InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wat kost een koivijver

Wat kost een koivijver

Wat kost een koivijver Het is verstandig om voordat je begint met de aanleg van een vijver of koivijver eerst goed duidelijk te maken wat voor kosten een dergelijke vijver met zich meebrengt. De aanleg van de vijver zelf neemt de nodige kosten met zich mee, er kan flink wat bespaard worden wanneer dit zelf wordt uitgevoerd, wat heel goed te doen is. Voor een koivijver is het van belang dat er een goede vorm van filtratie wordt toegepast om te zorgen voor een goede waterkwaliteit, wat de nodige kosten met zich meebrengt. Daarnaast dient er niet onderschat te worden wat voor kosten een koivijver met zich meebrengt om operationeel en gezond te houden. Binnen dit artikel worden de gemiddelde kosten omschreven welke van toepassing zijn voor een koivijver met een inhoud van 10 m³.

Kosten aanleggen van een koivijver

Er zijn verschillende manieren om een koivijver aan te leggen. In dit voorbeeld wordt er vanuit gegaan dat de persoon welke de vijver aanlegt de werkzaamheden zelf uitvoert. Hierdoor wordt alleen een voorbeeld gegeven van de kosten welke van toepassing zijn voor het EPDM vijverfolie. Er wordt gebruik gemaakt van EPDM vijverfolie in dit voorbeeld, gezien PVC vijverfolie een veel kortere levensduur heeft en tevens meer kans heeft op gaatjes, lekjes en scheuren.

Voor de koivijver van 10 m³ zal een stuk EPDM vijverfolie benodigd zijn van ongeveer 6 bij 6 meter. Als doorsnee prijs van EPDM folie wordt 6,95 per m³ gebruikt. Het oppervlak van het folie zal 6 * 6 = 36 meter zijn, wat betekent dat de prijs van het folie 250,20 zal bedragen (36 * 6,95).

Daarnaast dient er gebruik te worden gemaakt van een onderdoek om het EPDM vijverfolie te beschermen, wat +/- voor 50,- kan worden aangekocht.

Kosten filtratie en techniek voor een koivijver

Voor een koivijver van 10 m³ is de nodigde filtratie en techniek benodigd om deze gezond te laten functioneren met een normale visbezetting van één koi per m³ water. Onderstaand is een schema weergegeven waarin de kosten zijn opgenomen voor een filterset voor een vijver met een inhoud van 10 m³.

FilterMeerkamerfilter (bijv Aqua Silver 25000 3-kamerfilter) 800,-
VijverpompPond Eco Plus E 8000 (capaciteit 7800 liter/uur, 41 Watt) 149,-
LuchtpompAquaforte Hi-Flow V-30 luchtpomp (1800 liter/uur, 25 Watt) 65,-
UVC-lampSuperfish Alutech UVC-lamp (40 Watt) 149,-
AansluitmaterialenBodemdrain, skimmer, schuifkranen, PVC materiaal, kit, wanddoorvoeren, e.d. 350,-

De prijzen zijn geraadpleegd in juli 2015.

Elektriciteitskosten voor een vijver

Voor een koivijver is het vereist om gebruik te maken van een filter met bijbehorende vijverpomp, daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een UVC-lamp. Ook wordt er geregeld gebruik gemaakt van een beluchtingspomp. Deze apparaten zorgen voor een constante stroom van elektriciteit. Uitgaande van een koivijver met een inhoud van 10 m³ worden hierbij gemiddeld genomen de volgende apparaten gebruikt, welke tevens zijn genoemd in het eerdere voorbeeld voor de kosten van filtratie en techniek voor een koivijver.
  • Pond Eco Plus E 8000 (capaciteit 7800 liter/uur, 41 Watt)
  • Aquaforte Hi-Flow V-30 luchtpomp (1800 liter/uur, 25 Watt)
  • Superfish Alutech UVC-lamp (40 Watt)

Bij elkaar opgeteld verbruiken deze drie apparaten 96 Watt aan stroom per uur. Met de volgende rekensom kan het verbruik per jaar worden uitgerekend:

Aantal watt (stroomverbruik in wattage) * 24 (uren per dag) * 365 (dagen per jaar) / 1000 (Watt omzetten in kW) = kW verbruik per jaar

Wanneer de drie apparaten worden toegepast betekent dit dat het stroomverbruik per jaar als volgt zal zijn: 96 * 24 * 365 / 1000 = 840,96 kW per jaar.

