InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen: Oosterse invloeden in huis

Wonen: Oosterse invloeden in huis

Wonen: Oosterse invloeden in huis Dat de Oosterse invloeden in de jaren 60 met de trek van personeel uit landen als Marokko en Turkije op gang is gekomen, is bekend. Maar ook de verre vakanties, maar Indonesië, China, Thailand en Japan, zorgen er voor dat de Oosterse invloeden een vlucht hebben genomen.

Herkenbaar

We hebben de spullen die onmiskenbaar uit het oosten komen en solo aan de bestaande ruimte (veelal woon- of slaapkamer) worden toegevoegd.

Kasten

Herkenbaar en veelal in speciaal zaken te koop zijn gelakte kastjes die we veel in het verre oosten terugvinden. Gelakte dressoirs, kleine gang kastjes of grote kasten met dubbele deuren. Hier is normaliter geen glas in verwerkt. Ook hier zijn verschillende stijlen in terug te vinden, maar of de kasten nu grote robuuste of kleine gekrulde poten hebben, al deze kasten hebben iets sierlijks, soms bijna iets vrouwelijks.

Vergeet ook de grote dekenkosten uit Indonesië of China niet. Deze donker hardhouten kosten werden ook daadwerkelijk gebruikt om spullen in te vervoeren, maar inmiddels staan we met allerlei spullen (speelgoed voor de kinderen, kerstspullen etc.) vaak in de woon- of slaapkamer.

Stoelen en banken

De stoelen, sofa’s en banken fabrikanten hebben vaak een lijn die oosters georiënteerd is. Kleuren, materialen en de sierlijkheid vanuit bijvoorbeeld Arabische landen is duidelijk te herkennen en blijkbaar populair om toe te voegen aan de “Nederlandse” huiskamer.

Snuisterijen

De snuisterijen worden of in Nederland bij de speciaalzaak gekocht of gewoon meegenomen van reizen. Denk hierbij aan:
  • potten en vazen
  • voeten voor lamp
  • theepotten
  • grote waaiers met taferelen voor aan de muur
  • waxinelichthouders
  • kaarsenstandaards
  • glasserviezen
  • kamerschermen
  • sierlijsten voor spiegel of schilderij

Zo zijn er nog veel meer zaken die de woning kunnen verfraaien en waar de oosterse invloed iets toevoegt aan de woon- of slaapkamer. De gebruikte materialen ogen “rijk” en het feit dat het net even iets anders is dan de gebruikelijke spullen in huis, maakt dat een item een blikvanger kan zijn.

Niet herkenbaar

Waar we vaak niet bij stil staan, maar heel nadrukkelijk een van oorsprong oosterse invloed, is het riet wat een aantal jaren geleden enorm populair was. Zo plotseling als een eenvoudig stoeltje werd verwisseld voor de hele woonkamer, zo snel wat het enig moment ook weer verdwenen. We zien het overigens nog wel, maar is vaak gelakt in plaats van de naturelkleur, en wat subtieler verwerkt in rugleuningen van eetkamerstoelen, voetenbankjes of salontafels. Deze stijl, zoals zovelen, is inmiddels opgenomen in de hoofden van de ontwerpers en niet meer als zodanig een typisch oosterse trend. Verder zijn de tuinmeubelen er inmiddels ook mee "besmet" en is daar een duidelijk westerse jus over gegoten.

Het samensmelten van stijlen is eigenlijk begonnen met het integreren van andere culturen in de Nederlandse cultuur. Alles bij elkaar meer een verrijking dan een verarming en goed voor het creatieve proces van ontwerpers, ook al zal niet iedereen daar zo over denken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wonen: Oosterse invloeden in huis"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 31-07-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!