Koi Dome, een glazen koepel in je vijver

Koi Dome, een glazen koepel in je vijver Een Koi Dome is een met water gevulde bol welke drijft aan het oppervlak van de vijver. De vissen in de vijver kunnen in de bol zwemmen, wat voor een fraai gezicht zorgt. Het wordt voor ons mogelijk om de vissen van alle kanten te bekijken. Daarnaast kunnen de vissen in de vijver eens kijken wat er buiten de onderwaterwereld plaatsvindt.

Wat is een Koi Dome of Fishdome

Een Koi Dome of Fishdome is gemaakt van een bol geblazen stuk acrylglas. Het stuk acrylglas is voldoende dik en door de buiging is de bol daarnaast zeer sterk. Deze bol is bevestigd op een kunststof ring, welke fungeert als drijfvermogen waardoor de met water gevulde bol boven het vijveroppervlak blijft drijven. Het product werk op dezelfde methode als wanneer er een bak met water wordt gevuld, waarin een glas onder water gevuld wordt met water welke langzaam omhoog wordt gebracht. Je zult zien dat het glas vol blijft zitten met water, terwijl deze boven het wateroppervlak uitkomt. Een uniek en vooral erg leuk product welke meer leven in de vijver brengt. De vissen kunnen in de bol zwemmen waardoor deze goed te observeren zijn, het wordt in veel gevallen zelfs mogelijk om de vissen vanaf binnen te kunnen bekijken.

Koi Dome / Bron: VeldaKoi Dome / Bron: Velda

Koi Dome kopen

De Koi Dome is bij de meeste koi- en vijverwinkels of zelfs tuincentra te verkrijgen of bestellen. Een groot deel van specialistische winkels op koi gebied kunnen het product uit voorraad leveren. De bollen zijn verkrijgbaar in verschillende maten. De Koi Dome met een diameter van 70 cm is de meest voorkomende variant. Daarnaast is deze verkrijgbaar in een diameter van 100 cm. Echter is deze lastig te verkrijgen of zelfs niet leverbaar bij de meeste winkels.

Koi Dome zelf maken

De prijs voor een originele Koi Dome of ander merk Fishdome is vrij hoog. Gelukkig is er een veel voordeliger alternatief, het zelf maken van een eigen Koi Dome. Een mogelijkheid hiervoor is om een lichtkoepel te gebruiken welke toegepast worden op een plat dak van huizen of gebouwen. Deze dienen als vervanging van de bol welke bij de originele Koi Dome op het drijfvermogen wordt bevestigd. Een groot piepschuim blok kan dienen als het drijfvermogen. Hierop wordt een uitsparing gemaakt waarin de rand van de koepel valt. De koepel hoeft niet bevestigd of verankerd te worden aan het piepschuim, het gewicht van het water wat in de koepel zit zal ervoor zorgen dat deze op zijn plaats blijft liggen. Vervolgens dienen er kleine plakken piepschuim van het blok afgezaagd te worden, net zolang tot de rand van de koepel +/- 3 cm onder de waterspiegel uitkomt. Het is verstandig om erop te letten dat de rand van de koepel ver genoeg onder water komt. Anders is de kans aanwezig dat wanneer de koi of vijvervissen actief aan het oppervlak zijn, er golven en plonzen worden gemaakt, welke er vervolgens weer voor kunnen zorgen dat er lucht onder bol komt. Dit zal ervoor zorgen dat de koepel en het piepschuim blok verder naar boven komen, waardoor al het water uit de koepel zal lopen.

Voeren in de Koi Dome

Een leuke bezigheid voor de vissen is om te voeren in de Koi Dome. Dit kan gemakkelijk verlopen door drijvend voer in een schepnetje te doen en dit net om te keren onder de glazen bol. De korrels zullen vervolgens naar het oppervlak in de bol drijven. De vissen zullen zich al snel verzamelen. Dit is daarnaast een goede methode om de vissen te laten wennen aan de Koi Dome, aangezien ze op het begin bang of schrikachtig kunnen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Velda, (bewerkt)
  • http://koi-pearl.com/NL/
  • http://www.gdkoi.nl/a-39602816/vijverbenodigdheden/fishdome-koi-pearl-o70cm/
  • https://www.velda.com/pond-products/atmosphere/atmosphere-atmosphere/floating-fish-dome/
  • Afbeelding bron 1: Velda (http://www.velda.nl)

Reageer op het artikel "Koi Dome, een glazen koepel in je vijver"

Infoteur: Anteur
Laatste update: November 2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Koi vijver
Schrijf mee!