InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Sierbestrating - schoonmaken en onderhouden

Sierbestrating - schoonmaken en onderhouden

Sierbestrating - schoonmaken en onderhouden Sierbestrating blijft mooi als je het regelmatig schoonmaakt. Het schoonmaken en onderhouden bestaat uit: het verwijderen van onkruid tussen de voegen, vegen, het verwijderen van algen en oneffenheden in de bestrating verhelpen. Bestrating die niet wordt schoongemaakt krijgt een donkere kleur en heeft meer last van onkruid, mos en algengroei. Daarnaast kunnen er verzakkingen of ongelijkheden ontstaan door hevige regenval of een onstabiele ondergrond. Dit ziet er slordig uit, vuil hoopt zich op en het kan onveilige situaties veroorzaken.

Het schoonhouden van sierbestrating

Vuil trekt in de bestrating en verontreinigt deze waardoor het materiaal na verloop van tijd donkerder van kleur wordt. Dit kan worden voorkomen door de bestrating één of twee keer per week te vegen en schoon te maken met heet water. Voor het schoonmaken gebruik je bij voorkeur middelen die het materiaal niet aantasten en die niet schadelijk zijn voor het milieu. In het voorjaar geef je de bestrating een extra schoonmaakbeurt. Ruim het afgevallen blad en vuil op. Met water en schoonmaakazijn schrob je de bestrating daarna schoon.

Algen en mos

In de wintermaanden waarin de dagen kort zijn en de hoeveelheid zonlicht beperkt is, is de kans op mos en algengroei op de bestrating groot. Algen en mos groeien vooral op plekken waar het lang vochtig blijft, in de schaduw of onder overhangende beplanting. Maar ook op ongelijkheden in de bestrating.

Het voorkomen van groene aanslag

Groene aanslag is te voorkomen door het verbeteren van de afwatering. De bestrating zal dan sneller opdrogen waardoor mos en algen minder kans krijgen. Groene aanslag komt ook meer voor op ongelijke bestrating. Het vuil blijft liggen en is lastig te verwijderen met schoonmaken. In dat geval is het opnieuw leggen van de bestrating de oplossing. Grind kun je vrij houden van aanslag door het wekelijks te harken en het blad te verwijderen. Vergeet niet om overhangende beplanting terug te snoeien zodat de bestrating eronder op kan drogen.

Schrobben met schoonmaakazijn

Groene aanslag verdwijnt met schoonmaakazijn. Voordat het terras wordt geschrobd moet het vrij zijn van blad en vuil. Vul een emmer met één deel water en één deel azijn. Schrob de bestrating schoon en laat het intrekken. Na enkele dagen veeg je de bestrating schoon. Behandel hardnekkige plekken nog een keer. Het beste resultaat bereik je door te schrobben op een zonnige dag.

Groene zeep, soda en Biotex

Andere milieuvriendelijke middelen zijn soda, groene zeep en Biotex. Groene zeep en soda geven het beste resultaat op natte tegels. Schrob bij voorkeur na een regenbui. Het moet wel droog zijn anders spoelt het sop weg. Laat het sop een half uur inwerken en veeg dan met een harde bezem na.

Het vegen van sierbestrating

Het wekelijks onderhoud van de bestrating bestaat uit vegen. Veeg alleen als de bestrating droog is. Zand en ander vuil is dan gemakkelijk te verwijderen. De haren van de bezem moeten zacht zijn om te voorkomen dat het materiaal beschadigt. Beton mag wel met een harde bezem worden geveegd. Veeg het vuil rustig naar één punt en verwijder het met een stoffer en blik.

Vegen met water en sop

Gebruik schoon water voor het schoonmaken van de bestrating. Veeg de sierbestrating schoon met een zachte bezem en sop van water en groene zeep. Natuurstenen mogen alleen met water worden schoon gemaakt, of met een speciaal schoonmaakmiddel.

