Huis kopen op oudere leeftijd

Huis kopen op oudere leeftijd De banken stellen strenge eisen bij het verstrekken van een hypotheek. Het onderpand moet voldoende zekerheden bieden, maar de vermogenspositie van de bezitter van het huis vinden ze nog belangrijker. Bij een oudere klant willen ze ook zekerheden met betrekking tot het pensioeninkomen. Een hypotheek wordt normaal gesproken verstrekt voor een periode van dertig jaar. Dit is ook de maximale duur dat u kunt profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Deze regel is per 2001 ingevoerd. Omdat er voorheen geen periode is gesteld aan de looptijd van de hypotheken, heeft de wetgever bepaald dat de hypotheekrenteaftrek geldt voor een periode van dertig jaar, maar minimaal tot 2031. Huizenkopers die vijftig jaar of ouder zijn, zullen meer moeite ondervinden om een hypotheek te krijgen dan huizenkopers die jonger zijn. Dit wordt veroorzaakt door de grotere overlijdenskans, de kortere werkzame periode en de mogelijk de kortere looptijd van de hypotheek.

Hoogte van het inkomen na pensionering

Indien u op hogere leeftijd een huis koopt kan de bank hoge eisen gaan stellen. Er kan bijvoorbeeld gesteld worden dat de lening niet in dertig jaar, maar in twintig jaar afbetaald gaat worden. Hierdoor moet het bedrag dat voor de aflossing nodig is in een kortere periode opgebouwd worden. De bank zal ook veel waarde hechten aan het pensioen waar recht op bestaat vanaf pensioendatum. Vrijwel alle werknemers zullen te maken krijgen met een daling van het inkomen na pensionering. Hiermee zal de bank rekening gaan houden bij het verstrekken van een hypotheek.

Hogere verzekeringslasten

Bij het afsluiten van een hypotheek zal de bank in de meeste gevallen een overlijdensrisicoverzekering verplicht stellen. De premie zal hoger worden naarmate de verzekerde een hogere leeftijd heeft. Daarnaast zal de verzekeraar ook beter letten op de antwoorden in de gezondheidsverklaring. Een oudere persoon zal eerder afgewezen worden dan een jongere persoon die in dezelfde gezondheidssituatie verkeert.

Hogere bedrag aan aflossing

Bij hypotheekvormen waarin er periodiek ook een deel van de hypotheek afbetaald gaat worden, zal er bij een kortere looptijd van de hypotheek maandelijks een hogere bedrag aan aflossing betaald moeten worden. Een hypotheek van €200.000 met een lineaire aflossing zal per maand aan aflossing van €555,55 vergen bij een looptijd van dertig jaar, bij een aflossing in twintig jaar bedraagt de maandelijkse aflossing € 833,33. Bij het sparen voor de aflossing in een polis of op een geblokkeerde bankspaarrekening zal twintig of dertig jaar ook een groot verschil maken.

Onzekerheid over datum van pensionering

Bij het kopen van een huis op oudere leeftijd moet er ook worden stil gestaan bij de onzekerheden wat betreft de sociale zekerheid. Een verdere versobering van de AOW kan grote gevolgen hebben voor het inkomen in de toekomst. Niemand weet hoe de situatie is over tien jaar, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Denk om de overlijdensrisicoverzekering

Ook in het geval de bank niet verplicht stelt om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, is het vaak wel verstandig om een dergelijke verzekering af te sluiten. U moet voorkomen dat bij uw overlijden een hypotheekschuld resteert die de achterblijvers niet kunnen dragen. Aan de andere kant hoeven de erfgenamen ook geen huis te erven die volledig hypotheekvrij is. Een lage hypotheeklast kunnen de achterblijvers wel bekostigen, zeker als ze het huis na uw overlijden kunnen verkopen.
Gerelateerde artikelen

Huis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsHuis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsIndien het u maar niet lukt om uw huis te verkopen? Moet u mogelijk de vraagprijs van het huis verlagen.

Reageer op het artikel "Huis kopen op oudere leeftijd"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: Juli 2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!