InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Ballistol: een natuurlijke olie met vele toepassingen

Ballistol: een natuurlijke olie met vele toepassingen

Ballistol: een natuurlijke olie met vele toepassingen Eén van de meest versatiele onderhouds- en reinigingsoliën die er bestaan is Ballistol olie. Al sinds het begin van de 20ste eeuw wordt deze olie gebruikt voor de meest diverse toepassingen, gaande van vuurwapenonderhoud over klinken smeren tot hout behandelen en wonden ontsmetten. Bovendien is het product extreem veilig in gebruik, omwille van haar grotendeels natuurlijke oorsprong.

Origine

Oorspronkelijk werd Ballistol gemaakt om wapens te onderhouden / Bron: Alles, PixabayOorspronkelijk werd Ballistol gemaakt om wapens te onderhouden / Bron: Alles, Pixabay
Ballistol werd ontwikkeld rond 1904, in opdracht van het Duitse leger. Het leger was op zoek naar een algemene onderhouds- en reinigingsolie voor de geweren van de soldaten. De olie moest niet alleen het geweer kunnen onderhouden, maar ook de kolven en holsters van de soldaten. Ballistol kwam als winnaar uit de competitie en wordt tot op de dag van vandaag gebruikt in het Duitse leger (en vele andere legers), maar kent heden ten dage ook allerlei andere civiele toepassingen. Dit komt omdat Ballistol een reinigingsolie is, die daarbovenop nog eens een beschermende laag achterlaat. Deze laag beschermt voornamelijk tegen vocht en zuur.

Gebruik

Schietsport

Ballistol is gekend om haar eigenschap om koper, lood, zink en messingresten te verwijderen. Daarom wordt Ballistol veel benut in de schietsport. Met name om de loop van een vuurwapen te reinigen en een beschermende laag achter te laten. De olie is vaak ook geschikt om houten of polymere kolven te reinigen en te beschermen.

Tot op de dag van vandaag blijkt Ballistol ook veel huishoudelijke toepassingen te hebben / Bron: Manpritkalsi, PixabayTot op de dag van vandaag blijkt Ballistol ook veel huishoudelijke toepassingen te hebben / Bron: Manpritkalsi, Pixabay

Huishoudelijk gebruik

Naast haar initiële doel van wapenonderhoud bleek Ballistol uiterst geschikt voor zowat alle typische toepassingen van een onderhouds- en reinigingsolie. Het oliën en smeren van klinken, fietskettingen, machines, ... Het is ook zeer geschikt voor de behandeling van hout, leder (geen wildleder) en olieresistente kunststof en zelfs steen.

Ballistol is zeer geliefd geworden bij mensen die natuurlijke en niet-giftige oliën in hun huishouden willen gebruiken. Doordat Ballistol een Ph-waarde heeft van 8 tot 8,5 zal het in tegenstelling tot andere onderhouds- en reinigingsolie (vaak slechts met een Ph-waarde van 7) zwakke zuren (zoals handzweet) neutraliseren op kwetsbare metalen.

Hoewel Ballistol extreem veel toepassingen kent, kan het zijn dat dit niet altijd de perfecte oplossing is. Alvorens iets te behandelen met Ballistol is het steeds aangeraden om even na te kijken of het hiervoor wel het geschikte product is. Is dit onduidelijk, probeer dan eerst een klein beetje Ballistol op een niet zichtbare plek te smeren en wacht een paar uren. Is er niets vreemd gebeurd, dan kan je Ballistol met een gerust hart verder gebruiken.

Ballistol als geneesmiddel

Een ietwat onbekend nut van Ballistol is deze van Ballistol als ontsmettingsmiddel. Tijdens de twee wereldoorlogen zou Ballistol door soldaten succesvol zijn gebruikt om wonden te ontsmetten. Bovendien zou het door sommige soldaten ook tegen indigestie, brandend maagzuur en insectenbeten gebruikt zijn geweest (en worden). Deze laatste functies zijn niet wetenschappelijk bewezen kunnen het beste ook niet uitgeprobeerd worden. De desinfecterende functie van Ballistol is wel bewezen, maar wordt vandaag niet meer geadverteerd op de onderhouds- en reinigingsolie omdat een geneeskundige werking adverteren voor onderhouds- en reinigingsoliën wettelijk verboden is. Er bestaan vandaag de dag wel ontsmettings- en reinigingsmiddelen voor mensen (geproduceerd onder de naam Neo Balistol) en dieren (Ballistol Animal). Beide zijn op de oorspronkelijke Ballistol olie gebaseerd.

Componenten

Ballistol olie bestaat volledig uit natuurlijke componenten:
  • witte olie
  • additieven (CAS-nr. 112-80-1)
  • C-5-alcoholen
  • etherische oliën
  • propaanbutaan & isohexaan (enkel de spray)

Veiligheid

Doordat in Ballistol geen kunstmatige chemicaliën gebruikt worden en enkel etherische en minerale oliën, is het zeer veilig (geen gevaarlijke bestandsdelen volgens richtlijn 1999/45/EG). Ballistol is in tegenstelling tot vele andere huishoud- en smeeroliën niet schadelijk voor de gezondheid. Het product is ook niet kankerverwekkend, zelfs bij heel frequent gebruik. Bovendien kan Ballistol veilig gebruikt worden bij producten waar eten in verwerkt wordt. Het is bij normaal gebruik niet schadelijk voor dieren of in waterlevende organismen.

Uiteraard moeten bij gebruik alle veiligheidsvoorschriften op de verpakking gerespecteerd worden en wordt het bijvoorbeeld afgeraden om Ballistol in de ogen te spuiten, te drinken of te verhitten.

Geur

Ballistol heeft een nogal indringende geur die door sommige mensen als hinderlijk beschouwd wordt. Deze geur is niet giftig of schadelijk, maar wordt veroorzaakt door bepaalde etherische oliën in de Ballistol. Normaliter zal deze geur na een half uurtje zijn weggetrokken.
© 2019 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke insectenafweer middels oliënNatuurlijke insectenafweer middels oliënIn de zomer bij warm weer kan men veel ongemak hebben van vliegen, wespen, dazen en allerlei andere insecten. Gelukkig i…
Wat is aromatherapie?Wat is aromatherapie?Aromatherapie is het gebruiken van geuren van vluchtige oliën, ten behoeve van geestelijk emotioneel welbehagen.Een geur…
Olieafscheider legen en reinigenOlieproducten zoals benzine en diesel zijn gevaarlijk voor het milieu. Veel bedrijven werken met deze stoffen, waardoor…
Houten snijplank onderhoudenEen houten snijplank of hakblok kan zeer hygiënisch in gebruik zijn. Hierbij wordt echter wel de voorwaarde gesteld dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Winfried Mueller, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Ballistol-shop, https://www.ballistol-shop.nl/Ballistol-Story.html, bezocht op 20-05-2019
  • Peter Schmidt, Ballistol for Skin and Wound Care: Skin Wound Oil, gelezen op 20-05-2019
  • Veiligheidsinstructieblad, https://www.carlroth.com/downloads/sdb/nl/A/SDB_AA75_NL_NL.pdf, bezocht op 20-05-2019
  • Wikipedia, https://de.wikipedia.org/wiki/Ballistol, bezocht op 20-05-2019
  • Afbeelding bron 1: Alles, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Manpritkalsi, Pixabay

Reageer op het artikel "Ballistol: een natuurlijke olie met vele toepassingen"

Infoteur: Willibrordus
Gepubliceerd: 23-05-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!