InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De bijkomende kosten bij het bouwen van een nieuwbouwwoning

De bijkomende kosten bij het bouwen van een nieuwbouwwoning

De bijkomende kosten bij het bouwen van een nieuwbouwwoning Het laten bouwen van een huis of het aanschaffen van een nog te bouwen nieuwbouwwoning levert naast de vreugde van de aanschaf vaak ook onzekerheid op. Het is een aanschaf die niet vaak herhaald zal worden en de regelgeving rondom financiering en nieuwbouwwoningen wijzigt voortdurend. Daarnaast zijn er de verhalen van mensen die uiteindelijk op een veel hoger bedrag dan berekend uitkomen bij de aanschaf van hun woning. Welke aanvullende kosten zijn er nu om rekening mee te houden bij het bouwen van een eigen huis of de aanschaf van een woning uit een project?

De start van een nieuwbouw project

Meestal is het zo dat bij een woningbouwproject de verschillende woningen al verkocht zijn voordat begonnen is met de bouw. Voor sommige bouwprojecten is dit zelfs een eis voordat begonnen wordt met de bouw. In dergelijke gevallen is het verstandig om er bij te zijn voordat begonnen wordt met bouwen. Daarnaast zorgt een vroege instap ervoor dat er nog ruimte is om verschillende zaken aan te passen aan de eigen wensen.

De financiering van een nieuwbouw woning

Bij het instappen in een dergelijk project is het van belang om te weten hoe de financiering in elkaar zit. Deze is iets anders dan bij het aanschaffen van een bestaande woning. Bij de aanschaf van een bestaande woning wordt bovenop de aanschafprijs een extra bedrag gevraagd voor de aanvullende kosten van de notaris, de overdrachtsbelasting en dergelijke kosten. Bij de aanschaf van een nieuwbouwwoning wordt vaak geadverteerd met V.O.N. Deze afkorting staat voor Vrij Op Naam. Dit betekent dat bovenop de aanschafprijs geen extra kosten komen zoals de notaris of de overdrachtsbelasting. Er zijn echter wel nog andere aanvullende kosten.

Wat is bouwrente?

Vaak is het zo dat bij de aanschaf van een nieuwbouwwoning bouwrente betaald moet worden. Deze bouwrente is van toepassing in de periode tussen de aanschaf van het perceel en de datum waarop de hypotheekakte getekend wordt. Deze bouwrente kan bestaan uit enerzijds de rente die de bouwer vraagt voor het voorgeschoten bedrag van het perceel en anderzijds uit het de rente die de bouwer vraagt voor het voorschieten van het materiaal en de kosten van het bouwen. Deze laatste kosten zijn aftrekbaar van de belasting, de eerste kosten voor het voorschieten van de bouwgrond niet. Let wel op dat deze rente vaak vrij hoog kan zijn. Het is verstandig om van tevoren een duidelijk beeld te hebben van deze kosten.

De hypotheek van een nieuwbouwwoning en het bouwdepot

In een hypotheek voor een nieuwbouwwoning wordt gebruik gemaakt van een bouwdepot. In principe is het hierbij zo dat er pas betaald wordt over het gedeelte dat daadwerkelijk opgenomen wordt uit het depot. Dit werkt als volgt. De hypotheek wordt afgesloten, dus er bestaat nu een lening waar rente over betaald moet worden. Tegelijkertijd is het bedrag dat geleend is, opgeborgen in een bouwdepot. Hierover wordt rente verstrekt. Zolang er nog niks opgenomen is uit het bouwdepot zijn de bedragen even groot. Bij een aantal hypotheekverstrekkers is het zo dat de beide rentes elkaar opheffen en er niks betaald hoeft te worden totdat de eerste nota's van de aannemer binnen komen. Bij andere hypotheekverstrekkers zit er weer een klein verschil tussen de rentes, waardoor er wel degelijk rente betaald moet worden. Deze rente is wel weer aftrekbaar voor de belastingen. Daarnaast is het zo dat om hypotheekrenteaftrek te krijgen, er sowieso aflossing betaald moet worden. Deze aflossing wordt dus in beide gevallen betaald; er hoeft dan wellicht nog geen rente betaald te worden, maar de aflossing vindt wel al plaats.

