InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Maak je tuin leuker met een tuinposter

Maak je tuin leuker met een tuinposter

Maak je tuin leuker met een tuinposter Is je tuin misschien wat aan de saaie kant? Daar kun je gelukkig vrij gemakkelijk wat aan doen. Met wat extra kleur of een tuinposter geef je aan je tuin een bijzondere dimensie mee. Met een berglandschap op de tuinposter zit je midden in de bergen, maar dan gewoon in je eigen achtertuin. Met een tuinposter zijn er heel wat spannende en afwisselende mogelijkheden!

Aan de saaie kant

Als je een tuinliefhebber bent, heb je ongetwijfeld gezorgd voor een leuke, spannende en afwisselende tuin. Misschien een enkel boompje, een aantal groene heesters en volop bloeiende planten. Naar alle waarschijnlijkheid heb je op een mooi plekje een terras ingericht. Heb je kinderen, dan is er wellicht ook een grasveldje en zijn er wat speelattributen. Alles natuurlijk prima op elkaar afgestemd. Dus daar zit je dan op je sfeervolle terras, op een mooie en zonnige dag, te genieten van alle schoonheid om je heen. Tevreden glijdt je blik van het een naar het andere. Overal groen en prachtige kleuren, bloemengeuren cirkelen om en in je neus. En dan valt het oog op de saaie schutting of die kale muur. Jammer toch. Daar zou toch iets aan gedaan moeten worden. En dat kan!

Oplossing 1. Groen

Als er voldoende ruimte is, dan kun je overwegen of er struiken voor de saaie muur kunnen worden gezet. Ook klimplanten behoren tot de mogelijkheden. Als je kiest voor groenblijvende klimmers, dan is je saaie muur zomer en winter door het tuingroen aan het oog onttrokken. Laat klimplanten liever niet langs houten kozijnen, boeiboorden of daklijsten groeien. De wortels van de planten zouden de verf kunnen beschadigen.

Oplossing 2. Breng er kleur in

Met een pot verf doe je wonderen. Je schildert de hele muur in een frisse kleur. Let erop, dat je een verfsoort uitzoekt, die geschikt is voor de ondergrond, niet alle verfsoorten houden het even goed op steen of beton. Uiteraard moet de verf ook bedoeld zijn voor buitenmuren. Houd er bij je kleurkeuze rekening mee, dat bij regenval ook zand kan opspatten. De onderkant van de muur wordt dus altijd bespat, wat vooral bij heel lichte kleuren erg opvalt. Het is niet voor niets, dat je bij veel geschilderde huizen een donker geschilderde band aan de onderkant aantreft.

Oplossing 3: Artiest aan het werk

Een variant op de vorige oplossing: schilder je eigen landschap of voorstelling op de muur. Als je er zelf tegen op ziet, kinderen vinden het helemaal geweldig om zomaar op de buitenmuur te mogen schilderen. Let ook hier op de weerbestendigheid van de gebruikte verf, de ondergrond en de spat-band aan de onderkant van de muur. Eventueel kun je, nadat de schildering is aangebracht, een transparante laag aanbrengen, die voor de noodzakelijke bescherming zorgt. Vraag bij je verfhandelaar even na, wat de beste combinatie van verfsoorten hier is.

Oplossing 4: Tuinposter of tuinschilderij

Niet iedereen is geboren als artiest, zelf een spannende afbeelding op de muur schilderen is dus niet altijd of voor iedereen een optie. Maar ook hiervoor is een prima oplossing: maak gebruik van een tuinposter of tuinschilderij. Op een speciaal weerbestendig doek, het buitencanvas, wordt een afbeelding afgedrukt. Deze afbeelding op je tuincanvas hang je op die saaie muur. Natuurlijk moet je tuinposter wel goed worden vastgemaakt, zodat de vaderlandse weersgesteldheden hem gewoon laten hangen. Het leuke van een tuinposter is, dat er ineens heel veel verschillende mogelijkheden in beeld komen, in precies die afwisseling die je zelf prettig vindt!

Tuinschilderij met de Stier van Paulus PotterTuinschilderij met de Stier van Paulus Potter

Mogelijkheden

Op een tuinposter kan een afbeelding naar keuze komen te staan. Dat open een reeks aan bijzondere mogelijkheden.
  • Je maakt zelf een schilderij op het tuindoek. Als je meerdere van deze schilderijen maakt, kun je bijvoorbeeld elk jaargetijde wisselen van afbeelding.
  • Je gebruikt (of maakt) een abstract schilderij, bijvoorbeeld met veel felle kleurvlakken.
  • Je gebruik een reproductie van een beroemd schilderij. Bijvoorbeeld: de zonnebloemen van Vincent van Gogh, de stier van Paulus Potter of één van de vele zee-taferelen.
  • Je zet een beeld in je tuin. Geen echt exemplaar, maar een afbeelding ervan komt op je tuinschilderij. Altijd al de Denker van Rodin in je tuin willen hebben? Hier is je kans!
  • Gebruik een foto van een vergezicht. Je kunt kiezen voor standaardfoto’s, maar waarschijnlijk zit er tussen je vakantiefoto’s ook wel een geschikt exemplaar. Een tafereel, waar je zelf herinneringen aan hebt is natuurlijk altijd leuker. De Matterhorn in Zwitserland, bijvoorbeeld.
  • Creëer ruimte. Door het tuinschilderij en je beplanting goed doordacht een plaatsje te geven, kun je het idee van een doorkijkje creëren. Alsof je in een Grieks amfitheater zit te kijken, of op het plein voor de Notre Dame in Parijs of de Sint Pieter in Rome staat. Misschien zie je wel het oppervlak van een andere planeet!

Wisselen

Je ziet, de enige begrenzing hier is je eigen fantasie. Het aardige van een tuinschilderij of tuinposter is natuurlijk, dat je kunt wisselen. Zo kun je elke maand of elk kwartaal een nieuwe afbeelding hangen, waardoor je steeds opnieuw een verrassend uitzicht hebt. Wissel bij voorkeur wat sneller, op een moment dat de afbeelding je nog niet echt verveelt. Dan blijft deze afbeelding ook de volgende keer dat hij aan je tuinmuur prijkt nog net zo leuk als de eerste keer.
Gerelateerde artikelen
Tuinposter als extra blikvanger in de tuinTuinposter als extra blikvanger in de tuinHet tuinieren gaat al lang niet meer alleen maar over de beplanting. Er komen steeds meer nieuwe trends die een extra di…
Ontwerp je eigen behangOntwerp je eigen behangBij de Hema kan je tegenwoordig je eigen behang ontwerpen. Je moet eerst software downloaden die je van de website van d…
Merk: Vans SchoenenVans is een Amerikaans merk dat zijn oorsprong vindt in Californië. De collectie bestaat uit canvas,leren en suède sneak…
Een afbeelding afdrukken op canvas met Mod PodgeMod Podge wordt voor allerlei doeleinden gebruikt, een leuke en nog wat minder bekende manier is een 'afdruk' maken op e…
Digitale foto’s af laten drukkenDigitale foto’s af laten drukkenIedereen heeft er wel een, een digitale fotocamera. Het maken van foto’s is nog nooit zo gemakkelijk geweest en we hebbe…

Reageer op het artikel "Maak je tuin leuker met een tuinposter"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 27-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!