InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Rood voor Rood regeling

Rood voor Rood regeling

De Rood voor Rood regeling is door de overheid in het leven geroepen om het platteland te stimuleren. Als ze dit niet doen zal het platteland steeds meer worden verpaupert.

Algemene informatie

De Rood voor Rood regeling is in 2004 van start gegaan. Deze regeling is ontwikkeld door de provincie Overijssel. Het doel van de provincie Overijssel is niet het dat er veel agrarische bedrijven ermee stoppen of dat er veel huizen moeten komen op het platteland, maar de verbetering van kwaliteit van het landschap en de omgeving. De Rood voor Rood regeling is een regeling waarbij oude vervallen stallen en schuren kunnen worden afgebroken en hierop kan een bouwkavel worden aangevraagd. De gebouwen moeten wel een agrarische functie hebben gehad. Het is niet alleen goed voor het platteland, maar ook is het goed voor het aanzicht van boerderijen naar buiten af, een paar oude of vervallen schuren staan minder, dan een nieuw huis. De regeling is ook van toepassing op mensen die stoppen met agrarische activiteiten. Je kunt ook wel zeggen dat de rood voor rood regeling een ruil regeling is waar oude schuren worden verruild voor nieuwe huizen. Er zijn wel enkele regels aan verbonden, naast deze regels kunnen provincies en gemeenten aparte regelingen of regels hebben:

  • De oude gebouwen moeten wel minimaal 850 vierkante meter oppervlakte hebben. Het is mogelijk om meerdere percelen te betrekken dat samen op meer dan 850 vierkante meter uit komt. Dus bijvoorbeeld een gebouw van 600 m3 en een gebouw van 400 vierkante meter. De sloopkosten bedragen per vierkante meter 25,-. De sloopkosten mogen van de waarde van de schuren worden afgehaald.
  • De Rood voor Rood regeling geldt ook voor kassen. De kassen die worden afgebroken moeten minimaal 4500 vierkante meter bedragen.
  • De Rood voor Rood regeling is alleen van toepassing op gebouwen van voor 2004.
  • Het gebouw moet worden getaxeerd. Van de getaxeerde waarde mag de eigenaar 30% zelf houden. De rest van de opbrengst moet worden gebruikt bij de sloop van het gebouw en verbetering van groen in de omgeving. Deze 30% van de taxeerde waarde wordt van de getaxeerde waarde afgehaald. Hierbij wordt geen rekening gehouden met economische activiteiten.
  • Bij de sloop moeten alle agrarische bezigheden worden gesloopt, met uitzonderingen van typerende bijgebouwen.
  • De grootte van de nieuwe bouwkavel moet minimaal 1000 vierkante meter zijn en op het nieuwe perceel mag maximaal een huis van 750 vierkante meter worden gebouwd.
  • Het moet bijdragen aan een verbeterde ruimtelijke ruimte en omliggende agrarische bedrijven mogen geen hinder hebben van de nieuwe woning.
  • Als de woning niet kan worden gebouwd op de grond waar gesloopt is dan moet het worden aangesloten worden bij bestaande bouwlocatie.

Voorbeeld berekening van een rood voor rood regeling:

De waarde van de bouwkavel bedraagt 250.000,- euro. De getaxeerde waarde bedraagt 300.000,-. Hiervan 30% genomen is 90.000. De sloopkosten bedragen per vierkante meter 25,- euro. De gesloopte gebouwen zijn samen 1000 vierkante meter. Samen is dit 25.000,-. Dus de waarde van de bouwkavel is 250.000. Hiervan gaan de sloopkosten en de 30% van de getaxeerde waarde van af: 250.000,- min 25.000 min 90.000,- = 135.000. De overbleven bedrag moet worden geïnvesteerd in de ruimtelijke kwaliteit. Je kunt dit in van alles investeren zoals het verbeteren van een weg, het aanleggen van bos en het mooier maken van uw eigen grond ten opzichte van het aanzicht.

Gemeenten

De Rood voor Rood regeling is verschillende per gemeente. De gemeentes kunnen zelf aparte regels opstellen voor de Rood voor Rood regeling. Door de provincie Overijssel wordt er wel een vast protocol na gestreefd en worden de regels zoveel mogelijk op elkaar worden opgesteld. Voor meer informatie kunt u terecht op de site van uw gemeente of de gemeente waar u zich wil vestigen.
© 2011 - 2019 Nokkos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rood staan is erg duurDe banken verdienen aan de betaalrekeningen door voor het rood staan een hoge rentevergoeding te rekenen. Wettelijk moge…
Rood staan, verstandig of niet?Rood staan, verstandig of niet?Het zal iedereen wel eens overkomen zijn, plotseling sta je rood. Rood staan betekent dat je meer hebt uitgegeven dan er…
Rood in het interieurRood in het interieurEr zijn mensen die het wel mooi vinden maar niet durven, er zijn mensen die het te overheersend vinden en er zijn mensen…
Tips tegen het rood staanTips tegen het rood staanDe rente die aan de bank moet worden voldaan voor het rood staan kan oplopen tot maar liefst 15 procent. Dit maakt het r…
Regelmatig rood staan is een dure gewoonteRegelmatig rood staan is een dure gewoonteRood staan op je betaalrekening: het is wel makkelijk tot het inkomen weer bijgeschreven is. Wie er een paar dagen gebru…
Bronnen en referenties
  • http://www.roodvoorrood.nl/
  • http://www.overijssel.nl/

Reageer op het artikel "Rood voor Rood regeling"

Infoteur: Nokkos
Gepubliceerd: 11-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!