InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wanneer begint de uitverkoop van huishoudelijke producten?

Wanneer begint de uitverkoop van huishoudelijke producten?

Wanneer begint de uitverkoop van huishoudelijke producten? Het inrichten van je woning kost al snel duizenden euro's. Vooral wanneer je voor het eerst op jezelf gaat wonen lopen de kosten flink op. Een manier om te besparen op de kosten voor je interieur is door deze aan te schaffen tijdens de uitverkoop, ook wel sale genoemd. Maar wanneer is de uitverkoop van decoratieve artikelen en interieurproducten?

Wat is uitverkoop?

Er zijn meerdere redenen waarom winkeliers een uitverkoop organiseren. Vooral door de wisselingen van de seizoenen, het komen en gaan van feestdagen en nieuwe collecties wisselt het assortiment van winkeliers met enige regelmaat. Voorafgaande aan wisselingen in het assortiment verkoopt een winkelier het liefst de oude collectie zodat ruimte kan worden gemaakt voor nieuwe producten. Het langdurig opslaan van producten tot het volgende jaar is meestal ook geen optie omdat opslag teveel geld en ruimte kost.

Hoogste korting

De kortingen tijdens de uitverkoop variëren van circa 10 tot 70%. Meestal geldt dat hoe langer de uitverkoop bezig is, hoe groter de kortingen worden. Helaas zit hier ook een schaduwkant aan. Er geldt namelijk ook dat hoe langer de uitverkoop bezig is, hoe beperkter het aanbod wordt. Dit komt doordat de meest populaire producten als eerst worden verkocht. Later in de uitverkoopperiode blijven meestal de minder populaire producten over.

Wanneer is de uitverkoop van interieur- en huishoudelijke producten?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Niet alle interieurproducten zijn namelijk altijd gelijktijdig afgeprijsd. Toch is het mogelijk om per product de prijscurve te voorspellen. Je hebt namelijk te maken met een piek in de prijzen wanneer er veel vraag is naar een product. Op het moment dat de vraag afneemt en pas het jaar erop weer zal toenemen betekent dit dat het product 'moeilijk verkoopbaar' is geworden. Op dat moment zal je met de prijs moeten zakken wil je het product kunnen 'uitverkopen'. Onderstaand volgen enkele voorbeelden van huishoudelijke producten, interieurproducten en andere producten voor in of rondom huis en tuin.

Ventilatoren

Hiernaar is voornamelijk vraag in de zomermaanden (juni, juli en augustus). De uitverkoop zal dus starten vanaf september.

Tuinmeubelen en zwembaden

Voor tuinmeubelen en zwembaden geldt bijna hetzelfde als voor ventilatoren. De vraag is het grootst in het voorjaar en de zomer. Tegen het einde van de zomer (augustus en september) zal de prijs gaan dalen. Meer informatie over de uitverkoop van tuinmeubelen lees je in Wanneer begint de uitverkoop van tuinmeubelen?

Elektronica

Elektronica als televisies, radio's, computers, enzovoorts worden gedurende het gehele jaar door verkocht. Toch heb je ook qua elektronica te maken met piekmomenten. Televisies worden bijvoorbeeld extra veel verkocht voorafgaande grote sportevenementen zoals het Wereldkampioenschap voetbal, de Olympische Spelen en de Tour de France. Ook worden er veel van verkocht voor de feestdagen in december. Een prijsdaling is daarom te verwachten na afloop van lange sportzomers en na afloop van de feestdagen (begin januari).

Beredeneer het zelf

Het is heel eenvoudig om telkens zelf te beredeneren wanneer de uitverkoop van een product begint. Bepaal eerst wanneer de piek qua vraag ongeveer plaatsvindt. De periode wanneer de vraag terugloopt is de periode dat de prijzen zullen gaan dalen. Het is op bijna alle seizoensgebonden producten van toepassing. Voor producten waarnaar altijd een constante vraag is, zal dit in mindere mate gelden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom zijn vrouwen gek op uitverkoop?De meeste vrouwen zijn gek op shoppen. Wanneer de uitverkoop start rennen veel Nederlandse vrouwen massaal naar de winke…
Wanneer begint de online sale / uitverkoop van webshops?Wanneer begint de online sale / uitverkoop van webshops?Voor echte fashionista's is shoppen helemaal het einde. Helaas is het kopen van kleding, schoenen en andere mode een dur…
Sale Vero Moda / Jack & Jones: datum begin uitverkoopSale Vero Moda / Jack & Jones: datum begin uitverkoopWie shopt er niet bij Vero Moda of Jack & Jones? Vooral de zomersale en de wintersale zijn enorm populair. Maar wanneer…
Sale bij Mango: datum begin uitverkoopSale bij Mango: datum begin uitverkoopVoor menig fashionista is de Mango een van de meest geliefde winkels. Vooral de zomersale en de wintersale zijn enorm po…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer begint de uitverkoop van huishoudelijke producten?"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 24-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Korting
Schrijf mee!