InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een moeras in de tuin

Een moeras in de tuin

Een moeras in de tuin is uitermate geschikt om vleesetende planten in te houden. Echter, niet alle vleesetende planten.. Hoe leg je nu een moeras aan? En welke soorten vleesetende planten zijn geschikt om in een moeras te zetten? Lees mee en leer het zelf te doen. Vleesetende planten kunnen niet gewoon tussen andere planten in de tuin gezet worden. Wel kunnen bepaalde soorten in een moeras in de tuin gehouden worden. In een moeras groeien de volgende soorten goed:
  • Darlingtonia
  • Sarracenia
  • Enkele Drosera soorten, zoals D. anglica, D. intermedia, D. rotundifolia, D. filiformis
  • Enkele Pinguicula soorten, zoals P. vulgaris, P. grandiflora, P. alpina

Bovengenoemde soorten zijn winterhard. Dek het moeras in de winter af tegen de wind om uitdroging van de grond te voorkomen.

Moerasbak

Als moerasbak kan een cementbak of voorgevormde vijver gebruikt worden. Beide zijn erg stevig. De grootte van de moerasbak is afhankelijk van het aantal planten die erin komen en de beschikbare ruimte in de tuin. Plaats de moerasbak in de grond. Kies een plaats in de tuin, zodat het moeras zoveel mogelijk uren, direct zonlicht krijgt.

Inhoud van een moeras

Zodra de moerasbak in de grond zit kan deze gevuld worden. Allereerst wordt de moerasbak met een laag van 5 à 10 centimeter perliet gevuld. Perliet zijn erg lichte korrels die water absorberen en de grond luchtiger maken. De korrels zijn verkrijgbaar in de grotere tuincentra. Bovenop de laag perliet komt een mengsel. Dit mengsel bestaat uit turf, speelzand of zilverzand en perliet. In de turf mogen geen toevoegingen zitten zoals meststoffen.
De verhouding van het mengsel is:
  • 3 delen turf
  • 1 deel speelzand of zilverzand
  • 1 deel perliet

Regenwater

Om overtollig regenwater af te laten voeren, worden er net onder het oppervlakte van de turflaag, meerdere gaatjes geboord. De gaatjes dienen een diameter van 10 millimeter te hebben.

Voordat de vleesetende planten erin kunnen dient het moeras erg drassig gemaakt te worden met regenwater. Wacht dan een half uur terwijl de perlietkorrels zich vol zuigen met het regenwater. Maak het moeras nogmaals drassig met regenwater. Nu kunnen de planten erin. Houd de eerste paar dagen het moeras in de gaten of deze nog drassig genoeg is.
Gebruik altijd regenwater, omdat in leidingwater teveel mineralen zitten.
© 2007 - 2017 Leplat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een moeras in de tuin"

Infoteur: Leplat
Gepubliceerd: 20-10-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!