InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het kweken van aardbeien

Het kweken van aardbeien

Het kweken van aardbeien Aardbeien zijn een van de bekendste soorten zomerfruit. Ze zijn zacht en zoet, en op grote schaal toepasbaar voor heerlijke recepten. Maar wist je dat aardbeien heel makkelijk zelf te kweken zijn? Het vergt niet zo veel onderhoud, de natuur doet het meeste voor je. Het is ook leuk voor kinderen om te doen, omdat het zo makkelijk is. Hieronder kun je lezen hoe je (hobbymatig) aardbeien kunt kweken.

Aardbeien plantjes

Om aardbeien te kunnen kweken heb je natuurlijk aardbeienplantjes nodig. Het beste kan men doordragende aardbeienplantjes kopen. Dan kan je namelijk meerdere malen aardbeien oogsten. Bekende soorten zijn Ostara en Selva. Neem je een eenmaaldragend ras, dan kun je heel veel aardbeien eenmalig in een keer oogsten. Maar daarna worden er, tot volgend jaar, geen aardbeien meer gegeven. Kijk even op internet welke rassen er nog meer zijn. Aardbeienplantjes kun je het beste kopen in een goed tuincentrum of op de markt. Begin ongeveer met 10 plantjes om te oefenen.

Hoe nu te werk

Vanaf begin april kun je de aardbeienplantjes gaan planten. Aardbeien hebben het grote voordeel dat ze vrijwel op iedere grondsoort het goed doen. Ze hebben als enige eis dat de grond luchtig moet zijn en goed doorwortelbaar. Aardbeien kun je zowel in een pot kweken als in de volle grond. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat, als er aardbeien aan je plant zitten, deze van de grond af houden. Als een aardbei op de grond ligt, wordt het snel vies (opspattend modder bij regen) en rotten ze sneller weg. In de volle grond kun je de aardbeien dus op een heuveltje planten, of je kunt worteldoek om de plantjes heen leggen.

Zorg er voor dat je grond onkruidvrij is en goed doormest. Aardbeiplantjes groeien behoorlijk snel, zorg er dan voor dat je plantjes 25cm van elkaar staan.

De eerste bloemen

Omdat jonge aardbeiplantjes relatief zwak zijn, kun je het beste de eerste bloemen er af halen. Zo heeft het jonge plantje wat meer tijd om wat groter en volwassener te worden. En zullen de aardbeien ook groter worden. De volgende bloemen kun je daarna gewoon laten zitten, voor de ontwikkeling van de eerste aardbeien.

De eerste oogst

Beetje afhankelijk van het ras en het weer, zullen de eerste aardbeien rond juni geoogst kunnen worden. De aardbeien kunnen over het algemeen makkelijk geplukt worden (leuk om met kinderen te doen). En anders voldoet een klein schaartje. Doordragende aardbeienplantjes kunnen wel tot oktober-november aardbeien geven. Een aardbei is rijp, als deze volledig rood is gekleurd. Wees er op tijd bij, want anders hebben dieren de aardbei al te pakken. Om er tegen te gaan dat dieren er met je aardbeien er vandoor gaan, kun je eventueel een fijnmazig netje over heen leggen. Controleer het net regelmatig i.v.m. dieren die eventueel vast komen te zitten in het net.

Aardbeiplantjes vermeerderen

Tijdens de groei en bloei van de aardbeiplantjes, zul je zien dat er ook uitlopers gemaakt worden, met daaraan een nieuw aardbeiplantje. Je kunt hier twee dingen mee doen. Afknippen en weggooien als je denkt dat je genoeg aardbeienplanten hebt. Of je wacht tot er wortels aan het nieuwe plantje komen, knipt hem dan af en zet het in de grond. Voor nog meer overheerlijke aardbeien voor volgend jaar. Een nieuwe uitloper kost de aardbeienplant veel energie. En dit gaat ten kostte van de kwaliteit van je aardbeien. Ga je niets doen met de uitloper, knip deze dan zo snel mogelijk af om energie van de plant te besparen.

Hoe lang gaat een aardbeienplant mee

Een aardbeienplant is winterhard en gaat heel lang mee. Alleen gaat de plant na verloop van tijd minder aardbeien geven. In de regel is het zo dat je na 3 jaar je oude plant het beste kunt vervangen door de nieuwe uitlopers. Maar vind je dat je oude aardbeienplantjes nog voldoende aardbeien geven, dan kan je het lekker laten staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het kweken van aardbeien"

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 14-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Telen
Schrijf mee!