Schoonmaken met een hogedrukreiniger

Het schoonmaken van de bestrating met een hogedrukreiniger is niet aan te raden. Het maakt de bestrating mooi schoon en het is een milieuvriendelijke methode, maar het tast de bovenlaag van de bestrating aan. Het materiaal wordt ruwer en poreus, daardoor neemt het meer vuil op. Bovendien kan het materiaal fletser van kleur worden.

Het verwijderen van onkruid

Onkruid groeit goed op vochtige plekken, of op een laagje zand dat op de bestrating is blijven liggen. Bij kleine stenen en tegels kan het verwijderen van onkruid een grote klus zijn, door de hoeveelheid voegen. Onkruidgroei kan worden tegengegaan door speciaal voegzand te gebruiken. Ook cement tussen de tegels helpt tegen onkruid. Een nadeel van cement is dat de voegen bij vorst kapot kunnen vriezen. Onkruid is relatief gemakkelijk te verwijderen met een onkruidbezem of een onkruidsteker. Met de onkruidsteker haal je lange penwortels weg. Nog handiger is een elektrische onkruidverdelger. Dit apparaat geeft een thermische schok af waardoor het onkruid afsterft. Na verloop van tijd zal het onkruid toch weer gaan groeien omdat onkruidzaad zich ook via de wind verspreidt.

Verzakkingen of ongelijkheden in de bestrating

Sierbestrating kan gaan verzakken na verloop van tijd. Dit kan worden veroorzaakt door:
  • Hevige regenval, het zand spoelt weg.
  • Een zwakke ondergrond.
  • Verlaging van het grondwaterpeil.
  • Slechte afwatering.
  • Te dun zandbed.
  • Te zware belasting.

Hoe voorkom je verzakkingen?

Bij zware belasting breng je eerst een laag puin aan. Daarna een zandlaag van ongeveer 15 cm en dan kan de bestrating worden gelegd. Een stabiele ondergrond krijg je door wegendoek tussen de zandlaag en de ondergrond aan te brengen. Het water zakt weg door het doek, terwijl het zand blijft liggen. Laat de bestrating iets aflopen. Het regenwater stroomt dan de tuin in, of het verdwijnt in een afvoergoot.

Verzakkingen kunnen worden voorkomen door de stenen goed tegen elkaar aan te leggen zodat er minder water tussen de bestrating weg kan lopen. De grond onder de stenen moet ook goed worden opgehoogd. Het is in ieder geval belangrijk om oneffenheden zo snel mogelijk te herstellen om verdere verzakkingen en beschadigingen aan de bestrating te voorkomen. Losliggende tegels of stenen moeten opnieuw en met meer zand stevig worden vastgelegd.
Gerelateerde artikelen
Groene aanslag van tegels of straat verwijderenGroene aanslag van tegels of straat verwijderenHet is erg vervelend om groene aanslag op de tegels van het terras te hebben. Ten eerste ziet het er niet mooi uit. En t…
Grindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoerenGrindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoerenVeel mensen hebben grindtegels in de tuin. Ze hebben ooit zelf voor gekozen of de tegels lagen er al toen ze het huis be…
Groene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenGroene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
10 eenvoudige schoonmaaktips voor in huis10 eenvoudige schoonmaaktips voor in huisHet overkomt iedereen wel eens: je hebt melk gekookt maar het is op de bodem van de pan aangebrand. Je kunt natuurlijk d…
Goedkoop schoonmakenIs het voor jou ook zo herkenbaar? De kast met schoonmaakmiddelen puilt uit met middelen van allerlei dure merken die ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay (bewerkt)
  • Sierbestrating voor uw tuin.blogspot.nl
  • www.jouwsierbestrating.nl
  • www.bestratingdirect.nl
  • http://www.wassinkbestratingen.nl/tips/invegen-en-voegen
  • http://www.bouwenwonen.net/tuin/readtip.asp?id=38422&content=Verschillende-manieren-om-bestrating-te-reinigen
  • https://www.intratuin.nl/onkruid-verwijderen-van-je-terras

Reageer op het artikel "Sierbestrating - schoonmaken en onderhouden"

Infoteur: Liza
Laatste update: 06-11-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!