InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Groene aanslag van tegels verwijderen

Groene aanslag van tegels verwijderen

Groene aanslag van tegels verwijderen Het is erg vervelend om groene aanslag op de tegels van het terras te hebben. Ten eerste ziet het er niet mooi uit. En ten tweede kan de straat er verraderlijk glad van worden. Ook ziet een tuin vol met groene aanslag er erg somber uit. Gelukkig zijn er veel (huis)middeltjes, die deze groene aanslag in een mum van tijd weer laten verdwijnen!

Huismiddeltjes

Om groene aanslag van de tegels te verwijderen, is het niet altijd nodig om dure apparaten aan te schaffen. Er zijn een aantal handige middeltjes die vrijwel iedereen in huis heeft! Zo kun je de groene straat snel weer omtoveren tot een mooi uitziend terras.

Schoonmaakazijn

Schoonmaakazijn laat groene aanslag snel verdwijnen. Dit komt doordat schoonmaakazijn een sterk ontvettende werking heeft. Je kunt dit middel het best onverdund gebruiken. Het enige dat je hoeft te doen, is het middel over de tegels te gieten. Nog makkelijker is om de azijn eerst in een lege spuitfles te doen. Zo kun je de azijn beter over de tegels verdelen. Het is belangrijk om de schoonmaakazijn een tijdje te laten inwerken. Vervolgens kun je het met water afspoelen, en eventueel even naschrobben met een harde bezem.

Groene zeep en soda

Los 5 eetlepels soda en 5 eetlepels groene zeep op in een volle emmer met water (ongeveer 10 liter), giet dit mengsel vervolgens over de tegels uit en laat het een uurtje inwerken. Gebruik vervolgens een harde bezem om de aanslag van de tegels te verwijderen. Een hogedrukspuit gebruiken kan natuurlijk ook.

Let op!
Indien je in het bezit bent van huisdieren, spoel de straat dan goed na wanneer je deze twee bovenstaande tips gebruikt. Wanneer deze middeltjes achterblijven op de straat, kan dit schadelijk zijn voor je huisdier. De kussentjes die zich onder de poten bevinden beschadigen hierdoor. Ook wanneer het dier iets van de straat opeet kan dit gevaar opleveren.

Zand

Ook zand is een handig huismiddeltje als het gaat om het verwijderen van groene aanslag. Doordat zand een schurende werking heeft, wordt de aanslag als het ware van de tegels afgeschuurd. Schrobben met zand werkt het beste wanneer je het in combinatie met een sopje gebruikt, dit mag gewoon een sopje met allesreiniger zijn, maar kan natuurlijk ook schoonmaakazijn of groene zeep met soda, zoals hierboven staat uitgelegd! Giet eerst een sopje op straat, en gooi er vervolgens zand overheen. Daarna kun je met een harde bezem de aanslag van de tegels verwijderen, door even flink te schrobben.

Hogedrukspuit

Een hogedrukspuit is ook een ideaal middel om groene aanslag van de tegels te verwijderen. Het gaat erg snel, en dat is een groot voordeel. Om optimaal resultaat te behalen, kun je de hogedrukspuit het beste op de maximale stand zetten. Let wel goed op: niet iedere terrastegel is geschikt hiervoor. Sommige tegels bevatten een toplaag, die door de hogedrukspuit verwijderd of beschadigd kan worden. Een nadeel van het gebruik van de hogedrukspuit, is dat de tegels er ruwer van worden. En hoe ruwer de tegel, hoe sneller er groene aanslag op komt.

Groene aanslag voorkomen

Vochtige plaatsen

Het wordt natuurlijk nog gemakkelijker wanneer je groene aanslag op de tegels gewoon kunt voorkomen. Groene aanslag komt veelal voor op vochtige plekken in de tuin. Kijk eens goed naar de bestrating. Loopt deze wel voldoende af? Wanneer het water alsmaar blijft staan, zal op die plaats groene aanslag ontstaan. Wanneer de afwatering van de tuin goed is, krijgt de groene aanslag dus geen kans.

Ook op plaatsen in de tuin waar weinig zon komt, is het vaak vochtiger. Hier is natuurlijk niet altijd iets aan te doen. Maar misschien kun je eens goed kijken naar de indeling van je tuin. Is het niet mogelijk om wat struiken te verplaatsen, zodat deze minder schaduw geven op de tegels?

Gebruik restanten!

Wanneer je het huis hebt schoongemaakt, heb je waarschijnlijk nog wel een restje sop over. Wanneer je dit iedere keer over de tegels gooit, helpt dit groene aanslag te voorkomen.

Ook het kookvocht waarin je aardappelen hebt gekookt, werkt goed tegen groene aanslag. Gooi het kookvocht dus niet weg, maar giet het lekker over de straat.
Gerelateerde artikelen
Tuintegels schoonmakenTuintegels schoonmakenOp tuintegels vormt zich snel groene aanslag. Dit zijn algen, mossen en schimmels. Er zijn verschillende manieren om de…
Groene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenGroene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
Groene aanslag verwijderen van het terrasGroene aanslag verwijderen van het terrasDe mossen en algen die de groene aanslag vormen gedijen goed op vochtige en schaduwrijke plaatsen. Ze komen voor op alle…
Oma's schoonmaaktipsSchoonmaken, dat doen we allemaal. Maar hoe krijg ik nou die vervelende kalkaanslag weg? Die groene aanslag in de tuin,…
Onderhouden van de  tuinOnderhouden van de tuinDe tuin onderhouden is, als je het beperkt tot het voor- en najaar een behoorlijke klus. Maar als je tussentijds wat kle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 7854, Pixabay

Reageer op het artikel "Groene aanslag van tegels verwijderen"

Infoteur: Denn
Laatste update: 04-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!