InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tweede eigen huis in Spanje of Griekenland

Tweede eigen huis in Spanje of Griekenland

Tweede eigen huis in Spanje of Griekenland Spanje en Griekenland zijn prachtige EU-landen. Voor een vakantie, maar ook voor het kopen van een tweede huis. Het zijn landen waar het minder goed gaat met de staatskas en de economie. Dat betekent koopjes, maar ook onzekerheid over de woningmarkt aldaar. De verwachting is dat 2019 een veel beter jaar wordt. Doordat Griekenland geld nodig heeft, kan inmiddels iedereen een eigen stukje Griekenland kopen. Ook de golden visa lokt buitenlandse investeerders in de Griekse woningmarkt.

Economische crisis in de EU

Wat begon als een bankencrisis is inmiddels ook steeds meer een landencrisis geworden. Een aantal landen binnen de EU springen er slecht uit. Griekenland begon als eerste te wankelen, met alle gevolgen van dien voor de economie en woningmarkt. Maar wat gaat er in 2019 met Spanje en het vastgoed in dit prachtige land gebeuren. Niet alleen de staatskas is leeg, maar ook de banken hebben daar nog lang niet de problemen van zich afgeschud.

Griekenland 2019

De Griekse staat beheert zo'n 75.000 onroerend goed projecten. Vaak ongebruikt. Vooral Rhodos lijkt in de aanbieding, wat projectontwikkelaars allerlei kansen voor het ontwikkelen van luxe resorts biedt. Bovendien zijn er mooie stroken strand die binnenkort in de verkoop gaan tegen lage prijzen, waarschijnlijk. En daar kunnen particulieren dan ook weer van meeprofiteren.

Vastgoedmarkt in Griekenland veert op

In 2019 treden weer buitenlandse investeerders toe tot de vastgoedmarkt in Griekenland. De crisis deed de prijzen op de vastgoedmarkt en woningmarkt met 50 tot 80% dalen, maar daar lijkt vanaf 2019 verandering in te komen. De nieuwe interesse in Griekenland wordt verstrekt door de aantrekkende economie en de golden visa. De golden visa houdt in dat wie meer dan 250.000 in Griekenland investeert, voor zichzelf en zijn gezin een verblijfsvergunning krijgt en daarmee toegang tot de EU. Investeerders zien in Griekenland ook vele mogelijkheden voor Airbnb.

Toplocaties Griekenland

Enkele toplocaties zijn:
  • De Ionische eilanden;
  • Mykonos;
  • Santorini;
  • Kreta;
  • Cycladen;
  • Corfu;
  • Kefalonia;
  • De Cycladen;
  • West-Kreta.

Spanje 2018 en 2019

Spanje was tot voor kort booming met een groeiende luchtbel op de woningmarkt. Iedereen wilde bouwen en kopen en zo stegen de prijzen van huizen ongeremd. Een terugval moest wel komen, maar wordt nu versneld door de vele problemen met de economie, de hoge staatsschuld in het land en de lege staatskas. Bovendien zijn forse bezuinigingen aangekondigd die iedereen in de portemonnee zullen raken. In Spanje gaat het sinds 2018 een stuk beter met de economie.

De banken in Spanje

Spanje is bekend vanwege de vele lokale banken, de caja's. En die banken zijn vaak te onvoorzichtig geweest met het uitlenen van geld en hebben te veel gegokt op winst door speculatie. Inmiddels gaat het ronduit slecht met de economie en zien we nu al effecten die we eerder in de Verenigde Staten zagen bij de subprime leningen. Steeds meer mensen hebben moeite om hun leningen terug te betalen, en velen willen en moeten nu hun huis verkopen. De verwachting is dat nogal wat plaatselijke banken in de problemen zullen komen. Een crisis in de vastgoedsector is niet meer ver weg. En voor de goede orde: deze caja's bezitten grofweg de helft van de Spaanse vastgoedmarkt.

Prijzen vastgoed in Spanje

De verwachting is dan ook dat de prijzen van vastgoed enorm zullen kelderen en dat dat niet een kwestie van even is. Banken zullen omvallen of worden overgenomen. De zaak zal weer op orde moeten worden gesteld. Dat betekent ook kansen voor wie een tweede huis in Spanje zoekt of zich zelfs in Spanje wil gaan vestigen. Mooie optrekjes zullen straks een stuk goedkoper zijn. Wie nu naar Spanje wil, doet er dan ook goed aan om eerst te huren en op de koopmarkt toe te slaan als de prijzen laag genoeg zijn.

Belastingdienst in Spanje

Wie in Spanje wat koopt moet rekening houden met de speciale belastingregels in dat land. Zie bijvoorbeeld het artikel: tweede huis in het buitenland en de fiscus. Als het uw tweede huis is, zal ook de Nederlandse belastingdienst meekijken, omdat de woning als eigen vermogen moet worden opgegeven in box 3 van de inkomstenbelasting. Het heeft geen zin om dat niet te doen, omdat EU land Spanje de waarde automatisch zal doorgegeven en de Nederlandse fiscus straks automatisch op de hoogte is.

Slot

In 2019 met uw spaargeld een huis kopen in Spanje is waarschijnlijk nog iets te vroeg, omdat wordt verwacht dat er nog een verdere correctie op de huizenmarkt zal plaats vinden. Even huren en daarna een mooi huis kopen lijkt dan ook een stuk verstandiger. In Griekenland lijken de huizenprijzen al weer aan te trekken, op sommige toplocaties is zelfs sprake van prijsstijgingen van een paar honderd procent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EK voetbal 1964In 1964 werd toen alweer het 2e EK voetbal gehouden, dit jaar werd het toernooi georganiseerd door Spanje. Dit EK werden…
EK voetbal 2004De 12e editie van het WK wordt in 2004 georganiseerd in Portugal. België weet dit jaar wederom de eindstrijd weer niet t…
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2019, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…

Reageer op het artikel "Tweede eigen huis in Spanje of Griekenland"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Tweede huis
Schrijf mee!