InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Waar moet je allemaal aan denken als je gaat verhuizen?

Waar moet je allemaal aan denken als je gaat verhuizen?

Waar moet je allemaal aan denken als je gaat verhuizen? Verhuizen: een hele leuke maar ook erg drukke tijd. In korte tijd moet veel geregeld worden; de een gaat net uit huis en heeft in die zin weinig vaste verplichtingen terwijl de ander nog met een huurhuis of koophuis zit. Het is belangrijk om ongeveer te weten waar je aan moet denken want het is zoveel dat je snel iets vergeet.

Regel je zaken op tijd

Niet iedereen heeft drie maanden de tijd voor de verhuizing. Echter is het wel belangrijk om zo op tijd mogelijk te beginnen met dingen regelen om te zorgen dat alles zo soepel mogelijk verloopt. Het een kan op wat kortere termijn dan het ander en het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Wat kan helpen, is het maken van een planning. Schrijf bijvoorbeeld in Word of Excel op welke acties je allemaal moet ondernemen tot aan je verhuizing. Hierdoor heb je een goed en duidelijk overzicht en zo voorkom je ook dat alles aan het einde op je schouders terecht komt. Zaken die je eerder kunt regelen, kun je ook maar beter regelen aangezien je er vanuit kunt gaan dat je het erg druk hebt als de dag van de sleuteloverdracht is aangebroken.

Kosten

Verhuizen kost altijd geld; ook al zou je jouw complete inboedel al bij elkaar hebben. Houd er rekening mee dat je spullen moeten worden vervoerd naar je nieuwe woning. In de meeste gevallen moet je dan een verhuisbedrijf inschakelen of zelf een busje huren. Het huren van een busje varieert van 45,- tot 135,- per dag. Vaak krijg je de eerste 100 kilometer gratis maar daarna betaal je 0,15 tot 0,30 cent per kilometer voor alles wat je meer rijdt.

Wat regel je twee maanden van tevoren?

  • Zeg indien van toepassing je huidige huur op. De voorwaarden hiervoor verschillen per woningcorporatie of makelaar. Soms is de opzegtermijn twee maanden inclusief de lopende maand en bij andere aanbieders is dit enkel een maand.
  • Maak vast je verhuisplanning; wanneer wil je wat gaan doen?
  • Neem vrije dagen op van je werk zodat je tijdens je verhuizing de tijd hebt.
  • Laat de telefoon overschrijven.
  • Heb je kinderen? Vraag dan vast informatie op van scholen in de omgeving.
  • Bekijk vast of je kunt beginnen met het bestellen van gordijnen en vloerbedekking.

Wat regel je een maand voor de verhuisdag?

  • Regel verhuisdozen, een verhuisauto (bedrijf of zelf doen)
  • Adreswijzigingen versturen.
  • Elektriciteits- en gasrekening opzeggen van het oude huis en aanvragen voor het nieuwe huis.
  • Waterlevering opzeggen van het oude huis en aanvragen voor het nieuwe huis.
  • Licht je bank in; wellicht valt je huidige bank in een andere regio. Informeer bij je bank.
  • Licht je ziekteverzekeraar in.
  • Licht je tandarts en huisarts in. Wanneer je verder weg verhuist, kun je beter een nieuwe tandarts en huisarts zoeken.
  • Schrijf je in bij de nieuwe gemeente wanneer je buiten je huidige gemeentegrenzen gaat wonen.
  • Regel de verzekeringen; het is raadzaam om een inboedelverzekering af te sluiten.
  • Spaar oude kranten en dozen op voor de verhuizing.
  • Maak een afspraak voor het grof afval dat je over hebt uit het oude huis.
  • Als je kinderen hebt; meld ze aan bij de nieuwe school en zeg de oude school op
  • Ga vast op pad voor meubeld. Houd er rekening mee dat de levertijd van grote meubels zoals bankstellen en bedden vaak enkele weken is.

Wat regel je een week voor de verhuisdag?

  • Spreek af wanneer de sleuteloverdracht van het oude huis en die van het nieuwe huis plaatsvindt.
  • Laat indien nodig sleutels bij maken.
  • Licht leveranciers die eventueel aan de deur komen, in.
  • Denk aan eventuele bibliotheekboeken!
  • Sommige wooncorporaties nemen zelf een week de tijd om eerst door de woning te gaan om te kijken of alles in orde is. Zij nemen dan ook vaak de meterstanden op. Wanneer je deze een week voor de verhuizing al hebt, kan het handig zijn dit vast door te geven aan de leverancier zodat je niet zonder zit tijdens de verhuizing.

Op de verhuisdag

  • Contant geld op zak hebben kan handig zijn; even naar de supermarkt of even langs de bouwmarkt. Je weet het nooit!
  • Kijk het huis na op achtergebleven dingen. Vaak mag dit namelijk niet.

Met een tijdige planning kom je vaak een heel eind. Dit scheelt je een hoop stress als het eenmaal zo ver is. Een goed begin is het halve werk!
© 2012 - 2019 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verhuisdozen, welk formaat is handig?Verhuisdozen, welk formaat is handig?Bij een verhuizing is het handig om gebruik te maken van kartonnen verhuisdozen. Door spullen in dozen in te pakken voor…
Zonder zorgen verhuizenZonder zorgen verhuizenVerhuizen doen we allemaal eens of meerdere keren in ons even en er zijn maar weinig mensen die hier echt lol in hebben.…
Wat kost verhuizen?Huiseigenaren of huurders die niet meer tevreden zijn met hun huis kunnen op zoek gaan naar een ander huis. Men staat er…
Zelf verhuizen: voorbereiding en uitvoeringZelf verhuizen: voorbereiding en uitvoeringVerhuizen is voor de meeste mensen niet iets wat regelmatig voorkomt, en als er dan een verhuizing op de planning staat…
Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Ieder mens verhuisd gemiddeld enkele keren in zijn leven en jaarlijks verhuizen een half miljoen mensen van huis. Verhui…

Reageer op het artikel "Waar moet je allemaal aan denken als je gaat verhuizen?"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 10-04-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!