prijs per Watt, des te meer leveren de panelen op.

Aanschafkosten verlagen vermogen

Door te beslissen om panelen aan te schaffen verlaag je je vermogen. Boven een bepaalde drempel aan geldelijke bezittingen betaal je daar jaarlijks belasting over: de vermogensrendementsheffing. Met de investering in zonnepanelen verlaag je je vermogen. Daarmee verlaag je je vermogensrendementsheffing je in je aangifte Inkomstenbelasting. Zo betaal je minder of zelfs geen heffing meer, en dat is voordelig.

Zonnepanelen nog maar 6% BTW belast

Per 1 juli 2012 wordt over de prijs van een zonnepaneel nog maar 6% BTW berekend, in plaats van 19% (per medio 2012 zou dat 21% geworden zijn). Deze verlaging maakt de panelen weer een stukje goedkoper in de aanschaf.

Hogere waarde van de woning

Een huis met zonnepanelen zal een hogere waarde hebben dan zonder. Immers: ook potentiële kopers zullen de voordelen kennen. Het kan een koper die toch al eens aanschaf overwoog, doen beslissen om de woning te kopen omdat deze de beslissing qua aanschaf dan niet meer hoeft te maken, die is al voor hem gemaakt.

Verbeterd energielabel

Inzetten van zonnepanelen verbetert bijna altijd het energielabel van een huis met één stap. Bijvoorbeeld van een C-label naar een B-label. Soms is de verbetering zelfs twee stappen. Een beter energielabel maakt de woning weer aantrekkelijker. Dit kan de doorslag geven voor verkoop, prettig in een tijd waar de huizenmarkt niet erg makkelijk is.

Conclusie

Genoeg voordelen te noemen dus. Maar het is verstandig om bij de aanschaf van zonnepanelen niet over een nacht ijs te gaan. Lees informatie over panelen in het algemeen. Informeer bij diverse leveranciers naar de mogelijkheden. Het blijft een flinke investering, en die moet met zorg genomen worden, om zoveel mogelijk rendement op te leveren.

Lees verder

© 2012 - 2017 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Energielabel woning verplicht in 2012Het is al sinds enkele jaren verplicht om een woning te voorzien van een energielabel. Vanaf 2012 wordt de druk opgevoer…
Energielabel woningenEnergielabel woningenEnergiekosten drukken steeds zwaarder op onze woonlasten. Kopers of huurders van een woning zijn daarom gebaat bij een j…
Informatie over het verplichte definitief energielabelInformatie over het verplichte definitief energielabelSinds 1 januari 2015 is het definitief energielabel verplicht voor huiseigenaren bij verkoop of verhuur van hun woning.…
Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013In het begrotingsakkoord zijn de partijen overeen gekomen dat er een subsidie voor zonnepanelen komt, met ingang van 2 j…
Energielabel 2017 verkoop woning: voorlopig en definitiefEnergielabel 2017 verkoop woning: voorlopig en definitiefEen definitief energielabel 2017 aanvragen voor uw woning? Een definitief energielabel is vanaf 2015 bij de verkoop en v…

Reageer op het artikel "Zonnepanelen voordelen: meer dan goedkope energie"

Infoteur: Drie
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Financiën en huis
Schrijf mee!