InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinkruiden: Koriander (Coriandrum Sativum)

Tuinkruiden: Koriander (Coriandrum Sativum)

Koriander mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van de kok helemaal tot zijn recht kan komen. Koriander is minder bekend, maar toch een prachtig kruid.

Koriander

Coriandrum Sativum

Eigenschappen

Koriander werd door de Romeinen uit Klein- Azië naar Europa gebracht. De reuk is aanvankelijk onaangenaam en lijkt op de lucht die wandluizen verspreiden, vandaar de naam van het Griekse woord ‘koris’ (wandluis), maar zodra koriander rijp is, geurt en smaakt hij veel lekkerder.

Genezen (curatief)

In de Egyptische graven heeft men korianderzaad aangetroffen en in die tijd werd deze plant ook als geneeskruid gebruikt bij maag- en darmkwalen.

Uiterlijk

Deze eenjarige plant hoort tot de schermbloemigen. De bovenste bladeren zijn drievoudig gevind met smalle slippen. De onderste zijn enkel gevind. De stengel is gestreept. De samengestelde schermen zijn drie- tot zesstralig met witte en rozerode bloempjes.
Het zaad is kaal en bolvormig. De plant bereikt een hoogte van 40cm.

Teelt

Het zaaien kan het beste in april gebeuren, in rijen die op 20 cm van elkaar liggen. Het zaad komt na 3 weken op. Koriander vraagt een zonnige plaats, die goed vochtig gehouden moet worden, vooral als de plantjes nog jong zijn. De zaailingen kunnen niet verspeend worden wegens het tere wortelstelsel. U moet dus de opgekomen zaailingen uitdunnen om elke plant een ruimte van 25 cm omtrek te geven.

Oogst

De zaden zijn van augustus tot september rijp. Voor de manier waarop u het zaad kunt oogsten, zie bij het item Oogsten drogen inde special. Het aroma van de koriander heeft iets van anijs.

Smaakeffecten

Fijngestampte zaden vormen een aanwinst voor bladgroenten, maken marinades extra geurig, worden in diverse rijsttafelgerechten gebruikt (ketoembar), vormen een bestanddeel van kruidkoek, verbeteren soepen en vleesschotels, worden soms aan geconserveerde vruchten toegevoegd en vormen een bestanddeel van inmaakkruiden.

Gebruik

De gedroogde fijngestampte vrucht wordt als specerij gebruikt en is in de Indonesische keuken als ‘ketoembar’ bekend. Het ‘eau de charmes’ van onze overgrootouders bevatte onder meer koriander in combinatie met marjolein, kaneel, nootmuskaat en kruidnagelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tuinkruiden: Koriander (Coriandrum Sativum)"

Reactie

A. J. Heusdens, 17-07-2008 16:26 #1
Door de vakantie vorig jaar hebben wij de kruidentuin in Bergeyk bezocht en is mijn vrouw diverse kruiden in de tuin gaan planten en dat proef je goed en nu wil ze meer weten hoe bewaar ik de en wat moet ik van bewaren.
Met vriendelijke groet,
Andre Heusdens Reactie infoteur, 17-07-2008
Beste A.J.

Even geduld, begin augustus komt er een apart artikel over bewaren van kruiden.

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Laatste update: 20-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruidentuin
Reacties: 1
Schrijf mee!