InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden: Engelwortel (Angelica Archangelica)

Kruiden: Engelwortel (Angelica Archangelica)

Engelwortel mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van de kok helemaal tot zijn recht kan komen. Engelwortel is minder bekend, maar toch een prachtig kruid. Engelwortel

Angelica

Angelica Archangelica

Eigenschappen

Engelwortel een plant die uit Noord-Europa afkomstig is wordt gekweekt voor de kruiderij en het inmaken. De legende vertelt dat deze plant door een engel werd geopenbaard als geneesmiddel van de pest en ondanks zijn toegeschreven medische eigenschappen is hij tegenwoordig het meest bekend vanwege zijn helder groene gekonfijte of geglaceerde stengels, die speciaal in & Angelsaksische landen als garnering van taarten gebruikt worden. Het aroma komt enigszins met dat van jeneverbessen overeen en hij wordt dan ook gebruikt bij de bereiding van jenever (gin). Angelicathee die geneeskrachtige eigenschappen bezit, lijkt in smaak op Chinese thee. Engelwortel heeft een uitzonderlijk hoog gehalte aan vluchtige oliën vooral in de wortels.

Genezend (curatief)

Werkt bevorderend bij de spijsvertering.

Uiterlijk

De engelwortel is een hoge schermbloemige plant, die als tweejarige gekweekt wordt, maar bijna aan zijn lot overgelaten wordt het een vaste plant. De plant kan ruim 2 m hoog worden en met zijn zeer grote bladeren, stevige stengels en prachtige grote schermbloemen kan hij in elke kruidentuin een aantrekkelijke border opleveren. Bloemen is groenig-wit of lichtgroen.

Teelt

Het beste doet de engelwortel het op een schaduwrijke plek in vruchtbare, maar niet te zware grond en een middelmatig vochtgehalte. Maar zelfs op zandgrond kan hij 1 tot 2 m hoog worden. Aangezien het zaad snel zijn kiemkracht verliest, doet u er het beste aan om de planten te kopen die zich dan in een jaar of twee, drie rijkelijk uitzaaien. De beste zaailingen
moet u er dan uitzoeken en op voldoende afstand van elkaar zetten. Aangezien de zaden heel snei na de oogst ontkiemen, is het het best jonge planten te gebruiken en deze later door het scheuren van de wortels te vermeerderen.

Als u engelwortel uit zaad opkweekt, dan moet u dit in kleine geulen van 2 cm zaaien zodra de zaden rijp zijn. Ze kunnen ook in september in kistjes gezaaid worden en later worden uitgezet. De zaailingen moeten het eerste jaar tot 15 cm afstand worden uit gedund, het jaar daarop moet de afstand 60 x 60cm bedragen en de uiteindelijke afstand tussen de planten komt dan op 14- x 14- m. Soms bloeit de engelwortel pas in het vierde of vijfde jaar en gewoonlijk blijft hij groeien tot de bloeiperiode om daarna dood te gaan. Als de planten niet de kans krijgen om te bloeien, gaan ze nog een jaar langer mee voordat ze sterven.

Oogst en drogen

De bladeren moeten omstreeks mei of juni, terwijl ze nog mooi van kleur zijn, worden afgesneden. De bloemstelen en bladstengels moeten in april of mei geplukt worden omdat ze anders te hard worden voor het konfijten; bovendien verdwijnt de kleur bij te lang wachten. Mochten sommige bladen een hele grote steel bezitten, dan is het beter om de bladschijf er af te plukken en deze apart te drogen. Als de bladeren voorzichtig gedroogd zijn in het donker of op goed ventilerende horren, dan houden ze een enorm mooie licht- groene kleur en lenen zich niet alleen uitstekend voor een Kruidenthee, maar vanwege die mooie kleur en hun geur kunnen ze ook voor een potpourri worden gebruikt.

Zodra de bloei begint, gaan de bladeren geel worden. Als de bloemen voortdurend worden afgesneden kunnen de gehele zomer door telkens mooie groene bladeren aan de plant komen. Als de wortels gebruikt worden, dan moeten ze in de herfst van het eerste jaar worden uitgegraven voor ze te houterig worden. Na het wassen moeten ze opgevouwen worden en zo snel mogelijk gedroogd.

Gebruik

De bladstelen kunnen gekonflijt ter garnering van koek en gebak gebruikt worden. De wortels en stengels van de plant worden met rabarber meegekookt om de zure smaak weg te nemen.
Gerelateerde artikelen
Engelwortel, geschiedenis van een kruidAls de peste door het landt henen loopt en Godes handt op der aerde is verheven : doe elck een een saetgen geven dach vo…
Geneeskrachtige kruiden bij buikpijnGeneeskrachtige kruiden bij buikpijnBuikpijn is een verzamelnaam voor vele klachten in de omgeving van de maag. Buikpijn kan komen door tal van oorzaken en…
Een eigen kruidentuinEen eigen kruidentuinKruiden zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, want we willen steeds verser eten. Op zich een prima ontwik…
Roerei op verschillende manierenRoerei is lekker maar het is altijd zo snel op, en smaakt altijd zo standaard. Ben je dit nou ook zo zat, probeer dan ee…
De geneeskracht van engelwortelDe geneeskracht van engelwortelEngelwortel werd in de Middeleeuwen, rond 1450, gebruikt om een medicijn tegen de gevreesde pest te maken. De plant kwam…

Reageer op het artikel "Kruiden: Engelwortel (Angelica Archangelica)"

Reacties

Hanny Lapre, 20-10-2015 13:50 #3
Mooie informatie site over kruiden en aanverwanten. Nu is mijn dochter in de Engelwortelstraat in Arnhem gaan wonen en ik zou zo graag zo'n plant aan haar geven. Vind ik toch heel bijzonder. Heeft u enig idee waar deze plant te verkrijgen is?
Bij voorbaat dank voor de informatie.
Met vriendelijke groet,
Hanny Lapre

Annemarie Wilborts, 21-02-2009 09:59 #2
I.v.m. diverse klachten/problemen wil ik engelworteltinctuur gaan gebruiken. Heb daar diverse informatie over gelezen en voelde me meteen aangesproken. Kan dat ook bij diabetes gebruikt worden zonder bijwerkingen?

Brobbel, 28-11-2008 18:15 #1
Ik gebruik Angelica als thee, met als doel het nachtelijk opspelend maagzuur te verminderen teneinde een goede nachtrust te krijgen. De Engelwortelthee (bitter van smaak) wordt gemengd met honing teneinde de smaak te verbeteren. Of deze thee effectief is kan nog niet worden gemeld, daarvoor ben ik te kort bezig. Tevens heb ik nog niet de juiste verhouding gevonden. Wel zit ik met de vraag of Engelwortel thee, getrokken van natuurlijke bladeren, nog op één of ander orgaan schadelijke invloed heeft. Reactie infoteur, 29-11-2008
Beste Brobbel,

Er is niets bekend over schadelijkheid voor organen. Wel is het zo dat de Angelica hoort tot de familie van de schermboemigen, denk aan de bereklauw. Het sap van de engelwortel op de huid in samenwerking met de zon kan dus irritatie opwekken.

Vriendelijke groet,

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 20-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 3
Schrijf mee!