Om de elektriciteitskosten per jaar te bereken worden het aantal kW vermenigvuldigd met de prijs per kW. Als gemiddelde prijs kan hiervoor 0,25 per gebruikte kW worden gehanteerd.

kW (stroomverbruik per jaar) * 0,25 (kosten per kW) = Stroomkosten per jaar

De elektriciteitskosten voor een vijver van 10 m³ zijn jaarlijks: 840,96 * 0,25 = 210,24

Waterverbruik koivijver

Niet te vergeten bij een koivijver is het verbruik van water. Het is van essentieel belang om het vijverwater met regelmaat te verversen. Hiervoor wordt bij koivijvers als vuistregel gebruik gemaakt van 10% per week. Met de vijver welke gebruikt wordt in dit voorbeeld van 10 m³ liter water, betekent dit dat er in totaal 1000 liter water per week verbruikt zal worden. Jaarlijks een verbruik van 52 m³ (52,000 liter water).

Een kubieke liter water kost in Nederland 1,24, exclusief het vastrecht wat jaarlijks betaald dient te worden, belasting op leidingwater en de BTW van 6%. Voor de makkelijkheid ronden we de prijs per 1000 liter water hierdoor af op 1,50.

Voor een vijver van 10 m³ is het waterverbruik 52 m³ per jaar, de kosten hiervan zijn +/- 1,50 * 52 = 78,-

Kosten voor koivoer

Ervan uigaande dat de visbezetting 10 koi is, zal er niet meer dan 10 kilo koivoer per jaar gevoerd worden. De kiloprijs van koivoer is sterk variërend, de goedkoopste voeders hebben een prijs van 5,- per kilo, terwijl de duurdere Japanse voeders kunnen oplopen tot wel 20,- per kilo.

Overige kosten

Denk je rekening gehouden te hebben met alle mogelijke kosten voor een koivijver? Vaak zijn er toch nog kosten waar niet gelijk bij stil gestaan wordt. Het kan zomaar gebeuren dat er problemen optreden met koi. De eetlust lijkt te verdwijnen, de koi blijven springen of hangen juist stil aan het wateroppervlak met de vinnen geknepen tegen het lichaam aan. De kans is in zo'n geval groot dat er parasitaire problemen zijn. Wat erin zal resulteren dat er gebruik gemaakt dient te worden van een kuur of andere vorm van medicatie.

Daarnaast wordt er door veel koi hobbyisten gebruik gemaakt van bacteriën, klei en andere waterverbeteraars welke aan het begin van het jaar of zelfs maandelijks worden toegepast.

Ook dient er rekening gehouden te worden met het vervangen van de UVC -lamp, welke standaard 8000 tot 9000 branduren heeft (+/- één jaar). Een vervanglamp voor de eerder genoemde UVC-lamp (SuperFish Alutech UVC lamp) kost 40,-.

Totale kosten koivijver

In onderstaande tabel is een overzicht gegeven over wat voor kosten een koivijver van 10 m³ in totaal met zich meebrengt. Vergeet natuurlijk niet dat er in dit voorbeeld nog een koi zijn aangeschaft welke mogen rondzwemmen in de vijver, ook dit kan sterk variëren. Er zijn al echte Japanse koi verkrijgbaar voor een paar euro (vaak 5,- tot 8,-), wil je liever een wat betere kwaliteit koi hebben, dan kunnen de prijzen al snel oplopen tot enkele honderden tot zelfs duizenden euro's per stuk.

Eenmalige kosten (aanleg koivijver)
Folie en onderdoek 300,20
Filtratie en techniek 1513,-
Jaarlijks terugkerende kosten
Elektriciteitskosten 210,24
Waterkosten 78,-
Voeding 50 tot 200,-
Overige kosten 100 tot 500,-
Totaal jaarlijks terugkerende kostenMinimaal 438,24

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onderhoud koivijver in najaar en winterHet is belangrijk uw koivijver goed te onderhouden in het najaar en in de winter. Dit is van groot belang om een goede b…
Aanleggen van een vijver voor koikarpersAanleggen van een vijver voor koikarpersEr zijn veel mensen die graag een vijver aanleggen voor het houden en kweken van koikarpers. De koikarpers zijn oorspron…
Zelf een vijver aanleggenHoe leg je zelf een vijver aan? Het is vrij eenvoudig. Maak eerst een keuze in vijvervorm. Een kant en klare (prefab) vi…
Tips voor het houden van koikarper in je vijverHet hebben van een koivijver kan voor sommige mensen een goede manier zijn om tot rust te komen. Een koivijver kan een e…
Vijver: een vijver aanleggen in de tuinVijver: een vijver aanleggen in de tuinVeel mensen willen een vijver aanleggen in hun tuin. Het is dan wel belangrijk van de voren te bedenken hoe u deze vijve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Otrags, Pixabay
  • https://www.waternet.nl/klantenservice/informatie-over/drinkwater/wat-kost-drinkwater/
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/120818-energiekosten-van-vijverpomp-besparen.html

Reageer op het artikel "Wat kost een koivijver"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 13-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Koi vijver
Schrijf mee!