Zodra de hypotheekakte gepasseerd is, kunnen uit het bouwdepot de rekeningen van de aannemer betaald worden. Vanaf dit moment stopt dus ook de bouwrente; er hoeft door de aannemer immers niks meer voorgeschoten te worden. Stel bijvoorbeeld dat in januari begonnen wordt met bouwen, in maart het te ontwikkelen perceel gekocht wordt en de hypotheek in mei pas rond is. Dit betekent dat er van maart tot en met mei bouwrente betaald moet worden, de bouwrente van januari tot maart zit vaak al in de aanschafprijs verrekend.

Kosten hypotheekadviseur

Voordat de hypotheek afgesloten kan worden, moet er eerst natuurlijk gezocht worden naar de best mogelijke hypotheek. Een klein verschil in rente kan een enorm verschil uitmaken over de gehele looptijd. Daarnaast zijn er diverse verschillen in voorwaarden bij de verschillende hypotheken die gedurende de looptijd tot verschillende kosten kunnen leiden. Het is daarom verstandig om een hypotheekadviseur in te schakelen. In sommige gevallen is het eerste, oriënterende, gesprek gratis. Verder advies, tot aan de keuze voor de hypotheek en het afsluiten hiervan aan toe, kost echter wel geld. De kosten hiervan zijn meestal een paar duizend euro. Kijk dus goed rond welke hypotheekadviseur zowel goed als goedkoop is. Eventueel is het mogelijk om op deze kosten af te dingen, als het al duidelijk is wat voor soort hypotheek het wordt.

Tussen de offerte voor de hypotheek en het afsluiten van de hypotheek kan ook nog wel eens een periode liggen. Het afsluiten van de hypotheek kan ook pas als de koop van de grond definitief gemaakt kan worden. Het probleem hiervan is dat er aan een offerte een maximale wachttijd zit, voordat de offerte geaccepteerd moet worden. Het verlengen van de offerte kost ook geld.

De kosten van meerwerk en afwerking

Kosten meerwerk

Naast de kosten voor het instappen in het project en de bouw / start van de nieuwbouwwoning, zijn er ook nog extra kosten mogelijk afhankelijk van de eigen wensen en het niveau van afwerking dat geleverd wordt. Meerwerk kan vaak zeer kostbaar zijn en is vaak niet te vermijden. Er zijn altijd wel een aantal punten waarop een afwijking van de bouwtekening wenselijk is. Zo zijn de te hoge stopcontacten bijvoorbeeld de meest beruchte, maar ook het aanleggen van extra leidingen, aansluitingen of zelfs het veranderen van de gevel zijn mogelijk.

Kosten afwerking

Naast meerkosten zal er ook een bedrag gereserveerd moeten worden voor het afwerken van de woning. Verschillende projectontwikkelaars bieden verschillende afwerkingsniveaus. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de muren, vloeren, trappen of tuin niet afgewerkt worden of dat er geen standaard keuken of badkamer in de prijs is inbegrepen. Ook als dit wel het geval is, is het de vraag of deze voldoen aan de eigen wensen. Vaak zijn de keukens en badkamers zeer basic en voldoen ze niet aan de wensen die de meeste kopers hebben. Bij het afzien van bijvoorbeeld een standaardkeuken wordt er wel vaak een gedeelte van deze prijs vergoed, die dan weer meegenomen kan worden in de aanschaf van een eigen keuken. Let wel op bij het zelf laten afwerken van de woning dat het huis na de oplevering nog vochtig is en dat het huis nog moet zetten. Dit kan betekenen dat eventuele houten vloeren die te snel gelegd worden, krom gaan trekken of stucwerk scheurtjes gaat vertonen. Het beste is om het huis eerst te laten zetten en drogen voordat er begonnen wordt met de duurdere afwerking.
Gerelateerde artikelen
Nieuwbouw kopen: Alles over kopen van een nieuwbouwwoningEen nieuwbouwwoning kun je in tegenstelling tot een bestaand huis nog grotendeels vormen naar je eigen smaak. Een nieuwb…
Hypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenHypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenEen huis kopen kan ontzettend spannend en leuk zijn, maar brengt tegelijkertijd met zich mee, dat belangrijke financiële…
Tips bij kopen van een nieuwbouwwoningTips bij kopen van een nieuwbouwwoningWanneer je een nieuwbouwwoning hebt gekocht, of je bent van plan om een nieuwbouwwoning te kopen zit je met allerlei vra…
Bijkomende kosten bij het kopen van een huisBijkomende kosten bij het kopen van een huisEen groot nadeel van kopen in plaats van huren, zijn de bijkomende kosten bij het aankopen. Dit zijn bijvoorbeeld de kos…

Reageer op het artikel "De bijkomende kosten bij het bouwen van een nieuwbouwwoning"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 06-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!