InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Snoeien kruisbes na de winter

Snoeien kruisbes na de winter

De Ribes rubrum of te wel de kruisbes moet gesnoeid worden tussen januari en maart, voordat de knoppen of ogen uitlopen en nieuwe scheuten vormen. Snoeien zorg ervoor dat de kruisbes veel vrucht geeft en dat er voldoende licht bij de plant kan komen. Bovendien zorgt het ervoor dat schimmels bij de kruisbes veel minder kans krijgen. Snoeien van de kruisbes mag alleen als het niet vriest, want dan raakt de plant te veel beschadigd of sterft hij zelfs.

Kruisbes snoeien tussen januari - maart

Een kruisbes kan al in het tweede jaar worden gesnoeid. In het voorjaar (zo rond maart) moeten alle takjes worden verwijderd die korter zijn dan 10 centimeter. De andere takken mogen ongeveer een kwart teruggesnoeid worden. Doe dat wel altijd op een punt waar een knop naar buiten wijst. Hangende kruisbessen kunnen het beste gesnoeid worden op een plaats waar een knop juist naar boven wijst.

Kruisbessen verzorgen in de zomer

In de zomer vormen zich weer nieuwe scheuten op de gesnoeide plaatsen aan de kruisbessenstruik. Dezen kunnen in de volgende snoeiperiode (dus tussen januari en maart) worden gesnoeid. Laat zo地 8 takken uitgroeien tot de hoofdtakken. Neem daarvoor de nieuwe scheuten en doe dit zo dat er een goede verdeling is over de hele struik. Scheuten die naar binnen en kruiselings groeien kunnen tot zo地 4 knoppen teruggesnoeid worden. Zij zijn niet geschikt als hoofdtak. Snoei de scheuten die wel hoofdtak moeten worden terug tot een kwart. Neem wel alleen die delen tot de naar boven gerichte knoppen.

Nieuwe scheuten en takken in de zomer kruisbes

In de zomer na zo地 snoeisessie in het voorjaar groeien er weer nieuwe scheuten en takken aan de struik. In de daarop volgende snoei (januari - maart) moeten alle scheuten die in de periode daarvoor zijn aangemaakt teruggesnoeid worden tot zo地 8 centimeter. Zo kunnen er korte loten ontstaan aan de hoofdtakken. Zij zorgen voor een goede kruisbessenoogst.

Kruisbes wordt veel te groot: hoofdtakken snoeien

De kruisbes heeft de neiging om erg groot te worden als hij niet beteugeld wordt. Daarom moeten de hoofdtakken ieder jaar worden getopt. Daarvoor moeten de toppen zo地 4 knoppen terug worden gesnoeid. Soms is wel duidelijk dat oudere takken steeds minder vruchten geven. Hun functie moet dan vervangen worden door jongeren scheuten. Dat kan door de oude takken terug te knippen tot een zijscheut. Die moet dan vervolgens uitgroeien tot een hoofdtak.

Lage takken kruisbest veroorzaken schimmel

Takken die heel laag groeien zijn ook niet echt handig, want de vruchten daarvan hangen zomaar op de grond. De kruisbessen verrotten daardoor veel sneller, maar ook ongedierte en ziekten hebben daardoor meer vat op de struik.

Niet snoeien tijdens of net na vorst

Snoeien kan aan het einde van de winter, of in het vroege voorjaar. Wacht even af nadat het gevroren heeft, want als er net gesnoeid is en de vorst doet opnieuw zijn intreden dan kan dit fataal zijn. En zeker nooit snoeien bij vorst.

Als je de kruisbes niet snoeit, wat gebeurt er dan?

Een kruisbes niet snoeien kan overigens ook. De struik wordt dan heel groot en de vruchten kleiner of er zullen minder vruchten aan de struik verschijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snoeien kruisbes na de winter"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Fruit
Schrijf mee!