InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Interieur: glas in de woonkamer

Interieur: glas in de woonkamer

Interieur: glas in de woonkamer Dat glas in de woonkamer smaakvol kan zijn wisten we al, maar aangezien overdaad schaadt, is het wel zinvol te kijken naar de juiste combinatie met de rest van de meubelen.

Stijl, van modern tot klassiek

Van belang is je te bedenken in welke stijl je je woonkamer wilt inrichten (ineens of geleidelijk, denk ook aan de kosten). Glas is er van ultra modern tot klassiek en alles wat er tussen zit. Als de stijl is vastgesteld en het feit dat je glas wilt opnemen in je meubelen, begint het spel. Immers bepaal of je matglas, smoke, naturel, melkwit of het strakke grijze glas wil hebben in de woonkamer. Er valt ook nog te denken aan motieven in het glas verwerkt. Dit alles is mede afhankelijk van de gekozen stijl, maar wel van belang dat als je meerdere meubelen met glas koopt, je in dezelfde stijl blijft combineren.

TIP: Werk je met motieven in het glas of een afwijkende kleur glas maak dan een foto van hetgeen je gekocht/besteld hebt, dit helpt als je naar andere meubelen op zoek gaat.

Oriënteren

Om in enorme meubeltoonzalen niet verloren te lopen is het goed je op internet te oriënteren, zonodig plaatjes printen van hetgeen je zoekt en hiermee gericht te zoeken in de enorme toonzalen. Natuurlijk kan je daar ook nog ideeën opdoen, daar helpt het personeel je wel mee. Maar goed vooraf vast te stellen in welke richting je zoekt en waar de meubelen qua afmeting aan moeten voldoen.

TIP: Als je je gaat oriënteren op internet dan is via google "glazen meubelen" een mogelijkheid. Je krijgt dan de mogelijkheid om bij verschillende (online-) meubelzaken ideeën op te doen. Omdat deze glazen meubelen bij alle andere meubelen staan, kost het wel wat meer tijd. Er kan ook gericht naar speciaalzaken gezocht worden, via bijvoorbeeld een website als www.glaswijzer.nl of www.beslist nl.

Wat wel en wat niet van glas

Wat je nog wel eens ziet als iemand graag glas in de woonkamer wil, is dat de eetkamertafel, de salontafel, bijzettafels en soms een computertafel of bureau ook nog van glas zijn. Dit kan de bekende overdaad worden en het beoogde effect wordt dan niet behaald. Bekijk goed welke combinatie er met glas gemaakt wordt en bekijk of dezelfde lijn (bijvoorbeeld een bepaalde hout- of metaalsoort) in de poten van een tafel terug kan komen en dit doorgezet kan worden naar een ander meubel in de woonkamer. Dit soort combinaties zijn rustig en subtiel en maken het tot een geheel. Betrek er desnoods de platenbakken bij, maar zorg wel dat het evenwicht in het totaalplaatje zit.

Ditzelfde kan gedaan worden met de lampen voor de woonkamer en de raam- en muurdecoratie. Beter is dit uit te zoeken als de meubelen zijn uitgezocht.

TIP: Zorg voor samples/stalen. Het glas, muurdecoratie, houtsoort. Omdat alles zeer waarschijnlijk niet in een een en dezelfde winkel uitgezocht wordt, is het belangrijk om materialen bij elkaar te houden, om te bepalen of de combinatie gemaakt kan worden. Zorg er tevens voor dat alles bji daglicht bekeken kan worden.

Accessoires

Als de meubelen met subtiel glasgebruik zijn uitgezocht, is aankleding in de vorm van een kunstobject of siervaas van glas natuurlijk weer wel een combinatie die gemaakt kan worden. Glas doet het goed met licht, dus afhankelijk van de opstelling van de meubelen kan er met licht nog wat ‘gespeeld’ worden om bepaalde zaken te benadrukken.

Planten

Kijk als laatste naar het plantgebruik in de woonkamer. Of dit nu kleine plantjes voor op een tafel zijn of grote palmen, varens etc. die een hoek vullen. Probeer de overpotten ook dezelfde stijl te houden. Een nieuwe trend in overpotten zijn de gebakken potten met een glanslaag die enigszins spiegelt. Ze zijn er met een robuust uiterlijk of een verfijnd uiterlijk en te combineren met allerlei soorten stijlen. Te vinden in de betere tuincentra.

Tenslotte

Spreekt voor zich om - ter voorkoming van een overschrijding van het beschikbare budget - dat er vooral een financieel plaatje gemaakt moet worden van hetgeen haalbaar is. Dit voorkomt achteraf minder prettige verrassingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wonen: Less is moreWonen: Less is moreNatuurlijk kan je je huis volzetten of ga je voor de landelijke stijl die vak veel drukker is, maar 'less is more' is in…
(Tuin)meubelen van steigerhout(Tuin)meubelen van steigerhoutIn of uit de mode, feit is dat we de grof steigerhouten meubelen nog in grote getallen in de verschillende winkels, tuin…
De juiste zonnebril kiezen: sterkte, kleur, soort glazenDe juiste zonnebril kiezen: sterkte, kleur, soort glazenHet aanbod aan soorten zonnebrillen is enorm. Maar welke zonnebril is waarvoor geschikt? Welke zonnebril kan je het best…
Trends in interieurTrends in interieurHet voorjaar is bij uitstek de periode om weer eens te kijken naar nieuwe mogelijkheden voor het interieur. Enkele stijl…
Alcoholprobleem oplossen: is er wel een probleem?Alcoholprobleem oplossen: is er wel een probleem?Het drinken van alcohol is voor veel mensen een vorm van ontspanning en plezier en is relatief onschuldig. Sommige mense…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Interieur: glas in de woonkamer"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!