InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verhuizen tips en feitjes: waar moet je opletten?

Verhuizen tips en feitjes: waar moet je opletten?

Verhuizen tips en feitjes: waar moet je opletten? Een spannende gebeurtenis in je leven is het verhuizen van de ene plek naar de andere. Verhuizen kan erg leuk zijn mits je een aantal zaken goed geregeld hebt. Je moet nou eenmaal goed opletten en denken aan bepaalde verhuiszaken. Als je voor het eerst gaat verhuizen moet je bijvoorbeeld een energieleverancier/hypotheek uitzoeken. Verder moet je je aanmelden bij het waterbedrijf. Er zijn nog meer punten waar je aan moet denken. Ga je binnenkort verhuizen? Lees dit artikel dan goed door.

Ik heb een huis!

Verhuizen is vaak een hele happening. Je moet al je spullen inpakken en van te voren ben je natuurlijk al uren bezig met nadenken over een nieuw interieur. Welke kleuren komen aan de want, wat voor een vloer ga ik nemen en hoe komt de rest van het interieur er uit te zien? Heb je nieuwe meubels nodig? Heb je nieuw apparatuur nodig? Doet je wasmachine het nog prima of wil je nu eigenlijk wel een nieuwe? Hoe zit het met de financiën? Allemaal zaken die door je hoofd schieten, maar vaak zijn dat er zoveel dat een overzicht ontbreekt.

Ik verhuis voor het eerst

Als je voor het eerst gaat verhuizen naar een eigen woning moet je vaak meer regelen dan wanneer je al op jezelf woont en naar een andere woning gaat verhuizen. In veel gevallen heb je de woning gekregen via een woningcoöperatie. Je komt dus in een sociale huurwoning terecht. Leuk, maar natuurlijk wel iets meer regelen.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken als je voor het eerst gaat verhuizen:

  • Kies een energieleverancier (het liefst een maand voor je daadwerkelijk in je nieuwe huis woont).
  • Meld je aan bij het waterbedrijf van je woonplaats.
  • Kies je internetprovider
  • Kiezen van een hypotheek

Kiezen van een energieleverancier

Dit is vaak een moeilijke kwestie want er zijn zo veel aanbieders! Op internet kun je goed uitzoeken welke energieleverancier er voor jouw woonplek er het beste uit de bus komt. Je wilt natuurlijk goedkoop stroom dus zoek het goed uit. Het is even een tijdrovende klus maar uiteindelijk vind je er één die goed bij jou past. Een punt waar je goed op moet letten is de volgende:
Ga niet automatisch voor de standaard aanbieder van energie. Het gaat hier om de perceptie die mensen bij ‘’standaard’’ hebben. Veel mensen denken bij de standaard energieleverancier aan Essent, Nuon of Eneco. De standaardoptie is niet automatisch de beste optie. Mensen hebben dat gevoel echter wel vaak en kiezen daarom vaak voor de standaard optie. Het is echter oppassen geblazen want de ‘’standaard’’ energieleverancier zijn zich hier van bewust en laten jou meer betalen.

Kiezen van je internetprovider

Een andere lastige kwestie is het kiezen van je internetprovider. Welk pakket wil je, wil je daar televisie bij of wil je het apart? Lastige keuzes en je hebt zo weinig tijd. Wat ga je doen? Ga geen overhaaste beslissingen nemen. Leg het even aan de kant en maak een beslissing als je daadwerkelijk weet wat je wilt. Het kan allemaal nog wel even wachten. Ook bij de keuze voor het internet en televisie moet je niet automatisch vallen voor de standaard optie.
De standaard optie: want die zal wel goed zijn? Nee, zo moet je dus niet denken. De standaard optie is vaak het duurst en daarom het minst aantrekkelijk voor je portemonnee.

Het interieur van je woning

Als je al spullen hebt en je gaat verhuizen moet je de oude spullen natuurlijk nog wel in je nieuwe woning krijgen. Laat het niet op zijn beloop en controleer van te voren wat wel niet de woning in kan. Sommige spullen, meubels of ander materiaal kan te groot zijn en past niet door je deuropening. Als je hoog woont kan het zeker voor een probleem zorgen. Laat het geen verrassing worden en zoek het van te voren dus goed uit.

Financiën en optimisme

Heb je het allemaal wel goed op papier? Kun je de nieuwe woning wel betalen? Kun jij straks de huur of je hypotheek wel betalen? Dit zijn zaken die erg belangrijk zijn om over na te denken. Straks zit je wel in je nieuwe woning en er wordt van jou verwacht dat je de woning kunt onderhouden en aflossen. Probeer eventuele problemen altijd voor te zijn maar doe dit ook weer niet te overmoedig. Sommige factoren kun je nou eenmaal niet voorzien of heb je nou eenmaal niet in de hand. Probeer de meest basale zaken in acht te nemen. Een financieel plan voor het betalen van je vaste lasten met een overzicht van alle vaste lasten en een overzicht van je inkomsten zijn vaak al voldoende om je financieel voor te bereiden.
Gerelateerde artikelen
Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)Een verhuis brengt heel wat administratief werk met zich mee. Hoe verwittig je je elektriciteitsleverancier, wat moet je…
Tips voor efficiënt en snel verhuizenTips voor efficiënt en snel verhuizenVerhuizen is vaak een helse klus: het brengt spanning en chaos met zich mee. Met deze tips verloopt je verhuis veel effi…
Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenVerhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenMeer en meer mensen willen weg uit het koude, stressy West-Europa en emigreren naar een zonnig land. Ze willen emigreren…
Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Ieder mens verhuisd gemiddeld enkele keren in zijn leven en jaarlijks verhuizen een half miljoen mensen van huis. Verhui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hitcom, Pixabay

Reageer op het artikel "Verhuizen tips en feitjes: waar moet je opletten?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!