InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe teel je een meloenpeer

Hoe teel je een meloenpeer

Hoe teel je een meloenpeer De vruchten lijken een klein beetje op gekleurde (paas)eieren, hebben de schil van een appel en zien er van binnen als een meloen uit. De smaak is een combinatie van meloen, komkommer en peer. Het zijn de geel met paarse vruchten van de meloenpeer, of de Pepino zoals deze plant ook wel wordt genoemd.

Meloenpeer

De meloenpeer is een meerjarige plant die ook wel Pepino, Pepino Dulce of appelmeloen genoemd wordt. De Latijnse naam voor de plant is Solanum muricatum. De plant behoort tot de nachtschade familie, net als de paprika, pepers, aubergine, aardappel en de tomaat. De meloenpeer komt van oorsprong uit Zuid-Amerika, vooral in Peru en Colombia komt hij veel voor. De plant krijgt mooie lichtgele vruchten met paarse strepen, die in het verleden al door de Indianen gegeten werden.

Zaaien

De zaden van de meloenpeer zijn het beste binnenshuis voor te zaaien, omdat ze bij ongeveer twintig graden Celsius ontkiemen. Met het zaaien kan in de maand januari tot en met de maand april begonnen worden. Wanneer de plantjes ongeveer vijf centimeter hoog zijn, kunnen ze in een groter potje verpot worden. De planten houden een zonnige plek. Na de ijsheiligen, vijftien mei, kunnen de planten buiten afgehard worden. Zolang het ís nachts nog onder de tien graden is moet de plant ís nachts naar binnen. Het is om die reden handiger om de planten onder glas of in een kas te telen.

Verzorging

De plant, die ongeveer een meter hoog wordt, groeit het beste op een zonnige en warme plek en hebben ongeveer zestig tot tachtig centimeter ruimte tot de volgende plant nodig. De meloenpeer is een plant die zichzelf bestuift, maar kan soms door de wind of door wat te trillen een handje geholpen worden. De plant doet het beter wanneer hij niet al te veel zware mest krijgt.

De optimale temperatuur om een meloenpeer te kweken is altijd boven de tien graden Celsius. Een meloenpeer groeit niet snel en de plant geeft ook pas na enige tijd vruchten. Wanneer ze in een kas gekweekt worden is de opbrengst aan vruchten groter. Wanneer de vruchten aan de plant zitten is het verstandig de takken wat ondersteuning te geven, dit kan doormiddel van wat gaas of een plantensteun. De meloenpeer kan overgehouden worden, want het is een meerjarige plant. De plant moet dan teruggesnoeid worden en boven de tien graden binnen staan. De plant heeft tijdens deze overwinteringsperiode weinig water nodig. Wanneer het in het voorjaar weer wat warmer wordt zal de plant weer gaan groeien.

Ziektes

De meloenpeer behoort tot de nachtschade familie en is wat gevoelig voor schimmels. Genoeg afstand tussen de planten en goede beluchting is om die reden belangrijk.

De oogst

De vruchten kunnen met de hand of een klein schaartje van de plant gehaald worden. De vruchten zijn rijp wanneer de kleur van de vrucht geel is en de schil niet zacht is, maar iets meegeeft wanneer je er met je vingers op drukt. De meeste vruchten hebben een zacht zoete smaak die een combinatie van de smaken van komkommer, ananas, meloen en peer is, maar er zijn ook planten die wat bitterder vruchten geven. Deze vruchten worden veel gebruikt om te roerbakken, dit kan op dezelfde wijze als bij aubergines. De zoete vruchten worden gebruikt in salades, in voorgerechten en desserts.

Aan de binnenkant van de vrucht is een holte waar de zaden zich bevinden. Deze zaden zijn niet eetbaar. De vruchten bevatten zeer veel vitamine C en zijn vrij lang buiten de koelkast te bewaren doordat ze een wat harde schil hebben. Meloenperen kunnen ongeveer drie dagen in de koelkast bewaard worden. Nog niet rijpe vruchten, met een groene schil, kunnen op kamertemperatuur narijpen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Hennymolenaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Exotisch fruit: tamarillo, Kaapse kruisbes en pepinoExotisch fruit: tamarillo, Kaapse kruisbes en pepinoDe tamarillo, Kaapse kruisbes en pepino zijn leden van de illustere nachtschadefamilie. Veel familieleden zijn uiterst g…
De onbekende incabes telenDe onbekende incabes telenZe liggen vaak op gebakjes, maar wat zijn deze decoratieve oranje vruchtjes nu eigenlijk? Zijn ze eetbaar of puur decora…
De onbekende aardkersDe onbekende aardkersDe aardkers of tomatillo zoals deze vrucht ook wel genoemd wordt, is vrij makkelijk in Nederland te kweken, toch kennen…
Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Mensen houden van vruchten en mensen eten veel vruchten. Ook de tomaat is een lekkere vrucht. Tomaten zijn daardoor een…
Lekkere kersthapjes voor tussendoorLekkere kersthapjes voor tussendoorKerst staat doorgaans garant voor gezelligheid, lekker eten en samen zijn. En daar hoort eten en drinken in overvloed bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tegrafik, Pixabay
  • Eigen ervaring
  • www.plantaardig.com/groenteinfo/berichten/meloenpeer-maakt-comback-voor-de-hobbyteler/
  • www.vreeken.nl/zoeken/meloenpeer
  • www.groentenenfruit.nl/veggiepedia/product/meloenpeer.html

Reageer op het artikel "Hoe teel je een meloenpeer"

Reacties

Ronald, 11-08-2019 18:03 #2
Hoever moet de plant worden teruggesnoeid om te laten overwinteren?

Rita, 05-08-2017 21:38 #1
Vorig jaar had ik mijn eerste meloenperen gekweekt, en alles ging goed. Dit jaar krullen de bladeren en worden ze bruingeel, ze krijgen 2 maal per dag water en om de 2 weken tomatenvoeding. Wat doe ik verkeerd of geef ik te veel water? Reactie infoteur, 08-09-2017
Rita,
Ik denk dat dit inderdaad een geval van te veel water is. Staan ze in de kas? Laat de grond niet uitdrogen, maar geef niet te veel water. Dan gaan ze rotten.

Infoteur: Hennymolenaar
Laatste update: 06-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Onbekende gewassen
Reacties: 2
Schrijf mee!