InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden: Anijs (pimpinella anisum)

Kruiden: Anijs (pimpinella anisum)

Het tuinkruidenhoekje mag in de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van de kok helemaal tot zijn recht kan komen met verse kruiden uit de tuin.

Anijs: Pimpinella Anisum

Nieszaad, anies

Eigenschappen

Het zaad van deze plant werd al door Pythagoras geroemd. Het smaakte volgens hem zowel rauw als gekookt lekker, weerde kwade en zware dromen, wekte de eetlust op en voor een jong uiterlijk hoefde men zich maar met anijswater te wassen.

Curatief (genezend)

Als geneeskruid zou het helpen tegen vallende ziekte en het anijspoeder geneest de hik. De uit anijszaad geperste olie wordt nog altijd voor anijsspiritus gebruikt dat onder andere in hoestdranken voorkomt.

In Nederland, speciaal in de noordelijke provincies wordt anijszaad in gebak verwerkt, terwijl er volgens een Drents streek- recept ‘steernties’ van getrokken wordt, een likeur die op anisette lijkt. Verder wordt anijszaad gebruikt in onze geboorte-muisjes’, anijsdrop en anijsmelk. Sommige soorten van rattegif bevatten anijs, niet zozeer omdat het giftig is mar ratten zijn er dol op.

Uiterlijk van de plant: de bladeren van deze eenjarige plant zijn aan de onderzijde ongedeeld en nierormig, de middelste bladeren zijn geveerd met meestal driespletige wigvormige blaadjes en de bovenste bestaan uit drie aparte delen. De bloempjes zijn wit en staan in schermen, de vruchten zijn zachtbehaard. De plant wordt ca. 45 cm hoog.

Teelt

Zaai de anijs in april of mei op een zonnig en niet te vochtig plekje. De plantjes komen zowat een maand later op en moeten dan ca. 5 cm uit elkaar worden gezet. De planten vormen met hun mooie bloemen een aanwinst voor uw kruidentuin of -hoek. Oogst de zaden in augustus en september als ze rijp zijn, de binnen- schermen het eerste.

Gebruik

het zaad kan in zijn geheel of in poedervorm in brood en gebak verwerkt worden. In combinatie met appels, dus appelmoes, gepofte appels en appeltaart en toegevoegd als inmaakkruid van zoetzure augurken bijzonder smakelijk.

Streekrecept

Staphorster fleren:

Voor deze knijpkoekjes, die met Nieuwjaar gegeten worden, wordt een beslag gemaakt van 500 gram tarwebloem. 500 gram roggebloem, 250 gram gesmolten boter, 750 gram stroop, 6 ongeklopte eieren en anijszaad naar smaak. Het beslag enige uren laten rusten, er nog wat water aan toevoegen als het te dik is en de koekjes in knijpijzers lichtbruin bakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tuinkruidenvan toen en nu

Reageer op het artikel "Kruiden: Anijs (pimpinella anisum)"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 15-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruidentuin
Schrijf mee!