InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat te doen bij waterschade door neerslag in uw woning?

Wat te doen bij waterschade door neerslag in uw woning?

In Nederland komen steeds vaker grote stortbuien voor. Dit zorgt niet alleen voor ellende in het verkeer maar ook goten en riolen kunnen deze grote hoeveelheden water vaak niet verwerken waardoor er kans bestaat dat dit regenwater ongewenst uw huis binnenkomt. Wat moet u in een dergelijk geval doen en welke actie kunt u zelf ondernemen.

Spoor eerst de oorzaak van de schade op

Het water kan op verschillende manieren uw woning binnendringen. Dit kan bijvoorbeeld door een defect aan uw dak, doordat goten overlopen of omdat het water terugstroomt via de riolering en zo via uw toilet uw woning binnendringt. In de eerste plaats is het van belang na te gaan waar het water vandaan komt. Dit is niet alleen van belang voor de latere melding aan uw verzekeraar maar op deze manier kunt u ook nagaan of u redelijkerwijs een mogelijkheid heeft om ergere lekkage te voorkomen door bijvoorbeeld een noodreparatie te verrichten of zaken af te dekken waardoor de schade wordt beperkt. Op grond van de Nederlandse wetgeving heeft u de plicht de schade zoveel mogelijk te beperken, de kosten van deze maatregelen ter voorkoming van schade zullen doorgaans door uw verzekeraar worden vergoed.

Het opruimen van de eerste ravage

Een waterschade kan veel overlast met zich meebrengen. Zeker indien het riool overstroomt kan een onverkwikkelijke hoeveelheid vervuild water in uw woning terecht komen. U hoeft echter niet te wachten tot de verzekeraar een expert stuurt om maatregelen te nemen. Zo kunt u bijvoorbeeld direct gaan dweilen en eventueel de stinkende vloerbedekking uit uw huis halen in afwachting van verdere actie van uw verzekeraar. U mag alles doen wat noodzakelijk is om verdere schade te beperken. Wel is het verstandig eerst een aantal foto’s te maken van de situatie zoals die was zodat u later naar de expert toe kunt aantonen hoe de toestand van uw woning was en dat de door u genomen maatregelen de juiste waren.

Uw verzekeraar kan u echter ook in bepaalde gevallen behulpzaam zijn bij het opruimen van de ergste ravage. Vele verzekeraars werken inmiddels samen met een groot aantal schoonmaakbedrijven en reconditioneringsbedrijven dat is gespecialiseerd in dergelijke schaden. Door contact op te nemen met uw assurantietussenpersoon of uw verzekeraar kunt u nagaan of uw verzekeraar mogelijkheden heeft voor de opruiming van de eerste ravage met behulp van bijvoorbeeld waterstofzuigers. Tevens zal een dergelijk gespecialiseerd bedrijf de mogelijkheid hebben bijvoorbeeld drogers in uw woning te plaatsen waarmee kan worden voorkomen dat uw woning onnodig lang vochtig blijft en er giftige schimmels kunnen gaan groeien.

De melding bij uw verzekeraar

Voor zover u nog niet eerder contact heeft opgenomen met uw verzekeraar of tussenpersoon in verband met de inschakeling van een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf is het verstandig zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw verzekeraar. Afhankelijk van de geraamde omvang van de schade zal uw verzekeraar nagaan of het noodzakelijk is een expert in te schakelen. Indien dit het geval is zult u het bezoek van de expert moeten afwachten voordat u tot definitief herstel van de schade overgaat zodat deze inderdaad kan beoordelen of het door u opgegeven bedrag het juiste is, uiteraard vallen de eerder besproken noodmaatregelen ter voorkomen van verdere schade hier niet onder.

Ook als er een expert wordt ingeschakeld zult u de schade nog schriftelijk moeten melden, doorgaans zult u hiervoor een formulier ontvangen. Indien er geen expert wordt ingeschakeld kunt u bij dit formulier offertes zenden voor het herstel van de schade.

Voor het herstel van de schade zijn vele verzekeraar inmiddels overgegaan tot de mogelijkheid herstel in natura. Dit wil zeggen dat uw verzekeraar zorgt dat de nodige bedrijven u zullen benaderen voor het herstel van de door u opgelopen schade. Het betreft hier altijd gekwalificeerde bedrijven welke u uitstekend kunnen helpen bij het herstel van de schade aan uw woning. Indien nodig schakelt uw verzekeraar zelfs verschillende bedrijven in, bijvoorbeeld voor het herstel van uw houten vloer, een schoonmaakbedrijf en een schilder om de schade aan uw muren en plafonds te herstellen.

