Van energieleverancier wisselen
Er kunnen verschillende redenen zijn om van energieleverancier te wisselen maar doorgaans is een hoge energierekening de aanleiding. Ook worden verbruikers actief benaderd door energiebedrijven met voordelige aanbiedingen. Maar is goedkoper ook écht goedkoper?
Hoe voordelig is een aanbieding?
De consument krijgt via telefoon, per post of aan de deur regelmatig aanbiedingen van diverse energiemaatschappijen. Op zich niet zo vreemd want de energiemarkt is vrij en energiebedrijven hebben klanten nodig om te kunnen voortbestaan. Hoewel de aanbiedingen vaak erg voordelig zijn, zijn er toch een vijftal punten waar u op moet letten.
De prijs
Als men u vertelt dat het veel goedkoper kan en dat u honderden euro’s zou kunnen besparen, dan moet u dat toch met een korrel zout nemen. Zo is het denkbaar dat weliswaar de leveringsprijs laag is, maar het vast recht daarentegen hoog. Bij een laag verbruik is men dan toch duurder uit.
Vast of variabel tarief
Bij aanbiedingen is het ook van belang of het gaat om een vaste of variabele prijs. Wie kiest voor een vaste prijs heeft geen hinder van prijsstijgingen. Een variabele prijs daarentegen fluctueert met de prijsontwikkelingen in de markt. Vooraf is moeilijk in te schatten wat uiteindelijk voordeliger is, een vaste of variabele prijs. Wie een vast contract aangaat voor een of meerdere jaren, moet er wél rekening mee houden dat er een boete geldt bij tussentijdse opzegging.
Groene of grijze stroom
Gewone (grijze)
stroom wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen zoals gas en steenkool. Niet alleen raken die een keer op, grijze stroom is ook belastend voor het milieu.
Groene stroom wordt opgewekt uit energiebronnen die niet opraken zoals wind, water, zon of biomassa. Informeer bij een aanbieding altijd hoe de stroom wordt opgewekt. Naast de hoge stroomrekening is de vraag naar schone energie overigens een van de meest voorkomende redenen voor het veranderen van aanbieder.
Welke service biedt de energieleverancier?
Een lage prijs is prachtig, maar niet ten koste van alles. Vraag voordat u op een aanbieding ingaat hoe het met de service is gesteld bij de aanbieder:
- kloppen de energierekeningen doorgaans?
- is het bedrijf goed bereikbaar voor vragen of klachten?
- worden er extra kosten gerekend bij een verhuizing of een betalingsherinnering?
Angst bij veranderen van energieleverancier is ongegrond
Hoewel de laatste jaren de bereidheid om van energieleverancier te veranderen, is toegenomen, hebben nog steeds veel verbruikers angst voor onnodige burokratie of een eventuele “stroomuitval”. Om die redenen worden veel consumenten afgeschrikt voor een wisseling van stroomaanbieder.
Maar als u overschakelt op een andere leverancier van elektriciteit is de angst voor een stroomstoring in ieder geval ongegrond. Elke leverancier heeft immers de plicht om u, zelfs tijdens het wisselen van energieleverancier, van stroom te blijven voorzien. En het wisselen van energiebedrijf is kinderlijk eenvoudig.