InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Je droomhuis vinden

Je droomhuis vinden

Je droomhuis vinden Als belegging of als eigen woonruimte, een huis staat bij veel mensen boven op het verlanglijstje. Een groot aantal Nederlanders heeft die droom van een eigen huis al waargemaakt. Anderen sparen nog ervoor. Maar waar vind je nu die fel begeerde eigen woning?

Hoe moet je aan een eigen huis geraken

Via krantenadvertenties, via makelaars of gewoon via het internet, je hebt talloze mogelijkheden om aan je droomhuis te geraken. Maar overal liggen kleine valkuilen op de loer. Aan welke zaken moet je absoluut aandacht besteden bij je zoektocht naar een eigen huis en op welke valkuilen moet je attent zijn?

Woningaanbod in de krant

Controleer altijd of het gaat om een commerciële aanbieding of een particulier die te koop aanbiedt. Eigenlijk zou je dat uit de advertentie moeten kunnen opmaken, maar vaak zijn die “getruct”. Als alleen een telefoonnummer of mobiel nummer onder de advertentie wordt vermeld, dan zou uw eerste vraag bij een telefoontje moeten zijn: "bent u een makelaar?"

Belangrijk: het gros van de aanbiedingen betreft advertenties van makelaars en makelaars bemiddelen nooit voor niets! Makelaarskosten zijn meestal in de koopsom inbegrepen en bedragen al gauw 2 tot 2,5 procent. Zo heeft u enig idee wat de makelaar “vangt”.

Onroerend goed op het internet

Bij het zoeken naar onroerend goed op het internet loont het de moeite om naast sites als die van Funda ook eens een kijkje te nemen op de pagina's van regionaal vertegenwoordigde dagbladen. Maar let er bij internetaanbiedingen altijd op dat die actueel zijn want helaas vindt men ook vaak volledig verouderde advertenties op het internet.

Een woning via een makelaar

Eén vraag komt bij aspirantkopers meestal als eerste boven: wie gaat de makelaar betalen? In sommige landen is het gebruikelijk dat de koper betaalt wanneer er een contract tot stand komt.

In andere landen, waaronder Nederland, moet de verkopende partij in de buidel tasten. Het bedrag haalt hij meestal terug door een hogere verkoopprijs.

Nóg een andere mogelijkheid is de half-om-half-regeling: koper en verkoper delen de kosten. Hanteer als uitgangspunt is: alles is bespreekbaar, maar het meest van al de makelaarskosten!

Welke makelaar kiezen

Bij het kiezen van een makelaar is het belangrijk dat die bemiddelaar is aangesloten bij een vereniging van makelaars. Stel hem ook gedetailleerde vragen, want zo blijkt of hij zich goed heeft voorbereid, bijvoorbeeld: Hoe oud is de verwarming? Mag je bijbouwen?

Advertenties tussen de regels lezen

Het is goed om bij woningadvertenties altijd tussen de regels te lezen. Soms moeten ogenschijnlijk onschuldige vermeldingen op een bepaalde manier worden geïnterpreteerd. Vaak kan men uit standaardformuleringen en "vakjargon" bijzonder nuttige informatie halen:
  • Monumentaal pand: als er geen verdere uitleg bij staat, dan is het mogelijk dat bouwkundige aanpassingen niet of nauwelijks mogelijk zijn of slechts onder moeilijke en kostbare omstandigheden kunnen worden gerealiseerd. Als de bouwkundige staat van een bestaande woning niet beschreven is, moet men zich op hoge renovatiekosten instellen;
  • Kavelgrootte ontbreekt in de advertentie: er is waarschijnlijk sprake van een klein grondstuk of een perceel met extreem ongunstige of versnipperde ligging;
  • Liefhebber-object: vraagt dringend om renovatie met overeenkomstig hoge kosten;
  • Noodverkoop: hierbij is voorzichtigheid geboden, want juist in geval van nood heeft niemand iets te schenken;
  • Rustige locatie in de stad: gaat meestal gepaard met goed openbaar vervoer en de nodige geluidseffecten;
  • Direct te betrekken: het object staat waarschijnlijk al lang leeg en dat heeft meestal een reden;
  • Woonlocatie met toekomst: een nieuwbouwgebied waarin waarschijnlijk nog jarenlang gebouwd zal worden.
Gerelateerde artikelen
Tips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoedTips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoedWie op zoek is naar een woning om te kopen kan in de eerste plaats terecht op het internet. Als het aanbod wat onoverzic…
Het kopen van een huis: stappenplanHet kopen van een huis: stappenplanGa je een huis kopen dan krijg je met verschillende partijen te maken zoals de verkoper, de makelaar, de bank en de nota…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Een huis in Duitsland kopenEen huis in Duitsland kopenSteeds meer Nederlanders willen graag een huis kopen in Duitsland. Zeker op financieel gebied heeft een huis in Duitslan…
Uw droomhuis kopenEen droomhuis is vaak een huis die u niet of net niet kunt betalen. Door creativiteit is een droomhuis mogelijk aan te k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je droomhuis vinden"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!