InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Het kopen van een brandblusser

Het kopen van een brandblusser

Het kopen van een brandblusser De meeste gebouwen hebben een of meerdere brandblussers. In veel gevallen is het ook verplicht deze te hebben. Daar wordt regelmatig op gecontroleerd. Er zijn verschillende soorten brandblussers. Dit komt omdat er meerdere brandklassen zijn. Niet elke brand kan met dezelfde soort blusser worden geblust. Zo zijn er onder andere poederblussers, slanghaspels en poederblussers. Wanneer ze leeg zijn kunnen ze worden bijgevuld. Er zijn verschillende soorten brandblussers op de markt. Dit komt omdat er ook verschillende soorten materialen in de brand kunnen staan. De verschillende materialen worden daarom aangeduid met een letter. Er zijn verschillende brandklasses. Bij brandklasse A gaat het om alle vaste materialen. Dit zijn vooral stoffen die dus in huizen en gebouwen voorkomen, maar het gaat ook om mensen. Met brandklasse B worden vloeistoffen aangeduid en met brandklasse C worden gassen en dampen aangeduid. Met brandklasse D worden brandbare metalen, zoals aluminium, kalium en natrium aangeduid. Er is ook een speciale klasse F. Deze is bedoeld voor hete vetten en oliën. In Nederland gaat het meestal om frituurvet. Deze hebben een aparte aanduiding, omdat de brandblussers die bedoeld zijn voor brandklasse B, namelijk brandblussers, niet werken omdat het er toe leidt dat het vet alle kanten op spat.

Slanghaspel

Er zijn verschillende soorten brandblussers. De goedkoopste blusser is de slanghaspel. Daardoor wordt water aangevoerd. Water is een goed middel om vooral vast materiaal te blussen. Het voordeel van een slanghaspel is dat er sprake is van een onbeperkte toevoer. Een nadeel is dat de leiding makkelijk kan bevriezen en dat water gevaarlijk is om te gebruiken in het geval van olie of brandende benzine. Dat kan er toe leiden dat het voer zich juist verder verspreid, in plaats dat er geblust wordt.

Poederblusser

Een tweede soort brandblusser is de poederblusser. Dit is een zogeheten ABC-blusser, waarmee verschillende soorten materialen kunnen worden geblust. Dat is meteen dan ook het grote voordeel van de poederblusser. Een groot nadeel is dat er sprake is van veel nevenschade. Het poeder gaat namelijk overal inzitten en het is lastig schoon te maken. Ook gaat er een bijtende werking vanuit waardoor de kans op beschadigingen op de lange termijn ook groot is.

De schuimblusser

Een ander soort blusser is de schuimblusser. Deze is gevuld met water en een schuimvormend middel. Het belangrijkste effect van de schuimblusser is dat het het vuur toedekt. Daardoor wordt de zuurstof weggenomen en daardoor dooft de brand sneller. De meest voorkomende schuimblusser is de sproeischuimblusser. Daardoor wordt het schuim over een groot oppervlak verspreid en ontstaat er een nevel. Daardoor wordt het vuur zoveel mogelijk toegedekt.

CO2-blusser

Een laatste soort blusser die veel gebruikt wordt is de CO2-blusser. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van koolstofdioxide (CO2). De blusser is te herkennen doordat er een zwarte koker aan vast zit. De CO2 is zeer koud en bereikt temperaturen van 80 graden onder nul. Daardoor wordt het vuur gedoofd. Het nadeel is wel dat mensen er niet zomaar mee in aanraking moeten komen. Zij moeten de blusser ook goed vast houden om te voorkomen dat de handkoker aan hun handen vast vriest.

Brandblusser kopen en laten controleren

De brandblussers zijn op verschillende plaatsen te koop, zowel online als bij speciaalzaken, zoals de Gamma of Formido. Ook zij ze vaak bij de plaatselijke brandweer te koop. Zij kunnen u ook verder voorlichten welk soort brandblusser het beste geschikt is voor uw huis. Het is belangrijk dat de brandblusser jaarlijks gecontroleerd wordt om zeker te weten dat deze nog werkt. Wanneer hij leeg is gespoten kan hij bij dezelfde zaken worden bijgevuld. Daar zijn wel kosten aan verbonden. Bedrijven zijn verplicht om voldoende brandblussers te hebben.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 849356, Pixabay

Reageer op het artikel "Het kopen van een brandblusser"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!