InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Het bodemattest bij verkoop van een woning in België

Het bodemattest bij verkoop van een woning in België

Het bodemattest bij verkoop van een woning in België Als je in België je woning wil verkopen, heb je een bodemattest nodig. Het bodemattest is verplicht, en wordt uitgereikt door het OVAM.

Wat is een bodemattest?

Als u in België een grond of woning (met bijhorende grond) wil verkopen, bent u verplicht bij OVAM een bodemattest aan te vragen.
Het bodemattest is een officieel document van één pagina, waarop vermeld staat of het OVAM over relevante gegevens beschikt aangaande eventuele vervuiling van de grond die verkocht zal worden. De verplichting om het bodemattest aan te vragen, ligt steeds bij de verkoper. Als kandidaat-koper moet u zich er dus enkel van vergewissen dat het attest aanwezig is, maar u hoeft het zelf niet op te vragen. Meestal zal het bodemattest meteen bij het opstarten van het verkoopdossier worden aangevraagd door de vastgoedmakelaar of notaris die belast is met de verkoop. Verkoopt u zelf uw woning, zorg er dan voor dat u ook meteen over een geldig bodemattest kan beschikken, zodat u geen problemen krijgt bij de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst.
Een bodemattest van OVAM kost voorlopig nog 32 euro, vanaf juni 2012 wordt de kostprijs opgetrokken tot 34 euro.

De inhoud van het bodemattest

Als u een zogenaamd "blanco bodemattest" ontvangt, zal u daarop kunnen lezen dat OVAM voor dat perceel grond niet over relevante gegevens beschikt. Dat is een positief verdict, ook al klinkt dat misschien vreemd. Het wil niet zeggen dat er zeker geen bodemverontreiniging is, het betekent wel dat er nog niet eerder een bodemonderzoek werd uitgevoerd en dat er bijgevolg geen concrete vermoedens van bodemverontreiniging zijn.

Als zou blijken dat de grond een risicogrond is (dit kan de vastgoedmakelaar of notaris voor u nagaan) zal een oriënterend bodemonderzoek nodig zijn voor de verkoop van de grond en de bijhorende woning. Dit onderzoek wordt door een bodemsaneringsdeskundige uitgevoerd. Een blanco bodemattest is dus enkel een geldig attest als het niet om risicogrond gaat!

Hebt u als koper gezien dat er een blanco keuringsattest is voor de grond, maar wil u toch nog meer zekerheid, dan kan u contact opnemen met de desbetreffende gemeente. Daar worden alle proces-verbalen omtrent gronden in die gemeente bijgehouden, en bijgevolg zal een milieu-ambtenaar u waarschijnlijk meer kunnen vertellen over die specifieke grond. Twijfelt u daarna nog, kan u ook als koper beroep doen op een bodemsaneringsdeskundig. De kosten hiervoor worden altijd gedragen door de aanvrager.

Wanneer krijg u het bodemattest?

Als u een bodemattest hebt aangevraagd, heeft OVAM 30 dagen de tijd om het attest aan u over te maken. Nu OVAM sinds kort over een webloket beschikt, waarop de attesten online aangevraagd en bezorgd kunnen worden, is die termijn in praktijk heel wat korter. Vaak is uw bodemattest na betaling binnen 2 dagen beschikbaar.

Zeker aanvragen!

Let erop dat u zeker aan deze verplichting voldoet en dat het bodemattest beschikbaar is bij de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst. Is dit niet het geval, dan kan de verwerver van de grond of OVAM de nietigheid van de verkoop inroepen!
© 2012 - 2017 Juliedr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een woning verkopen: Attesten aanvragen! (BE)Een woning verkopen: Attesten aanvragen! (BE)Wie zijn huis of appartement wil verkopen, is nog niet klaar als het bordje "Te koop" in de voortuin staat. Tegenwoordig…
Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Wanneer twee partijen het eens zijn over de verkoop van een onroerend goed, wordt meestal eerst een onderhandse verkoopo…
Openbare verkoop: nu ook online! (BE)Openbare verkoop: nu ook online! (BE)In België worden regelmatig woningen openbaar verkocht. Vaak vindt de openbare verkoop plaats in een café of openbaar ce…
Restschuld na (gedwongen) verkoop woningEen huis verkopen met restschuld is een situatie die zich helaas steeds vaker voordoet. Er kunnen zich allerlei situatie…
Executieverkoop woning voorkomenHoe voorkom je executieverkoop? Er zijn mogelijkheden om een executieverkoop te voorkomen. Een prijsgarantie is één van…
Bronnen en referenties
  • www.ovam.be

Reageer op het artikel "Het bodemattest bij verkoop van een woning in België"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 18-04-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!