InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kosten koper berekenen: Kosten bij het kopen van een huis

Kosten koper berekenen: Kosten bij het kopen van een huis

Wanneer je een huis koopt, moet je naast de aankoopprijs rekenen op hoge bijkomende kosten. Want alle kosten die er verbonden zijn aan de overdracht van het huis, worden in principe betaald door de koper en niet door de verkoper. Maar hoe weet je als potentiële koper van een huis nou hoe hoog die kosten koper zijn? Hoe bereken je de kosten koper? Welk bedrag moet je in je hypotheek meenemen om notaris, makelaar en overdrachtsbelasting te kunnen financieren bij de aankoop van een eigen huis?

Wat zijn de zogenaamde kosten koper nou precies?

Kosten koper of kk wil zeggen dat bij overdracht van onroerend goed alle kosten, die hierbij worden gemaakt, door de koper moeten worden gedragen. Bij bestaande woningen is het bijna altijd zo dat de koper en niet de verkoper deze kosten voor zijn rekening neemt. Bij nieuwbouw woningen daarentegen is het de gewoonte om het huis vrij op naam (v.o.n.) over te dragen, zodat de koper alleen de vraagprijs voor de woning zelf hoeft te betalen. In de praktijk betekent dit dat je bij een aankoop van een bestaand huis rekening moet houden met bijkomende kosten naast de vraagprijs en uiteindelijke verkoopprijs.

Waaruit bestaan de kosten koper of "kk"?

Behalve de koopprijs voor de woning moet je dus kosten koper betalen, die in ieder geval altijd bestaan uit:

  • Overdrachtsbelasting voor de hypotheekakte, de leveringskosten en eventueel onderzoek in het kadaster
  • Notariskosten voor diens uren, de akte van inschrijving en de leveringsakte ofwel akte van overdracht

In de praktijk kunnen er echter nog meer kosten zijn, die je als koper van een huis moet betalen. Je betaalt bijna altijd afsluitprovisie voor de hypotheek, die kan oplopen tot ongeveer 1% van het totale hypotheek bedrag. Wanneer je een hypotheek neemt met NHG moet je hiervoor ook bijkomende kosten betalen. Wanneer je overbruggingskrediet of bankgarantie nodig hebt, kost dat natuurlijk ook nog het nodige extra. En wanneer je een hypotheek offerte langer wilt aanhouden, betaal je bereidstellingsprovisie.

Daarnaast kan het ook nog zijn dat je extra geld kwijt bent aan een bouwkundige keuring of taxatie rapport in het proces richting de aanschaf van het huis zelf.

Hoe kun je de kosten koper berekenen als toekomstige koper?

In de praktijk kun je rekenen op in totaal zo'n 8% tot 10 % extra bovenop de koopsom.

Voor de overdrachtsbelasting betaal je 6% en voor alle aktes en de notariskosten zo'n 2% extra. De kosten voor je hypotheek vallen officieel niet onder de kosten koper maar hier kun je natuurlijk beter wel rekening mee houden. Voor de afsluitprovisie betaal je in ieder geval zo'n 1% aan bijkomende kosten. Andere hypotheek gerelateerde kosten zijn afhankelijk van of je al dan niet gebruik maakt van NHG (0,45%) of een bankgarantie of overbrugging nodig hebt. De hoogte van eventuele bereidstellingsprovisie is afhankelijk van de hoogte van de hypotheek.

Ook voor het inschakelen van een aankoopmakelaar moet je rekenen op een paar duizend euro en de kosten van een bouwkundige keuring en/of taxatie liggen opgeteld rondom en nabij de 1000 EUR.

Hoe kun je kosten koper meenemen in je hypotheek?

Je kunt er het beste voor kiezen om de kosten koper te laten meefinancieren in je hypotheek. Dat mag gewoon op voorwaarde dat het past binnen het bedrag dat je maximaal kunt lenen bij de bank. Let er dan ook goed op wanneer je een huis gaat kopen dat je bij het berekenen van je maximale hypotheek rekening houdt met de kosten koper. Maak niet de vergissing dat je denkt dat je het huis kunt betalen, wanneer dat in feite niet mogelijk is. Houd altijd voor de veiligheid 10% extra hypotheekbedrag aan om zeker te weten dat je de financiering straks rond krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis vrij op naam verkopenHuis vrij op naam verkopenNieuwe huizen worden verkocht onder de conditie vrij op naam. Bij het verkopen van een bestaand huis hebt u echter ook d…
Kosten koper of vrij op naamKosten koper of vrij op naamVeel gebruikte termen bij het aankopen en verkopen van huizen is: kosten koper en vrij op naam. Deze omschrijving zegt i…
Hoeveel hypotheek kan ik maximaal krijgen?Hoeveel hypotheek kan ik maximaal krijgen?Hoeveel hypotheek je kunt krijgen hangt onder andere af van je inkomen, en het inkomen van je partner. Op verschillende…
Wat is overdrachtsbelasting?Wat is overdrachtsbelasting?Bij het kopen van een bestaande woning, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd. De belasting wordt geheven over de koo…

Reageer op het artikel "Kosten koper berekenen: Kosten bij het kopen van een huis"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Eigen huis
Schrijf mee!