InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het bijzondere indigoblauw van de Indigostruik of indigofera

Het bijzondere indigoblauw van de Indigostruik of indigofera

Het bijzondere indigoblauw van de Indigostruik of indigofera De indigo is een halfheester die eigenlijk uit een warm land komt, maar die het heel goed doet in een koel klimaat als dat in Nederland. De plant die in land van herkomst eigenlijk een struik is, wordt hier een soort vaste plant door de omstandigheden. De Indigo kent veel soorten. Bovendien heeft de Indigo heel bijzondere bloemen. En indigoblauw kent waarschijnlijk iedereen wel. Het is het blauw van onder meer de spijkerbroek.

Veel soorten Indigofera's

De Indigofera kent heel veel verschillende soorten. Het zijn wel allemaal heesters met klein, geveerd blad. Doordat die blaadjes zo klein zijn lijkt het een heel leuk en luchtige plant. De indigo heeft roze of paarse vlinderbloemetjes die in grote aren worden gevormd. Dit gebeurt in de nazomer en de herfst. In die tijd zijn veel andere heesters al lang uitgebloeid. De Indigofera kirilowii bloeit alleen een beetje vroeger namelijk al aan het begin van de zomer. Het is tevens de kleinste Indigofera met ongeveer een meter hoogte en met opvallend groen blad. Dit blad lijkt wel op de acacia.

De bloemen van de Indigo

De lichtroze bloemen van de indigo verschijnen niet allemaal tegelijk, maar doen er ongeveer 6 weken over om tot volle wasdom te komen. Het blad blijft overigens ook erg lang erg groen, namelijk tot diep in de herfst.

Indigo als kleurstof

De bekendste indigostruik is de Indigofera heterantha. Deze is anderhalve meter hoog en heeft kleine paars-roze bloemtrosjes die in september en oktober bloeien. Dit is tevens de soort waaruit lang geleden de kleurstof indigo werd gewonnen. Dit gebeurde tot halverwege de negentiende eeuw. Toen namelijk werd uitgevonden hoe indigo synthetisch gemaakt kon worden. Op kleine schaal wordt de plant overigens nog wel gebruikt voor het verven van spijkerbroeken die zeer exclusief zijn. Voor de duidelijkheid: indigoblauw is dus de kleur die van de Indigo werd gemaakt en nu vooral synthetisch wordt gemaakt.

Indigofera amblyantha

De Indigosoort Indigo amblyantha is een opvallende andere soort van het geslacht. Hij heeft kleine, roze en wat bijzonder rechtop staande aartjes. Deze soort wordt anderhalve meter hoog en is oersterk. Bijna geen enkele temperatuur is in staat om de struik dood te laten gaan door bevriezing.

Snoeien van de indigostruiken

Wie geen gigantisch hoge indigostruiken wil kan de plant in het voorjaar vlak boven de grond snoeien. Hij ontwikkelt dan een compacte struik.

Zaaien indigo

Het zaaien van een indigostruik is heel gemakkelijk. De plant produceert zelf zwarte zaadpeulen die gewoon verzameld kunnen worden en vervolgens geplant. Het beste gaat dat door ze in het voorjaar in een bloempot met goede aarde te zetten in de vensterbank. De zaden eerst een nacht in lauw water leggen helpt, want ze ontkiemen dan al binnen 2 weken.

Halfheester

De indigo is een halfheester. Daaronder wordt veel verstaan maar ook onder andere dat dit planten zijn die in het land van herkomst echte struiken zijn, maar in een veel kouder klimaat als dat in Nederland tot aan de grond toe invriezen. Zo is de fuchsia in het land van herkomst een struik, maar in Nederland wordt het een soort vaste plant. De indigo is in het land van herkomst dus ook een struik, maar hier in Nederland eigenlijk meer een vaste plant.
Gerelateerde artikelen
Indigokinderen en hun missieIndigokinderen zijn de eerste generatie Nieuwetijdskinderen. De eerste Indigo's werden geboren na de tweede wereldoorlog…
Anouk - Together Alone (recensie cd met o.a. Nobody's Wife)recensieAnouk - Together Alone (recensie cd met o.a. Nobody's Wife)Anouk Teeuwe is een onbekende tot 1996. Dan komt voorlopend op het album de single Mood Indigo uit. De cd Together Alone…
De geneeskracht van wilde indigoWilde indigo komt van oorsprong voor in het oosten van Noord-Amerika maar het is inmiddels verspreid in heel de V.S. De…
Enkele soorten KoiIn de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten…
Wede, meer dan pastelWede, wouw en meekrap, 3 planten die ikzelf altijd in één adem noem. Niet voor niks horen zij bij elkaar, het waren eeuw…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het bijzondere indigoblauw van de Indigostruik of indigofera"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!