InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het hele jaar vogels bijvoeren

Het hele jaar vogels bijvoeren

Je kan vogels het hele jaar bijvoeren. Je moet alleen per seizoen wisselen van voer. In dit artikel vind je zo'n beetje alle informatie over het bijvoeren van vogels. Vogels bijvoeren is niet alleen goed, maar het is ook erg leuk van die mooie diertjes in je tuin of op je balkon. Vogels verbruiken het hele jaar door veel energie. Ze zijn bijna de hele dag bezig en kunnen extra voer wel gebruiken. Vogels zullen zichzelf nooit volproppen en stoppen met eten als ze genoeg hebben. Ze verleren ook niet om zelf voedsel te vinden, dus je kan ze gerust bijvoeren.

Winter

In de winter wordt er het meeste bijgevoerd. Je vind in de winkel dan ook allerlei producten en dingen die je kunt gebruiken voor het bijvoeren. In de winter, en vooral als het vriest en er sneeuw ligt, kunnen vogels moeilijk aan eten en drinken komen. Vogels gaan daarom sneller kijken in de tuinen voor eten. Vogels hebben over het algemeen een lichaamstemperatuur van veertig graden. In de winter is het erg moeilijk voor ze om deze temperatuur te behouden. In een koude nacht verliezen sommige soorten wel tien procent van hun gewicht. Het is belangrijk dat ze dit snel weer aanvullen, anders zullen ze niet overleven. Je kan bijvoorbeeld tweemaal per dag voer strooien. Vetbollen zijn ook heel goed om te geven, evenals pindaslingers. Deze bevatten veel vet, wat goed is om warm te blijven.

Water is ook voor vogels een eerste levensbehoefte en het is erg belangrijk om een schaaltje water neer te zetten. In de winter zal dit snel bevriezen dus zorg voor voldoende vers water. Vogels houden er ook van om zich te badderen in water. Gebruik echter nooit warm water, want als het buiten vriest is de kans groot dat ze dan doodvriezen.

Voorjaar

Het voorjaar is de drukste tijd voor een vogel. Er is heel veel te doen. Een partner zoeken, nest bouwen, eieren leggen en hun jongen groot brengen. Het voedsel in het voorjaar moet veel kalk en eiwit bevatten. Je kan ze gekookte eierschillen geven, hierin zit veel kalk. Geef ze nooit melk, want dit is erg slecht voor ze. Vetbollen en pinda's moet je in het voorjaar echt weghalen. Jonge vogels kunnen pinda's en grote zaden namelijk niet verteren en ze kunnen er ook snel in stikken. Je kan de pinda's wel heel fijn maken, dan kan het geen kwaad. Je kan ook insecten voeren zoals meelwormen of rupsen.

Zomer

In de zomer hebben vogels heel veel eiwit nodig. In de zomer beginnen vogels aan de opbouw van een dik verenkleed voor de winter. Vogels gaan zelf op zoek naar insecten en hebben ook geen probleem met deze te vinden. Als je toch vogels in je tuin wilt kun je de vogels helpen door mooie bloeiende planten in je tuin te zetten. Als het heel warm en droog is kun je ook water aanbieden.

Herfst

Als je vogels in de herfst gaat voeren, zul je zien dat ze de hele winter terugkomen. Zodra de temperaturen in de herfst omlaag gaan kun je weer vetbollen en pinda's op gaan hangen.

Wat vogels absoluut niet mogen

  • Melk: Vogels kunnen dit niet verteren
  • Zachte vetten als olie of boter: Deze vetten werken laxerend en tasten de waterdichtheid van de veren aan
  • Gezouten of gebrande pinda's en noten: Ze bevatten teveel zout en vet en bevatten voor vogels giftige stoffen
  • Erwten, bonen, linzen, rijst: Voor de meeste vogels is dit te groot en ze kunnen er in stikken

Wat mogen ze wel

  • Strooivoer: Zorg voor fijne zaden, groot zaad kunnen ze in stikken. Goede mengsels bevatten bijvoorbeeld kleine stukjes mais, zonnebloempitten, kleine stukjes pinda en ander klein zaad.
  • Brood: Geef nooit brood met boter. Gewoon droog brood is goed. Verkruimel het voor de kleine vogels. Voor eenden kun je wel grovere stukken gebruiken, maar niet te grof, dan kunnen ze stikken.
  • Vetbollen: Geef vetbollen als het kouder weer is, met warm weer kunnen vetbollen snel bederven.
  • Kaas: Kaas bevat vrij veel vet, vogels vinden het lekker en mogen dan ook wel een klein stukje.
  • Fruit: Vogels zijn ook gek op fruit. Geef fruit nooit in kleine stukjes. Leg een banaan of een halve appel neer, dan pikken de vogels zelf stukjes eruit. Ze zijn ook gek op peer of druif.

Tips

  • Maak een stuk van je tuin sneeuwvrij zodat je daar de vogels op kunt voeren.
  • In de winkel kun je verschillende dingen kopen om vogels te voeren, denk aan plateau's of silo's.
  • Een platte, brede schaal is ideaal als drinkbak en ze kunnen er ook nog een bad in nemen.
Gerelateerde artikelen
Vogels in winter: Hoe redden vogels het in een barre winter?Vogels in winter: Hoe redden vogels het in een barre winter?Vogels hebben een heel bijzondere manier om de winter door te komen. Zo doen ze iets met hun poten. Voedsel is moeilijke…
Vogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda'sVogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda'sVogels bijvoeren in de winter is erg belangrijk en mag als er veel sneeuw en ijs ligt. Want de dieren hebben dan geen en…
Vogels voeren (lente, zomer, herfst, winter)Vogels voeren (lente, zomer, herfst, winter)Vroeger dacht men dat je vogels alleen moest voeren in lange perioden van vorst, maar inzichten kunnen veranderen. Tegen…
Wanneer moet je vogels voeren wat eten ze en waar leg je hetWanneer moet je vogels voeren wat eten ze en waar leg je hetVogels voeren kan het hele jaar door. Heel lang was men van mening dat vogels alleen in de winter gevoerd mochten worden…
Dieren in de Nederlandse winterDieren in de Nederlandse winterAls het koude seizoen start trekt de mens zich terug in zijn ‘holletje’ ofwel zijn huis. Het huis wordt gezellig gemaakt…

Reageer op het artikel "Het hele jaar vogels bijvoeren"

Infoteur: Linda1986
Laatste update: 30-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!