InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinkruiden: Brandnetel (Urtica dioica & Urtica Urens)

Tuinkruiden: Brandnetel (Urtica dioica & Urtica Urens)

Brandnetel staat niet in hoog aanzien bij de bevolking. Toch is de brandnetel een niet te versmaden kruid, weliswaar beter in een bloempot of bloembak dan in de volle grond maar mag niet ontbreken bij de echte kruidenliefhebber.

Brandnetel

Er zijn twee soorten brandnetels, namelijk:
  • Grote brandnetel - Urtica dioica
  • Kleine brandnetel - Urtica urens

Eigenschappen

Brandnetels zijn een hardnekkig onkruid en worden door de meeste mensen uit de weg gegaan vanwege hun grove prikkelende haren, maar de jonge bladeren van brandnetels kunnen aan sommige groenten een bijzondere smaak geven. Er bestaan twee soorten: de grote brandnetel (Urtica dioica) en de kleine brandnetel (Urtica urens).

Uiterlijk

De grote brandnetel is een onvertakte vaste plant, die 60-120 cm hoog wordt en vaak uitgestrekte velden vormt met gezaagde, hartvormige bladeren die allemaal langer zijn dan hun stelen, met dunne vertakte bloemtrossen van groene soms paarsige bloemen. De mannelijke en vrouwelijke bloemen zitten op verschillende planten. De kleine brandnetel is kleiner, groener en minder hang dan de grote. Deze plant is eenjarig, vaak vertakt, met rondere bladeren. De onderste hiervan zijn korter dan hun stelen. Mannelijke en vrouwelijke bloemen hebben veel kortere bloemtrossen en groeien aan dezelfde plant.

Teelt

Een uiteenzetting is hier overbodig. In ons land groeien brandnetels bij de vleet, zelfs in goed onderhouden tuinen. Waar brand netels opkomen, is de grond vruchtbaar.Zet de brandnetel in een bloembak of bloempot zodat de wortelstokken waarop de brandnetel groeit zich niet door de tuin kunnen verspreiden.

Oogst

Benader de plant met handschoenen, plus een schaar en een grote mand. Hiermee gewapend kunt u ze heel makkelijk plukken. Kokend water ontneemt ze meteen hun prikkerigheid. Als ze gedroogd zijn, prikken ze evenmin. Na het drogen moeten ze hun groene kleur behouden, met inbegrip van hun actieve bestanddelen en mineralen: U kunt ze fijngewreven in luchtdicht afgesloten potten in het donker bewaren. Alleen de jonge spruiten moeten in het voorjaar geplukt worden, maar het is mogelijk om in elke tijd van het jaar dergelijke jonge spruiten te vinden. Dovenetel (Lamium album) (prikt niet)mag niet geplukt worden.

Gebruik

De jonge loten van brandnetels hebben in de lente een verfijnde smaak wanneer ze als spinazie gegeten worden of groen-gedroogd aan andere groenten worden toegevoegd. Ze kunnen met wat zuring vermengd worden, maar niet met andere kruiden, die een uitgesproken smaak bezitten. Ze zijn erg lekker wanneer ze op dezelfde manier als spinaziepuree of als groene salade gemengd met wat zuring worden klaargemaakt.Het bekendste is natuurlijk de brandnetelsoep. Ook hiervoor gebruiken we alleen de bovenste jonge en nog groene scheuten. Voeg ze toe aan de bouillon en laat de soep zachtjes tot het kookpunt komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kruiden van toen en nu

Reageer op het artikel "Tuinkruiden: Brandnetel (Urtica dioica & Urtica Urens)"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 19-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruidentuin
Schrijf mee!