Voordeel van deze vorm van herstel is dat u zelf niet de verschillende bedrijven hoeft te benaderen en een stuk minder dient te regelen. Bovendien zal uw verzekeraar de nota voor het herstel rechtstreeks aan de aangesloten bedrijven voldoen zodat u ook niets hoeft voor te schieten. Ga dus na of deze mogelijkheid ook bij uw verzekeraar bestaat.

Huurwoning

Indien u een huurwoning heeft zult u de waterschade als eerste moeten melden bij de verhuurder van uw woning. Deze kan nagaan of er een reparatie moet worden uitgevoerd aan bijvoorbeeld het dak. Ook schade welke in uw woning aan de woning zelf ontstaat, bijvoorbeeld aan deuren, zijn voor rekening van de verhuurder van de woning. Dit ligt echter anders voor schade aan schilderwerk, behang en vloerbedekking. Volgens de meeste huurcontracten komt deze schade voor uw rekening. Indien er dergelijke schade is ontstaan kunt u contact opnemen met uw assurantietussenpersoon of inboedelverzekeraar welke doorgaans een dekking kent voor dergelijke schaden.
Gerelateerde artikelen
Welke verzekering dekt waterschade?Welke verzekering dekt waterschade?Waterschade is een veel voorkomend probleem en kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan er lekkage ontstaan na een rege…
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Verzekering en een geschil over de omvang van de schadeBij veel schade is de omvang van de schade direct duidelijk of wordt deze naar tevredenheid vastgesteld door een expert.…
Verzekeren en de OpstalverzekeringVerzekeren en de OpstalverzekeringDe opstalverzekering is in 2019 verplicht als u ook een hypotheek op uw huis neemt. Uw eigen huis is een groot bezit dat…
Gezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperGezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperWie een huis bezit, sluit ook een opstalverzekering voor de woning af. Wie eigenaar is van een appartement of flat kan k…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij waterschade door neerslag in uw woning?"

Reacties

Patrick, 04-12-2010 16:57 #3
Ik heb een vraag aan jullie heb gisteren waterschade opgelopen doordat mijn boven buurman de kraan aan heeft laten staan en toen is weggegaan en is vervolgens mijn hele kelder ondergelopen daar maar ik heb zelf geen verzekering
en nu wil ik weten of ik die persoon aansprakelijk kan stellen want de lekkage kwam van bij hem uit
hoop wat te horen want zit nu met de handen in mijn haar mvg patrick Reactie infoteur, 12-12-2010
U kunt deze buurman wel degelijk aansprakelijk stellen voor deze schade, een kort briefje volstaat. Misschien is het mogelijk dit eerst even te bespreken met uw buurman, deze kan deze kwestie dan indienen op zijn aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP)

Trition, 12-07-2010 23:30 #2
Met het noodweer van de afgelopen dagen nog een aanvulling met betrekking tot bovenstaande. De laatste jaren is er steeds vaker sprake van geïsoleerde zwevende vloeren (en daken). Bij een waterschade zijn deze vloeren niet te drogen met een standaard bouwdroger. Hiervoor moet specialistische droging worden toegepast. De voorkeur gaat uit naar droging middels het onderdrukprocédé. Voordelen hiervan zijn de snelheid van droging en het voorkomen van schadelijke stoffen (o.a. schimmels) in de omgeving. Ook hiervoor is het belangrijk om snel contact op te nemen met uw verzekeraar.

Airlogic, 04-10-2009 21:36 #1
Ter aanvulling: dankzij hun grote ontvochtigingscapaciteit kunnen bouwdrogers ruimtes die waterschade geleden hebben zeer snel drogen. U kan het droogproces nog meer versnellen door bouwdrogers en ventilatoren te combineren. Het gebruik van bouwdrogers zal ook voorkomen dat door een te langdurige relatieve vochtigheid stank, schimmels en/of corrosie ontstaat. Tevens kunnen vloerbedekking en ondervloeren vaak worden hersteld bij tijdig ingrijpen. Neem in ieder geval zo snel mogelijk contact op met uw verzekeraar en vraagt u naar de mogelijkheden voor de inzet van luchtontvochtigers om verdere schade te voorkomen.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 25-09-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 3
Schrijf mee!