InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zwembadonderhoud: chloor, water verversen en filter

Zwembadonderhoud: chloor, water verversen en filter

Kristalhelder water, dat is de wens van elke zwembadeigenaar. In deze beschrijving vindt u een aantal tips om dit te bereiken en eventuele problemen op te lossen.

Chloor

Nadat uw zwembad eenmaal gevuld is met leidingwater dient het zo snel mogelijk behandeld te worden met Chloor shock. Dit is een extra hoge concentratie chloor die in poedervorm aan het zwembadwater toegevoegd wordt. Na deze zogenaamde shock, dient u het onderhoud bij te houden met chloortabletten die u in de skimmer of in een aparte chloordoseer-drijver aan het water toevoegt.

U kunt de chloorconcentratie en tevens de hardheid van het water eenvoudig controleren met speciaal daarvoor verkrijgbare strips, die u in het water dompelt en waarna de verkleuring u iets zegt over de kwaliteit van het water. In mijn eigen ervaring werkt een testkit waarbij u een klein beetje zwembad water neemt en er vervolgens zelfs stoffen aan toevoegt die het water zelf laten verkleuren echter beter. U kunt een dergelijke kit bij elke zwembad winkel krijgen maar tegenwoordig vindt men dit ook al regelmatig bij doe-het-zelf zaken of tuinwinkels.

Hardheid

Met deze testkit kunt u tevens ook de hardheid van het water bepalen. Als de pH-waarde te laag is dient u pH+ wederom in poedervorm aan het water toe te voegen. Omgekeerd bij een te hoge pH-waarde is er pH- verkrijgbaar om het probleem op te lossen.

Water verversen

Hoe goed u ook uw best doet om het water schoon te houden. Uiteindelijk zult u toch een keer het water moeten verversen. Al is het maar om alle opgehoopte chloor en nitraat delen in het water te verminderen. U kunt ervoor kiezen het verdampte water bij te vullen. Als u echter geen verwarmd bad heeft kan het tijdens een slechte zomer ook voorkomen dat u wat water weg dient te pompen en dit verschoont met leidingwater.

Filter

Tevens is het belangrijk dat u de zwembadfilter goed onderhoudt. Eenmaal terugspoelen per week om de vuildeeltjes uit de filter te verwijderen is aan te raden.

Vuil

Nu we de kwaliteit van het water zelf gecontroleerd en behandeld hebben is het enkel nog een kwestie van het zwembad zelf schoon houden. Bladeren kunnen eenvoudig met een schepnet verwijderd worden. Zand en vuil op de bodem kan verwijderd worden met een bodemzuiger. Hiervoor zijn allerlei types en modellen verkrijgbaar. Van een eenvoudige mechanische roller of een zuiger die u op de filterpomp aansluit tot volledig automatische robotinstallaties.
© 2008 - 2019 Mick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Allergisch voor chloorAllergisch voor chloorZwemmen is een leuke bezigheid en vooral kinderen vinden het heerlijk om lekker naar het zwembad te gaan. Minder leuk wo…
Zwemmen in eigen tuinZwemmen in eigen tuinEr zijn verschillende mogelijkheden om te kunnen zwemmen in de eigen tuin. U kunt kiezen voor het traditionele zwembad,…
Zwembad: onderhoud en reinigingMensen die het hele jaar door gebruik maken van hun zwembad houden best de kwaliteit van het water nauwlettend in het oo…
Simpel helder zwembadwater in het opzetzwembadLekker zwemmen in je iegen zwembad, maar niet teveel werk? Lees dan dit artikel en je weet hoe het moet.
Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Een eigen zwembad is de droom van veel huizenbezitters. Binnen of buiten kunnen genieten van de luxe van een zwembad op…

Reageer op het artikel "Zwembadonderhoud: chloor, water verversen en filter"

Reacties

Frank, 09-05-2016 11:19 #3
Kun je een rond stalen bad, in de grond geplaatst met gestabiliseerd zand aangevuld), zonder gevaar voor instorten leegpompen om het water te verversen?

Anita Wijnen, 09-08-2009 12:26 #2
Omdat het chloorgehalte te laag was heb ik een chloorchock toegepast. Nu is het water helemaal donderbruin geworden. Het chloorgehalte is nu veel te hoog. Er zit ook allemaal zwarte aanslag tegen de wand en zwarte korrels op het water. Wat heb ik niet goed gedaan?
graag reacties.

De Louw, 21-04-2009 21:56 #1
Dank voor uw informatie. De testkit die wij gebruiken vertoont de kleur van de PH in ons bad niet. erg geel. wij moeten bronwater gebruiken omdat wij geen leidingwater hebben, maar n put en een meertje.
Het water is al bijna helemaal helder. chloorkleur is ideaal.
Wat moet ik doen met PH… dank u

Infoteur: Mick
Gepubliceerd: 01-01-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 3
Schrijf mee!