De allesreiniger!

De allesreiniger! Bestaat de allesreiniger eigenlijk wel? Is het mogelijk met een middel alles te reinigen? De meningen zijn verdeeld, de een vindt het ideaal en daar werkt het prima voor en de ander vindt het helemaal niets en heeft allerlei middelen voor de verschillende schoonmaakklussen. Neemt niet weg dat ze in de winkel te krijgen zijn en goed verkocht worden. Voldoende mensen dus die de allesreiniger gebruiken.

Wat is een allesreiniger eigenlijk?

De allesreiniger is eigenlijk bestemd voor de verwijdering van alle soorten vuil (van afwasbare oppervlakken) en meestal vloeibaar al dan niet in geconcentreerde vorm. Er zijn merken die de allesreiniger ook in vochtige doekjes hebben verwerkt, de zogenaamde microvezeldoekjes. Vaak handig om “erbij” te hebben.
Bij de te behandelen materialen moet je denken aan gelakt hout, tegels, linoleum, spiegels, ramen, kunststof.

Wat zit er in?

De meeste allesreinigers bestaan voor het grootste gedeelte uit water, t.w. 80% tot 85% en sommige geconcentreerde allesreinigers bevatten zo’n 55% tot 60% water. Daarnaast zitten er zogenaamde wasactieve stoffen en hulpstoffen in.

Wasactieve stoffen

Dit zijn stoffen die het vuil oplossen, het vuil wordt door deze stoffen losgeweekt en opgelost. Het blijft in het water achter en zo kan de klus geklaard worden. Verder zitten er stoffen in die voor het schuim zorgen.

Hulpstoffen

Hierbij moet je denken aan waterontharder, bewaarmiddelen en geur- en kleurstoffen. Die laatste zijn niet strikt noodzakelijk om schoon te kunnen maken, maar het oog en de neus wil ook wat! Verder zie je dat de fabrikanten verwante artikelen qua geur op elkaar afstemmen.

De hardheid van water wordt m.n. bepaald door de hoeveelheden kalk en magnesium in het water en het niet toevoegen van waterontharder kan de wasactieve stoffen deels afbreken.

'Oude middelen'

We noemen ze oud, maar ze zijn er al jaren en doen nog steeds dienst. De meest bekende is nog steeds de Groene zeep en doet ook nog steeds dienst.

Groene zeep wordt gemaakt uit dierlijke vetten, deze worden gekookt met kaliloog en natronloog. De groene zeep krijgt daarna de bekende geelbruine kleur. M.n. bij zacht water is de groene zeep ideaal in gebruik.
Minder attractief als de “snelle allesreinigers” maar werkt prima.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De allesreiniger!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Huishouding
Schrijf mee!