InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Hordeuren en -ramen

Hordeuren en -ramen

Beestjes als vliegen, wespen etc. buiten houden kan prima met de hor of aanverwante mogelijkheden. De traditionele hordeuren en -ramen heb je tegenwoordig in alle soorten en maten. De ene is wat decoratiever en de ander is puur functioneel. Welke horren en alternatieve voor de hor zijn er allemaal.

Hordeur of -raam

Scharnierhor

De meest traditionele hor is de deur of het raam dat scharnierend werkt. Veelal in aluminium met gaas (fiber glas) met een boven en onderpaneel. Het gaas is doorzichtig en goed schoon te houden. De kleur van het gaas is veelal in een donkere kleur.

Rolhor

Naast de scharnierende deur is er ook de roldeur of raam met de klikmagneet. Op zich is dit een prima sluitmechanisme welke minder ruimte kost dan de scharnierende deur of raam. Lastig is alleen dat bij het openen van de deur of het raam de hor in z’n geheel open schiet.

Plissé hor

Een goed alternatief hiervoor is de plissé deur of raam. In plissévorm (= harmonica) schuift de deur of het raam open en blijft staan op het punt dat je zelf aangeeft. Door het harmonica-effect oogt het iets minder doorzichtig dan het strakke gaas.

Schuifhor

De schuifhor is bij een schuifpui de beste oplossing. Het betreft vaak grote(re) vlakken en dan is een grote hor uit een deel of max twee delen (boven/onder) de beste oplossing. De schuifhor loopt meestal op kleine rolletjes.

Alternatief

Voor het buiten houden van ongewenste beestjes zijn er ook alternatieven.

Kralen

Kralen zijn er in verschillende kleuren en zelfs met motieven. Zelf in elkaar te zetten of kant-en-klaar. Vaak betreft het een zware kwaliteit en hangt een kralen “gordijn” stabiel in de deuropening. Een dergelijk alternatief is dus best functioneel.

Kunststof stroken

De kunststof stroken zijn er al sinds jaar en dag en er zijn wel wat kwaliteitsverschillen, maar “wappert” behoorlijk en echt alle ongewenste beestjes buiten houden doet deze niet echt.

Lamellen

Naast raamdecoratie is de lamel ook geschikt om ongewenste beesten buiten te houden. Het betreft dan speciaal, bijna doorzichtig, materiaal en niet de traditionele lamellen voor de ramen. Het mechanisme is wel vergelijkbaar en dat maakt het niet het meest handige voor een deur waar in- en uitgelopen wordt.

”Eigen bedenksel”

Soms heel creatief en zeker functioneel zijn de eigen “kettingen” die gefabriceerd worden. Enkele voorbeelden van spullen die aan elkaar te rijgen zijn:
  • Kurken
  • Bierdoppen
  • Gadget die de winkels als marketinginstrument inzetten (wuppie’s, flippo’s etc.)
  • IJzeren- of aluminiumkettingen voor verschillende doeleinden die per meter te krijgen zijn
  • Kunststof of houten kralen uit de hobbywinkel
  • Oude pennen (huls lege BIG pen bijv.)

Al met al mogelijkheden te over dus. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Coöperatief gedragKinderen laten ons meestal luid en duidelijk weten als hen iets dwarszit. Echt luisteren naar het kind betekent hard wer…
Vaartochten naar de weervisserij op de OosterscheldeDe weervisserij is een vismethode die vooral wordt toegepast om ansjovis te vangen. Het is een heel andere manier van vi…
Hordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijnHordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijnWanneer de zon schijnt en het warm is zetten we graag de deuren en de ramen open. Nadeel is dat er er allerlei vliegen n…
Wespenvanger makenEen wespenvanger maken voor in de tuin kan heel eenvoudig. Ook voor in huis zijn verschillende mogelijkheden om wespen e…
VliegenoverlastVliegenoverlast komt zowel binnenshuis als buiten voor. Vaak is de oorzaak te vinden in onder andere afval, huisdieren o…

Reageer op het artikel "Hordeuren en -ramen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!