InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een koophuis in de nalatenschap

Een koophuis in de nalatenschap

Het verdelen van de erfenis is vaak een lastige kwestie. Dit geldt vooral voor de koophuis in de nalatenschap. Onderlinge ruzie kan door een kleine onenigheid beginnen en vervolgens wordt het groter gemaakt dan dat het in eerste instantie was. Eén van de grootste fouten die de nabestaanden kunnen maken is door alvast iets toe te eigenen. Dit zijn vaak dingen die een emotionele waarde hebben, maar ook gewoon veel waard zijn. De erfenis is niet eenvoudig te verdelen. Dit zou wel het geval zijn als er alleen contant geld te verdelen was, maar vaak is er ook nog een eigen huis en een waardevolle inboedel. Het grootste probleem wat betreft de verdeling is toch het eigen huis.

Koophuis zonder, of met lage hypotheeklasten

Een huis die tientallen jaren in het bezit is geweest, heeft vaak een flinke overwaarde. Daarnaast waren de vroegere hypotheken ook nog gericht op aflossing binnen een periode van dertig jaar. De resterende hypotheekschulden zijn hierdoor laag of nihil. Voor huizen die kortere periode in het bezit zijn geweest, volgt er vaak een uitkering in verband met het overlijden van de eigenaar van het huis. Met dit bedrag zal de hypotheek volledig of gedeeltelijk afbetaald worden.

Na overlijden gaat het huis over op de langstlevende

Bij het overlijden van een ouder, zijn de kinderen in de meeste gevallen de erfgenamen, samen met de overgebleven ouder. De kinderen hebben recht op een deel van de overwaarde van het huis. Ze kunnen hun bezit echter niet opeisen. Ze kunnen hun kindsdeel pas opeisen na overlijden van de overgebleven ouder.

De kinderen hebben geen wettelijk recht op het deel wat ze uit de erfenis ontvangen hebben. De overgebleven ouder heeft zelfs het recht om alles op te maken. Hij of zij kan het huis verkopen en het geld naar eigen inzicht besteden. In het geval de ouder opnieuw is het huwelijk treedt, is het mogelijk dat de kinderen hun kindsdeel opeisen.

Eén van de erfgenamen wil het huis kopen

Na het overlijden van de ouders, moeten de kinderen besluiten wat er met het koophuis gaat gebeuren. Een aantrekkelijke optie is dat één van de erfgenamen het huis gaat kopen. De overige erfgenamen moeten in dat geval uitgekocht worden. Hiervoor kan de koper een hypotheek afsluiten. Een groot voordeel is dat het hypotheekbedrag veel lager is dan de waarde van het huis. Het erfdeel blijft namelijk gewoon in het huis.

Hoe moeten wij de waarde van het huis bepalen?

Het huis zal getaxeerd moeten worden om de waarde te kunnen bepalen. Een dergelijke taxatie moet toch plaatsvinden in verband met het bepalen van de hoogte van de erfbelasting. Hierbij moet u zich wel beseffen dat de getaxeerde waarde voor de erfbelasting kan afwijken van de verkoopwaarde van het huis. Uit een taxatie kan wel blijken dat de waarde 200.000 bedraagt, maar mogelijk is de verkoopwaarde lager of hoger.

De erfenis zit vast in het huis

Een erfenis kan een bepaalde waarde vertegenwoordigen, maar dit bedrag kan ook vastzitten in het huis. Indien het huis niet verkocht gaat worden op korte termijn, kunnen zich zelfs schulden opstapelen. De snelheid waarmee het huis verkocht gaat worden is afhankelijk van de staat van de huizenmarkt, de vraagprijs en de courantheid van het huis.
Gerelateerde artikelen
Boedel erfenis verdelen - ruzieBoedel erfenis verdelen - ruzieHoe mag u de boedel bij een erfenis verdelen? U kunt verdelen zonder een notaris of boedelnotaris, maar welke regels gel…
Zuiver aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen?Het kan onverstandig zijn om een nalatenschap zuiver te aanvaarden. Indien er meer schulden dan bezittingen in het nalat…
Hoeveel belasting moet ik betalen over een erfenis?Bij het ontvangen van een erfenis, moet u eventueel belasting betalen. Er geldt een vrijstelling voor de erfbelasting, o…
Beneficiair aanvaarden, verwerpen of zuiver aanvaardenBeneficiair aanvaarden, verwerpen of zuiver aanvaardenEen erfgenaam kan naast bezittingen ook schulden erven. De schuldeisers kunnen zich vervolgens gaan melden bij de erfgen…
Erfenis regelen, regel uw testamentErfenis regelen, regel uw testamentZonder testament wordt uw nalatenschap volgens de wet verdeeld. Met testament regelt u de verdeling van uw erfenis en wi…

Reageer op het artikel "Een koophuis in de nalatenschap"

Reacties

Peter, 30-06-2014 12:41 #4
Beide ouders zijn overleden en een van de kinderen van vijf wil de woning kopen tegen een aantrekkelijke prijs. Door in een dalende markt tijd te rekken en weinig onderhoud te plegen zakt de gezamenlijke waarde. Welke termijn bepaalt of de andere vier kinderen hun geldelijk beslag eerder kunnen laten plaatsvinden? Is er een eindtermijn voor verdeling? Reactie infoteur, 01-07-2014
Peter, op het moment van overlijden wordt de hoogte van de nalatenschap vastgesteld. Latere veranderingen van de waarde zijn voor rekening en risico van de erfgenamen als nieuwe eigenaren

Ine Peters, 08-06-2013 18:01 #3
Mijn ouders zijn overleden de notaris is de executeur en heeft de inboedel voor een groot deel verdeeld. Er konden enkele familieleden niet bij de verdeling zijn.
Na de verdeling heeft een familielid die alleen maar aangewezen was als contactpersoon van de Notaris de volgende dag de rest van de inboedel op eigen houtje zonder overleg met verdere familie verwijderd.Tot onze grote schrik was het huis van ouders leeg. Kan ik met dit verhaal naar een Advokaat.
De Notaris heeft dit gewoon laten gebeuren kan dat zomaar. Met vriendelijke groet
Ine Peters

Annette van de Wiel, 18-03-2013 23:33 #2
In januari 2010 is onze laatste ouder overleden, mijn zus heeft destijd toegestemd om het ouderlijk huis te kopen. In april 2010 is zij met haar gezin in het ouderlijk getrokken om haar huis verkoopklaar te maken en te houden. Nu bijna 3 jaar later is haar huis nog steeds niet verkocht en ik betaal nog steeds mee aan de OZB en de verzekeringen van het ouderlijk huis! Wat kan en/of moet ik doen? Reactie infoteur, 20-03-2013
Dit is een lastige situatie. U kunt niet veel anders dan afwachten tot de huizenmarkt weer aantrekt.

Karel van de Graaf, 14-11-2012 21:39 #1
Onze laatste ouder is overleden en mijn zusje (26 jaar) was nog inwonend. Mijn zusje wil nog niet uit huis maar ik wil om fiscale redenen het huis te koop zetten. Mag dat? Reactie infoteur, 15-11-2012
Jullie moeten het er over eens zijn, want jullie zijn beide eigenaar van het huis. Je mag het huis dus niet zomaar verkopen.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-12-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 4
Schrijf mee!