InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De schoonheid van rozen

De schoonheid van rozen

De schoonheid van rozen Rozen bezitten een bepaalde mystiek. Ze zijn het symbool van liefde, de bloemen worden gebruikt op bruiloften en verjaardagen. De geur is heel bijzonder, en valt direct op als je aan bloeiende rozen voorbijgaat. De kleuren verschillen en er zijn variëteiten welke twee of zelfs drie kleuren hebben aan één bloem. Rozen kunnen wit of crèmekleurig zijn tot aan paars en robijnrood. Sommige variëteiten zijn zelfs blauw, oranje of zilverkleurig. Het mixen van variëteiten en kleuren voegt schoonheid toe Het planten en kweken van rozen is een onderwerp wat in vele tuinboeken, tijdschriften en radio en televisieprogramma’s wordt behandeld. Wat is de beste manier om sterke rozen met een mooie bloem, welke in boeketten kan worden verwerkt, te verkrijgen?

Plaats

Rozen gedijen het beste op een plaats welke afgeschermd is van noordelijke en oostelijke winden. Ze vragen zon, maar een gedeeltelijke schaduwplek, beperkt de plant niet in zijn groei. De grond moet goed vochtdoorlatend zijn, want een roos kan niet goed tegen te vochtige grond. De grond zelf moet van een goede gemengde samenstelling zijn, dus niet te zanderig of te zwaar. Het gebruik van compost zal de grond verbeteren en moet gelijkmatig door de bestaande grond vermengd worden.

Hoe te planten?

De manier waarop je de eerste rozenstruiken plant, is van essentieel belang. De meest gemaakte fout is om ze te hoog te planten. De kruin van de plant moet bedekt zijn met ongeveer 3 cm. grond. Terwijl te ondiep planten een probleem is, geldt dit eveneens voor te diep planten. Er precies tussen in zitten, garandeert een goede groei van de plant. Het planten in de herfst geniet de voorkeur boven het planten in de lente. Bij het invallen van de eerste vorstperiode moeten de planten goed afgedekt zijn met aarde ter bescherming.

Snoeien

Rozen moeten zowel voor het planten alsook verder elk jaar gesnoeid worden.De beste periode om rozen te snoeien in aan het begin van het voorjaar. Indien de rozen goed worden gecontroleerd op eventuele ziektes alsook op aantasting door insecten, en hiervan worden gevrijwaard, zal er kunnen worden genoten van zowel prachtige bloemen alsmede gezonde rozenstruiken en dit jaar in jaar uit. Indien zich problemen voordoen, behandel deze dan zo snel mogelijk. Verwijder de dode of uitgebloeide bloemen. Hierdoor ontstaat er krachtige nieuwe groei bij de plant.

Een boeket met rozen in meerdere kleuren vanuit de eigen tuin zal veel plezier geven. De woning zal gevuld zijn met de heerlijke geur, en een ieder zal kunnen genieten van de bloemenpracht. Probeer rozen te kweken, en de beloning zal plezierig zijn. Veel succes!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De schoonheid van rozen"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 25-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!