InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bouw een hut van wilgentakken

Bouw een hut van wilgentakken

Een levende wigwam van wilgentakken!!! Superspannend voor de kids om in te spelen, en het staat nog leuk in u tuin ook!!! Als de kinderen graag een hut willen, maar u heeft eigenlijk niet zo heel veel zin in een houten bouwwerk in uw tuin, is dit ook een leuk idee.

Benodigdheden;

  • Ongeveer 15 tot 20 wilgentakken van ongeveer 1,5 a 2 meter lang.
  • Evt een stukje binddraad, om de toppen losjes bij elkaar te binden

Zo maak je de wigwam;

Trek een cirkel in de aarde hoe groot u de wigwam ongeveer wil hebben,op die lijn plant u de takken. Houd er rekening mee dat de wilgentakken gaan wortelen, en dus gaan groeien!!Zaag de wilgentakken schuin af, zodat u ze makkelijker in de grond kan steken. Nu steekt u de wilgentakken schuin in de grond in een cirkelvorm, laat een stuk open als ingang, en zet de takken zo schuin dat de toppen elkaar bijna raken, steek de takken ongeveer 20 cm in de grond zodat de takken blijven staan.Bind de toppen eventueel bij elkaar met wat bind draad. Als u de grond goed vochtig houd, zullen de takken snel wortelen en bladeren gaan vormen, waardoor er een echte boomhut ontstaat.Het is wel heel belangrijk om de aarde heel nat te houden, anders zullen de takken niet wortelen. U kunt de takken ook een aantal weken in emmers water zetten, zodat ze al wortels hebben voor u ze plant, dan moet u ze echter wel ingraven, want als je de takken dan zo in de grond steekt, zullen de wotels beschadigen.

Om het nog spannender te maken, kun je ook een wilgenpoort naar de ingang toe maken, dan kan doormiddel van wat dunnere takken in een boogje te spannen, en zowel het eind als de top in de grond te steken, ook aan de top zal de wilg gewoon wortels gaan vormen, zo ontstaat er een groen poortje naar de wigwam toe.Zorg wel dat de poort hoog genoeg is, zodat uw kind er wel door kan kruipen!! Snoei aan de binnenzijde van de poort en de wigwam steeds alle uitlopers af, zodat de wigwam niet helemaal dichtgroeit.

Voor een echte prinsessen wigwam plant je een mooie klimplant met bloemen naast je wigwam, bijvoorbeeld een clematis,leid de plant langs de wilgenwigwam, en je krijgt een prachtig gebloemd geheel.

Heb je niet zo'n zin in een wilgenhut in je tuin, kun je ook de wigwam van bamboestokken maken, en daar klimplanten langs laten groeien, als je dan uitgekeken bent op je wigwam kun je hem een stuk makkelijker weer opruimen.

Veel speelplezier!
© 2007 - 2019 Frummm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouw een hut van wilgentakken"

Reacties

C. J. Busch, 14-05-2018 08:33 #5
Hartstikke leuk maar eh. een wilg wordt toch heel groot? Hoe houdt ik het in de hand en zorg ik dat die hut niet langzaam maar zeker verandert in een groep enorme bomen met gigantische wortels?

Gerda, 22-12-2014 10:54 #4
Geweldig idee, hoe kom ik aan de wilgentakken?

Vicky de Roeck, 14-02-2011 13:57 #3
Waar kun je die wilgentakken kopen? Wanneer is de beste periode om zo'n hut te maken?

Wi Sunkmanitu-Tanka, 01-09-2010 18:42 #2
Een wig-wam is geen hut van takken zoals hier beschreven! Deze wig wam is namelijk een stuk groter en altijd ovaal. Wat hier beschreven wordt is een inipi en deze is geen boomhut voor kinderen! Een inipi is een heilige hut, waarin heilige bezigheden gedaan worden. Men laat kinderen toch ook geen vuurtje stoken in de kerk? (of moskee), om maar wat te noemen. Graag zou ik de term wig-wam en dergelijke hier ten spoedigste verwijderd zien worden.

Paul Bouwman, 25-06-2008 11:48 #1
Wat een gaaf idee om een hut van wilgentakken te bouwen. Ben van plan om dat ook op de Buitenschoolse opvang te doen. Alleen weet ik niet waar ik zou gauw goede wilgentakken kan kopen. Hebben jullie een adres in de buurt van Arnhem of zijn ze bij elke tuincentra te koop. Ik hoor graag van u. Groeten paul

Infoteur: Frummm
Laatste update: 12-09-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 5
Schrijf mee!