InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Het kleinste kamertje opknappen

Het kleinste kamertje opknappen

Het kleinste kamertje opknappen Wat moet je daar nu van maken en toch kan het kleinste kamertje in veel woonhuizen wel een opknapbeurt gebruiken. Niet in de zin van oud of vies, maar van saai!

Waar begin je?

Het is toch vreemd dat je vaak niet weet waar je moet beginnen in zo’n kleine ruimte. Dit kan te maken hebben met het feit dat je een ruimte vaak een bepaalde sfeer mee wil geven en het toilet zich daar, ogenschijnlijk, niet voor leent. Maar niets is minder waar. Begin met: "Wat wil je met een toiletruimte uitstralen."

Een ruimte die schoon is en waar je zsm weer weg moet zijn?

In dat geval kan je met lichte heldere kleuren en licht beginnen. Snel "handelen" zullen we maar zeggen, dat wil dus zeggen dat je er geen boeken zult vinden, wellicht wat vluchtige teksten op de muur, zoals een collage van recente krantenberichten over zaken in de buurt of juist wereldnieuws. Regelmatig wat knip en plakwerk en je collega is weer bijgewerkt. Er is ook toiletpapier en tegels met vluchtige teksten of leg regelmatig een nieuw stripboek met korte strips neer.
Andere zaken die "snelheid" uitstralen zijn tegels met smalle horizontale strepen.

Wil je juist dat er alle rust genomen moet worden?

Werk dan met wat zachtere kleuren a;s tegelen voor de vloer (evt. hout), demp iets meer het licht en dan mogen de boeken en poëzie niet ontbreken. Poëzie op de muur zie je ook steeds meer, niet de alom bekende verjaardagskalender, maar tegels met mooie uitspraken erop. Zelfs een achtergrondmuziekje kan aan het geheel toegevoegd worden.

Een toilet die creativiteit uitstraalt misschien?

Doe het net allemaal even anders. Een leuke toiletbril met opschrift of een tekening. Zelfgemaakte tekeningen kunnen ook in een toiletbril vereeuwigd worden. Leuke felle ledverlichting weggewerkt in een koof boven de stortbak en een mini dartboard aan de muur. Laat bijvoorbeeld een hobby terugkeren in deze ruimte.

Wil je dat het toilet juist wat groter lijkt?

Een lichte ruimte en spiegels doen veel. Enerzijds zal men van grote spiegels in het toilet opkijken en anderzijds is het wel zo grappig. Spiegels kan je ook op bepaalde plaatsen ophangen en wegwerken en ook hier kan je weer met spiegels in een bepaalde kleure denken. Naast smoke is de spiegel is zachtrose, zeegroen en ijsblauw e krijgen.

Een plan

Verbouwen doe je met beleid en planmatig, zo ook het toilet. Neem het volgende in acht:
  • Ten eerste: bedenken welke sfeer je wil creëren.
  • Ten tweede: realiseer de sfeer door zelf te bedenken wat je met een bepaalde sfeer associeert (qua kleur en licht).
  • Ten derde: bedenk welke materialen je nodig hebt.
  • Ten vierde: maak een lijst en ga vergelijken en daarna shoppen.

Op een toilet moet je altijd uitkijken voor teveel accessoires. Een relatief kleine ruimte is snel te vol en het te creëren effect wordt dan niet behaald. Wellicht een ding uitkiezen en dit prominent in de ruimte zetten. Afhankelijk van de grootte van de ruimte zal je moeten bekijken wat haalbaar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De leukste wc weetjesDe leukste wc weetjesDe wc heeft meerdere benamingen zoals: toilet, plee, het kleinste kamertje en schijthuis. Per persoon gaan we zo'n zes t…
Aanschaf van een hangend toiletEen hangend toilet is niet alleen mooi, maar vaak ook erg praktisch. Wie zijn badkamer wil verbouwen kiest tegenwoordig…
Beleefdheidsregels rondom de wcBeleefdheidsregels rondom de wcHoe zeg je netjes dat je moet plassen - en is het beter om het te hebben over een wc of over een toilet? Hoe moet je eig…
Koning – Koninklijk toilet of retiradeKoning – Koninklijk toilet of retiradeHet is het kleinste kamertje, de retirade, wc of toilet, waar we ons even kunnen afsluiten om te wateren of af te gaan.…
Wat kost een badkamer?Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het kleinste kamertje opknappen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 29-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!